Już dziś o godzinie 14:30 czasu polskiego zostaną ujawnione nominacje do tegorocznych Oscarów, czyli nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Ogłoszą je aktorzy Zazie Beetz ("Atlanta") i Jack Quaid ("The Boys").
W kategorii "najlepszy film" spodziewamy się nominacji dla takich tytułów jak "Oppenheimer", "Czas krwawego księżyca", "Barbie", "Biedne istoty", "Przesilenie zimowe" oraz "Anatomia upadku". jeżeli chodzi o reżyserię, będziemy niezwykle zdziwieni, jeżeli wskazani nie zostaną Christopher Nolan, Martin Scorsese oraz Greta Gerwig.
Nasza redakcja trzyma najmocniej kciuki za polskich artystów. Szanse na oscarową nominację mają dokumenty "Skąd dokąd" oraz "Apolonia, Apolonia". Na wyróżnienie w kategorii "film międzynarodowy" może również liczyć polska koprodukcja "Strefa interesów". Zdjęcia do niej zrobił Łukasz Żal, który ma już na koncie dwie nominacje do nagrody Akademii. W wyścigu o statuetkę dla najlepszej animacji szansę mają z kolei "Chłopi".
Przypomnijmy, iż od tego roku każdy tytuł, który walczy o nominację w kategorii "najlepszy film", musi spełnić przynajmniej dwa z czterech standardów reprezentacji i inkluzywności. Są to:
1. STANDARDY REPREZENTACJI NA EKRANIE
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony)
- przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć inne rasowe pochodzenie
- przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
2. STANDARDY DOTYCZĄCE EKIP I ZESPOŁÓW TWÓRCZYCH
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków)
- casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz: co najmniej dwa z powyższych działów powinny być kierowane przez osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- co najmniej jeden z powyższych działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
3. STANDARDY OBECNOŚCI W BRANŻY
(filmy muszą spełniać oba poniższe warunki)
- duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup
- studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
4. STANDARDY KOMUNIKACJI Z WIDOWNIĄ
Studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
NAJLEPSZY FILM
"American Fiction"
"Anatomia upadku"
"Barbie"
"Przesilenie zimowe"
"Czas krwawego księżyca"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Poprzednie życie"
"Biedne istoty"
"Strefa interesów"
REŻYSERIA
Justine Triet - "Anatomia upadku"
Martin Scorsese - "Czas krwawego księżyca"
Christopher Nolan - "Oppenheimer"
Yorgos Lanthimos - "Biedne istoty"
Jonathan Glazer - "Strefa interesów"
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Bradley Cooper - "Maestro"
Colman Domingo - "Rustin"
Paul Giamatti - "Przesilenie zimowe"
Cillian Murphy - "Oppenheimer"
Jeffrey Wright - "American Fiction"
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Annette Bening - "Nyad"
Lily Gladstone - "Czas krwawego księżyca"
Sandra Hüller - "Anatomia upadku"
Carey Mulligan - "Maestro"
Emma Stone - "Biedne istoty"
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
"American Fiction"
"Barbie"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
"Strefa interesów"
SCENARIUSZ ORYGINALNY
"Anatomia upadku"
"Przesilenie zimowe"
"Maestro"
"Obsesja"
"Poprzednie życie"
FILM MIĘDZYNARODOWY
"Ja kapitan"
"Perfect Days"
"Śnieżne bractwo"
"Pokój nauczycielski"
"Strefa interesów"
MONTAŻ
"Anatomia upadku"
"Przesilenie zimowe"
"Czas krwawego księżyca"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
ZDJĘCIA
"Hrabia"
"Czas krwawego księżyca"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
EFEKTY SPECJALNE
"Twórca"
"Godzilla Minus One"
"Strażnicy Galaktyki Volume 3"
"Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One"
"Napoleon"
MUZYKA
"American Fiction"
"Indiana Jones i artefakt przeznaczenia"
"Czas krwawego księżyca"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
PIOSENKA
I’m Just Ken - "Barbie"
What Was I Made For? - "Barbie"
The Fire Inside - "Flamin' Hot: Smak sukcesu"
Wahzhazhe (A Song For My People) - "Czas krwawego księżyca"
It Never Went Away - "Jon Batiste: Amerykańska symfonia"
ANIMACJA
"Chłopiec i czapla"
"Między nami żywiołami"
"Nimona"
"Pies i robot"
"Spider-Man: Poprzez multiwersum"
KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA
"Letter to a Pig"
"Ninety-Five Senses"
"Our Uniform"
"Pachyderme"
"War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko"
AKTOR DRUGOPLANOWY
Sterling K. Brown - "American Fiction"
