Oburzenie po tym, jak aktor Chris Pratt niszczy kultowy dom z połowy wieku w Los Angeles

oen.pl 1 tydzień temu


LOS ANGELES – Konserwatorzy obiektów architektonicznych byli w zeszłym tygodniu oburzeni, gdy rozeszła się wieść, iż aktor Chris Pratt i jego żona Katherine Schwarzenegger, córka aktora i byłego gubernatora Kalifornii, zburzyli Zimmerman House, dom z połowy stulecia zaprojektowany przez Craiga Ellwooda, który według zwolenników był ikona XX-wiecznego budownictwa mieszkaniowego w państwie.

Para kupiła dom i prawie hektarową działkę, na której stał, po drugiej stronie ulicy od matki Schwarzeneggera, Marii Shriver, w tętniącej życiem dzielnicy Brentwood w Los Angeles w zeszłym roku za 12,5 miliona dolarów w drodze pozarynkowej sprzedaży. Zlecili architektowi Kenowi Ungarowi zastąpienie skromnego domu jednorodzinnego masywną, dwupiętrową rezydencją o powierzchni 15 000 stóp kwadratowych w stylu „nowoczesnego wiejskiego domu”. (Ungar nie odpowiedział na prośbę o komentarz).

Zbudowany w 1950 roku Zimmerman House był doskonałym przykładem chłodnego, czystego kalifornijskiego modernizmu, którego pionierem był Ellwood i inni architekci, w tym Richard Neutra, Pierre Koenig oraz Charles i Ray Eames. Nisko zawieszony dom o powierzchni 2770 stóp kwadratowych z pięcioma sypialniami charakteryzował się światłem i otwartością, z centralnym ceglanym kominkiem i dużymi przesuwanymi szklanymi drzwiami, które wychodziły na podwórko zaprojektowane przez słynnego architekta krajobrazu Garretta Eckbo, które również zostało zniszczone.



Para kupiła dom i prawie hektarową działkę, na której stał w 2023 roku. (© J. Paul Getty Trust. Getty Research Institute, Los Angeles (2004.R.10); fot. Julius Shulman)

„To tragiczne, gdy niszczone są wspaniałe przykłady nowoczesnej architektury z połowy stulecia, zwłaszcza przykłady autorstwa tak znanych architektów, jak Ellwood, ponieważ stanowią one tak istotną część nowoczesnego dziedzictwa architektonicznego Los Angeles z połowy stulecia” – Elizabeth AT Smith, autorka książki Taschen’s Książka z 2002 roku pt Domy studiów przypadkówpowiedział Hiperalergiczny. („Domy Studium Przypadku” były eksperymentalnym programem projektowania nowoczesnych, niedrogich domów, sponsorowanym przez Sztuka i architektura czasopismo ukazujące się od 1945 do 1966.)

Miłośnicy modernizmu z połowy stulecia nie kryli swojego gniewu, w mediach społecznościowych wyrażali swoją pogardę dla „najgorszy Chris” i potępiając decyzję o zrównaniu z ziemią ważnej architektonicznie nieruchomości pod budowę kolejnej „McMansion”.

Rozmawiając z Los Angeles Timescórka architekta, Erin Ellwood, przyznała, iż ​​Dom Zimmermana był wczesnym dziełem jej ojca, powstałym, zanim jego styl dojrzał to mogłoby nadać mu pewien honor.



Dom Zimmermana był doskonałym przykładem chłodnego, czystego kalifornijskiego modernizmu, którego pionierem był Ellwood i inni architekci. (© J. Paul Getty Trust. Getty Research Institute, Los Angeles (2004.R.10); zdjęcie: Julius Shulman)

„Problem ma charakter systemowy” – powiedziała Liz Waytkus, dyrektor wykonawcza Docomomo US, organizacji non-profit zajmującej się dokumentacją architektoniczną i konserwacją Dezeendodając, iż „lokalizacja i wartość gruntu często przewyższają znaczenie architektoniczne”.

Budynki w Los Angeles mogą uzyskać pewną ochronę przed rozbiórką lub przebudową poprzez oznaczenie ich jako pomnika historii i kultury; wymaga to jednak wyznaczenia nieruchomości przez kogoś i zatwierdzenia jej przez radę miasta. Zdaniem Adriana Fine’a, prezesa i dyrektora generalnego Los Angeles Conservancy, jest po prostu zbyt wiele znaczących budynków i niewystarczające zasoby, aby ubiegać się o to miano dla wszystkich kandydatów.

Jeszcze trudniej jest, gdy właściciel budynku sprzeciwia się ubieganiu się o oznaczenie. „Jeśli właściciel się temu sprzeciwia, nie oznacza to, iż nie może się to udać, ale musisz ciężej pracować” – powiedział Hiperalergiczny.

W 2013 r. organizacja Conservancy stanęła na czele wysiłków mających na celu dodanie dziesięciu znaczących domów studiów przypadku do Krajowego rejestru miejsc historycznych, w tym domu studiów przypadków nr 16, ostatniej nienaruszonej rezydencji zaprojektowanej przez Ellwooda na potrzeby programu.

„Istnieje skończona liczba domów zaprojektowanych przez tych architektów” – powiedział Fine. „W miarę jak ich tracimy, ocalenie tych, którzy przeżyli, staje się o wiele ważniejsze”.



Nisko zawieszony dom o powierzchni 2770 stóp kwadratowych z pięcioma sypialniami charakteryzował się światłem i otwartością. (© J. Paul Getty Trust. Getty Research Institute, Los Angeles (2004.R.10); zdjęcie: Julius Shulman)


Widok na kuchnię Domu Zimmermanów (© J. Paul Getty Trust. Getty Research Institute, Los Angeles (2004.R.10); fot. Julius Shulman)

Powiązany




Źródło

Idź do oryginalnego materiału