Tintin, przełomowy bohater gatunku pulp, czyli chłopięcy poszukiwacze przygód, wejdzie do domeny publicznej Stanów Zjednoczonych w 2025 roku, choć w sposób, który prawdopodobnie nie zadowoliłby zbytnio jego twórcy, Hergé. Niekoniecznie dlatego, iż rysownik byłby zły, iż inni mogą legalnie tworzyć historie o Tintinie, ale dlatego, iż historia Tintina wchodząca do domeny publicznej należy do jego najmniej ulubionych.
1 stycznia 2025 r. dzieła opublikowane po raz pierwszy w 1929 r. (oraz nagrania dźwiękowe z 1924 r.) staną się własnością publiczną w Stanach Zjednoczonych i obejmuje to znaczną część Tintin w Kraju Sowietówdzieło o wyraźnej i szerokiej propagandzie antyradzieckiej/marksistowskiej, którym Hergé był tak zawstydzony, iż nie pozwolił na jego przedruk przez 40 lat.
Ale Tintin i jego piesek Śnieżka nie są jedynymi bohaterami komiksów, których najwcześniejsze przygody nie będą już objęte prawami autorskimi. Popeye (wiesz, żeglarz?) także pojawił się w EC Segar’s Teatr Naparstkowy po raz pierwszy w 1929 r. Choć wówczas Teatr Naparstkowy publikował już w New York Journal od dziesięciu lat – Popeye był jedynie gościnną postacią w przygodach Ham Gravy (chłopak Olive Oyl) i Castor Oyl (brat… tak, rozumiesz). Żeglarz nie rozwinął choćby swojej charakterystycznej super siły opartej na szpinaku, a Olive Oyl nie zerwała z Ham Gravy i nie spotykała się z nim aż do 1930 roku.
Inne wpisy na rok 2025 do dzikiego świata sztuki należącej do domeny publicznej obejmują wiele filmów z krwawego brzegu Cichej Ery i rewolucja Talkiew tym pierwszy film dźwiękowy Alfreda Hitchcocka, Szantażowaći pierwszy pełnometrażowy film braci Marx, Orzechy Kokosowe. Na scenę wchodzą także liczne animowane filmy krótkometrażowe Disneya, jak na przykład „The Skeleton Dance”, którego tańczące szkielety (co jeszcze?) zyskały nowe życie w uroczystych Halloweenowych gifach.
Myszki Miki i Minnie same zrobiły furorę w zeszłym roku, kiedy ich najwcześniejsze filmy krótkometrażowe trafiły do domeny publicznejumożliwiając radośnie transgresywne emocjonalnie i ostrożnie nielegalnie transgresyjne sztuka grozya w 2025 roku ukaże się kilkanaście innych filmów krótkometrażowych z Myszką Miki z 1929 r., w tym „The Karnival Kid”, w którym słynna mysz po raz pierwszy odgrywa rolę przemawiającą.
Co by było Ten pisarza, którego chciałbyś zobaczyć w domenie publicznej w 2025 roku? Może nasza powszechna zgoda co do tego, iż w pogoni za czymś związanym ze sztuką, która niedawno stała się własnością publiczną, niskobudżetowy horror to nisko wiszące owoce. (Oczywiście, iż dostajemy Popeye Zabójca Człowiek w 2025 r.)
Aby zapoznać się z bardziej znaczącymi dziełami, które w 2025 r. przejdą do domeny publicznej w Stanach Zjednoczonych, odwiedź Centrum Studiów nad Domeną Publiczną roczny biuletyn.