Robert De Niro - "Czas krwawego księżyca"
Robert Downey Jr. - "Oppenheimer"
Ryan Gosling - "Barbie"
Mark Ruffalo - "Biedne istoty"
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Emily Blunt - "Oppenheimer"
Danielle Brooks - "Kolor purpury"
America Ferrera - "Barbie"
Jodie Foster - "Nyad"
Da'Vine Joy Randolph - "Przesilenie zimowe"
DOKUMENT
"Bobi Wine: Prezydent z getta"
"The Eternal Memory"
"Cztery córki"
"To Kill a Tiger"
"20 dni w Mariupolu"
KRÓTKOMETRAŻOWY DOKUMENT
"The ABCs of Book Banning"
"The Barber of Little Rock"
"Island in Between"
"The Last Repair Shop"
"Nǎi Nai & Wài Pó"
KOSTIUMY
"Barbie"
"Czas krwawego księżyca"
"Napoleon"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
CHARAKTERYZACJA
"Golda"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
"Śnieżne bractwo"
SCENOGRAFIA
"Barbie"
"Czas krwawego księżyca"
Napoleon"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
DŹWIĘK
"Twórca"
"Maestro"
"Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One"
"Oppenheimer"
"Strefa interesów"
FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
"Później"
"Invincible"
"Knight of Fortune"
"Red, White and Blue"
"Zdumiewająca historia Henry'ego Sugara"
Nominacje do Oscarów 2024: faworyci
W kategorii "najlepszy film" spodziewamy się nominacji dla takich tytułów jak "Oppenheimer", "Czas krwawego księżyca", "Barbie", "Biedne istoty", "Przesilenie zimowe" oraz "Anatomia upadku". jeżeli chodzi o reżyserię, będziemy niezwykle zdziwieni, jeżeli wskazani nie zostaną Christopher Nolan, Martin Scorsese oraz Greta Gerwig.
Nasza redakcja trzyma najmocniej kciuki za polskich artystów. Szanse na oscarową nominację mają dokumenty "Skąd dokąd" oraz "Apolonia, Apolonia". Na wyróżnienie w kategorii "film międzynarodowy" może również liczyć polska koprodukcja "Strefa interesów". Zdjęcia do niej zrobił Łukasz Żal, który ma już na koncie dwie nominacje do nagrody Akademii. W wyścigu o statuetkę dla najlepszej animacji szansę mają z kolei "Chłopi".
Oscary 2024: nowe zasady
Przypomnijmy, iż od tego roku każdy tytuł, który walczy o nominację w kategorii "najlepszy film", musi spełnić przynajmniej dwa z czterech standardów reprezentacji i inkluzywności. Są to:
1. STANDARDY REPREZENTACJI NA EKRANIE
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków, aby można było uznać standard za wypełniony)
- przynajmniej jeden z odtwórców głównych ról lub znaczącej roli drugoplanowej musi mieć inne rasowe pochodzenie
- przynajmniej 30% aktorów w drugoplanowych i epizodycznych rolach musi reprezentować co najmniej dwie spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- główny wątek fabularny musi być związany z co najmniej jedną spośród tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
2. STANDARDY DOTYCZĄCE EKIP I ZESPOŁÓW TWÓRCZYCH
(film musi spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków)
- casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, fryzury, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz: co najmniej dwa z powyższych działów powinny być kierowane przez osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
- co najmniej jeden z powyższych działów powinien być kierowany przez osobę reprezentującą mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinny reprezentować mniejszość rasową lub etniczną
- co najmniej 30% całej ekipy filmowej powinny stanowić osoby z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
3. STANDARDY OBECNOŚCI W BRANŻY
(filmy muszą spełniać oba poniższe warunki)
- duże studia i dystrybutorzy muszą mieć stały program płatnych staży w różnych działach skierowane do osób z tych grup: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, głuchonieme zaś małe studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwie osoby na płatnych stażach reprezentujące którąś z powyższych grup
- studia, dystrybutorzy, firmy finansujące produkcję filmów muszą oferować programy szkoleń i rozwoju umiejętności osobom reprezentującym te grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące
4. STANDARDY KOMUNIKACJI Z WIDOWNIĄ
Studio lub firma producencka muszą mieć w zespołach zajmujących się reklamą, dystrybucją, PR-em co najmniej kilka osób na kierowniczych stanowiskach, które reprezentują poniższe grupy: kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+, osoby z niepełnosprawnością fizyczną lub intelektualną, niedosłyszące.
