Rachel Bloom chciała po prostu zabrać swój głupi muzyczny program komediowy w trasę i nakręcić go w ramach specjalnego programu pod koniec 2019 roku. Ale rok 2020 przyniósł pandemię COVID i w ciągu kilku tygodni Bloom opłakiwała stratę wielu bliskich jej osób. Jak mogła żartować w takiej chwili? Jak można otwarcie mówić o śmierci i ośmieszać ją? Być może piosenka lub dwie lub więcej mogą załatwić sprawę.
Istota: Bloom właśnie urodziła swoje pierwsze dziecko, córkę, gdy w marcu 2020 r. rozpoczęły się ograniczenia związane z pandemią. Nagle u jej noworodka wystąpiły powikłania, urodził się z płynem w płucach i został podłączony do respiratora, oddzielony od Bloom. Jej współpracownik, zdobywca nagrody Emmy, autor piosenek, Adam Schlesinger, również był podłączony do respiratora, ale przebywał na przeciwległym wybrzeżu z powodu Covid-19. Dziecko Bloom przeżyło, ale Schlesinger nie.
Niedługo potem komoda Bloom z „Crazy Ex-Girlfriend” zmarła na raka, a jej psychiatra zmarł na atak serca w wieku zaledwie 44 lat.
Pies Bloom i jej zbliżające się macierzyństwo już sprawiły, iż stała w obliczu śmiertelności, ale to było trochę za dużo, nawet, a może szczególnie jak na ateistę. Dlaczego nie mogła po prostu zagrać komedii, jakby wciąż był rok 2019?
Jakie specjalne programy komediowe będą Ci przypominać?: Występ Bloom oczywiście przypomni ci, co ci się podobało w Crazy Ex-Girlfriend, ale solo (lub choćby w obu rękach). Jej komedia muzyczna może należeć do tego samego gatunku co Cat Cohen czy Matt Rogers, ale jej styl i szczerość jeszcze bardziej pasują do Mike’a Birbiglii, z którym Bloom ma wspólnego reżysera w postaci Setha Barrisha.
Niezapomniane żarty: Bloom to nie tylko mrok i zagłada.
Tak naprawdę zaczyna od krótkiej piosenki, którą napisała, wyobrażając sobie stuletnią odę do dziwnie pachnącej gruszy Bradford.
Ale gwałtownie się denerwuje. A heckler jest uosobieniem Śmierci. Autorem jest nikt inny jak David Hull, aktor charakterystyczny, który grał „Białego Josha” w „Crazy Ex-Girlfriend”. „Zmusza” Bloom do skonfrontowania się z rzeczywistością i wpływem śmierci i żalu na jej komedię i światopogląd.
Nie żeby potrzebowała, żeby ponury żniwiarz szturchał ją.
Żartuje, iż „ciąża zmusiła mnie do obliczenia” w 2020 r., aby obliczyć, kiedy umrze pies, którego ona i jej mąż posiadał (pies wciąż żył i szczekał w wieku 14 lat, kiedy Bloom kręciła ten odcinek specjalny). Nie pomogło to, iż wynajęty przez nich menadżer biznesowy w jakiś sposób oszukał firmę ubezpieczeniową dla zwierząt, myśląc, iż ich pies już zdechł.
Ale cała sprawa inspiruje piosenkę o tym, kiedy jej pies w końcu przechodzi przez „Tęczowy Most”. Inne piosenki opowiadają o pobycie jej córki na OIOM-ie dla noworodków, jej nadziejach na upiorne nawiedzenie, melodię o innym rodzaju śmierdzącego drzewa i duet ze Śmiercią.
Death dostaje choćby własną piosenkę, a Hull na chwilę znajduje się w centrum uwagi, co również okazuje się palącą parodią Dear Evana Hansena.
Nasze podejście: Od czasu pandemii Bloom wkroczyła w kolejny rozdział swojej kariery zawodowej, grając drugoplanowe role w serialach takich jak Julia, Reboot, a ostatnio w nowym sezonie restartu Frasiera.
Jednak Bloom jest przez cały czas najbardziej znana ze swojego dramatu muzycznego, który został wyemitowany na antenie The CW i przyniósł jej Złoty Glob, TCA, Critics Choice i Emmy. Podzieliła się nagrodą Emmy za wybitną oryginalną muzykę i teksty za piosenkę Crazy Ex-Girlfriend „Antdepressants Are So Not A Big Deal”, którą napisała wspólnie ze Schlesingerem. To wielka sprawa, iż Bloom zdecydowała się nakręcić swój specjalny film w Williams College, uroczej szkole w zachodnim Massachusetts, gdzie Schlesinger i jego koledzy założyli swój power-popowy zespół Fountains of Wayne.
Wielką sprawą jest także uczynienie ze Śmierci rzeczywistej postaci w serialu.
Chociaż to zabawne, w mrocznie cyniczny sposób, iż Bloom początkowo próbowała wykorzystać swojego „naganiacza” jako zwykłą okazję do promowania treści TikTok, zwłaszcza iż Netflix właśnie to zrobił.
Ale jak Bloom zauważyła również wcześniej w swoim programie, koncepcja śmierci wydaje się w jakiś sposób nieamerykańska. „Od najmłodszych lat uczy się nas, abyśmy zamiast tego przyjmowali „ślepy optymizm”, zgodnie z którym nic nie jest w stanie nas powstrzymać. Śmierć dosłownie nas zatrzymuje. My wszyscy.
Nawet gdy ktoś umrze, możemy spróbować tego uniknąć, ale jest to brutalne przypomnienie o naszej śmiertelności. Bloom, która określiła się tutaj jako ateistka, ciąg zgonów wokół niej w 2020 r. rzeczywiście zmusił ją do modlitwy za swojego drogiego przyjaciela i kolegę. Kiedy to nie pomogło, miała nadzieję, iż wróżka połączy ją ze Schlesingerem, co da jej powód do dalszego działania w przyszłości. Mogłaby mieć tyle samo szczęścia z Magic 8-Ball. Ale terapeuta miał dla niej kilka mądrych słów.
Pozostawiając Blooma żartującego: „Nigdy się nie dowiem, czy Bóg wysłuchał moich modlitw, ale mój psychiatra tak”.
Pisząc i wykonując ten program specjalny, Bloom płaci nam za usługi terapeutyczne. Niezależnie od tego, czy potrzebujemy tego teraz, czy w przyszłości.
Nasze wezwanie: STRUMNUJ GO. choćby jeżeli nigdy nie widziałeś odcinka „Crazy Ex-Girlfriend”, wiele zyskasz, obserwując, jak Bloom otwarcie mówi o żałobie, zachowując jednocześnie harmonię.
Sean L. McCarthy pracuje nad rytmem komediowym. Prowadzi także podcasty z półgodzinnymi odcinkami, w których komicy opowiadają historie pochodzenia: Komiks przedstawia w pierwszej kolejności rzeczy ostatnie.