Oscary 2024: lista kategorii
NAJLEPSZY FILM
"American Fiction"
"Anatomia upadku"
"Barbie"
"Przesilenie zimowe"
"Czas krwawego księżyca"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Poprzednie życie"
"Biedne istoty"
"Strefa interesów"
REŻYSERIA
Justine Triet - "Anatomia upadku"
Martin Scorsese - "Czas krwawego księżyca"
Christopher Nolan - "Oppenheimer"
Yorgos Lanthimos - "Biedne istoty"
Jonathan Glazer - "Strefa interesów"
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Bradley Cooper - "Maestro"
Colman Domingo - "Rustin"
Paul Giamatti - "Przesilenie zimowe"
Cillian Murphy - "Oppenheimer"
Jeffrey Wright - "American Fiction"
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Annette Bening - "Nyad"
Lily Gladstone - "Czas krwawego księżyca"
Sandra Hüller - "Anatomia upadku"
Carey Mulligan - "Maestro"
Emma Stone - "Biedne istoty"
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
"American Fiction"
"Barbie"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
"Strefa interesów"
SCENARIUSZ ORYGINALNY
"Anatomia upadku"
"Przesilenie zimowe"
"Maestro"
"Obsesja"
"Poprzednie życie"
FILM MIĘDZYNARODOWY
"Ja kapitan"
"Perfect Days"
"Śnieżne bractwo"
"Pokój nauczycielski"
"Strefa interesów"
MONTAŻ
"Anatomia upadku"
"Przesilenie zimowe"
"Czas krwawego księżyca"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
ZDJĘCIA
"Hrabia"
"Czas krwawego księżyca"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
EFEKTY SPECJALNE
"Twórca"
"Godzilla Minus One"
"Strażnicy Galaktyki Volume 3"
"Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One"
"Napoleon"
MUZYKA
"American Fiction"
"Indiana Jones i artefakt przeznaczenia"
"Czas krwawego księżyca"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
PIOSENKA
I’m Just Ken - "Barbie"
What Was I Made For? - "Barbie"
The Fire Inside - "Flamin' Hot: Smak sukcesu"
Wahzhazhe (A Song For My People) - "Czas krwawego księżyca"
It Never Went Away - "Jon Batiste: Amerykańska symfonia"
ANIMACJA
"Chłopiec i czapla"
"Między nami żywiołami"
"Nimona"
"Pies i robot"
"Spider-Man: Poprzez multiwersum"
KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA
"Letter to a Pig"
"Ninety-Five Senses"
"Our Uniform"
"Pachyderme"
"War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko"
AKTOR DRUGOPLANOWY
Sterling K. Brown - "American Fiction"
Robert De Niro - "Czas krwawego księżyca"
Robert Downey Jr. - "Oppenheimer"
Ryan Gosling - "Barbie"
Mark Ruffalo - "Biedne istoty"
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Emily Blunt - "Oppenheimer"
Danielle Brooks - "Kolor purpury"
America Ferrera - "Barbie"
Jodie Foster - "Nyad"
Da'Vine Joy Randolph - "Przesilenie zimowe"
DOKUMENT
"Bobi Wine: Prezydent z getta"
"The Eternal Memory"
"Cztery córki"
"To Kill a Tiger"
"20 dni w Mariupolu"
KRÓTKOMETRAŻOWY DOKUMENT
"The ABCs of Book Banning"
"The Barber of Little Rock"
"Island in Between"
"The Last Repair Shop"
"Nǎi Nai & Wài Pó"
KOSTIUMY
"Barbie"
"Czas krwawego księżyca"
"Napoleon"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
CHARAKTERYZACJA
"Golda"
"Maestro"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
"Śnieżne bractwo"
SCENOGRAFIA
"Barbie"
"Czas krwawego księżyca"
Napoleon"
"Oppenheimer"
"Biedne istoty"
DŹWIĘK
"Twórca"
"Maestro"
"Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One"
"Oppenheimer"
"Strefa interesów"
FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
"Później"
"Invincible"
"Knight of Fortune"
"Red, White and Blue"
"Zdumiewająca historia Henry'ego Sugara"