Obejrzyj lub omiń: recenzja trzeciego sezonu „American Horror Stories”

pl.jugomobile.com 1 tydzień temu

Coroczną tradycją FX i Hulu stało się świętowanie „Huluween” poprzez wypuszczenie nowej serii odcinków American Horror Stories, antologii stworzonej przez Ryana Murphy’ego i Brada Falchuka, która opowiada historie w przerażający i krwawy sposób, w jaki ich serial American Horror Story robi od 2011 roku. Jak w przypadku większości antologii, wyniki są nieco nierówne, ale ta nowa seria odcinków zaczyna się od takiego, który każe nam sądzić, iż ta grupa może być jedną z najlepszych w serialu.

Strzał otwierający: We współczesnym domu widzimy mężczyznę pracującego na laptopie nad scenariuszem.

Istota: Daniel Hausman-Burger (Michael Imperioli) to wielokrotnie nagradzany scenarzysta, ale od zaginięcia jego 10-letniego syna Romana (Matthew Eby) przebywa w odosobnieniu. Jego menadżer, Aaron (David Pittu) przychodzi do domu, aby spróbować ustalić, jaki jest stan emocjonalny Daniela, a Daniel mówi mu, iż zniknięcie Romana tak go odrętwiało, iż jedynym sposobem, w jaki może wejść w interakcję z prawdziwym światem, jest praca nad jego aktualny scenariusz.

Ale wtedy Daniel przechodzi przez drzwi i znajduje się w pustym, jasno oświetlonym supermarkecie. Gdy światła migoczą, a system nagłaśniający emituje radosne komunikaty, widzi dzieciaka, który brzmi jak Roman, ale nosi dziwną maskę. Nagle zamaskowane dziecko idzie na zaplecze, a spod drzwi wycieka krew. Potem Daniel nagle znajduje się z powrotem w swoim domu.

Jakiś czas później odbiera telefon od Aarona; w restauracji spotyka swoją byłą żonę Rivę (Natalie Gold) i Aarona; Riva przekazuje mu złą wiadomość, iż znaleziono ciało Romana. Znaleziono go w zeszłym tygodniu, ale z jakiegoś powodu nikt nie mógł skontaktować się z Danielem. Gdy Daniel przechodzi przez drzwi, żeby zaczerpnąć powietrza, znajduje się w obskurnym korytarzu z dziurami w ścianie, przez które się wspina, i zamaskowanymi ludźmi, którzy gonią go przez coraz zwężające się przejścia. Potem wraca do swojego domu.

Daniel zastanawia się, jaki jest ten straszny, nieziemski, ale bardzo realny świat. Znajduje na YouTube film mężczyzny o imieniu Eli (Matthew Maher), który doświadczył takiej przestrzeni liminalnej, która wygląda zwyczajnie, ale sprawia wrażenie, jakby znajdowała się pomiędzy światem żywych a „drugą stroną”, cokolwiek to może oznaczać. Daniel pisze do Eliego e-maile, mówiąc, iż chce porozmawiać, i oboje spotykają się – w sali widzeń w zakładzie karnym, gdzie Eli odbywa w tej chwili karę, która ma wiele wspólnego z tym, dlaczego na początku doświadczył tych przestrzeni liminalnych.

Zdjęcie: Hulu

Jakie programy Ci to przypomni? Jak powiedzieliśmy, kiedy rok temu rozpoczął się trzeci sezon, American Horror Stories są zasadniczo bardziej skompresowane, ale równie krwawe, wersje sezonów American Horror Story.

Nasze podejście: „Backrooms”, pierwszy odcinek trzeciego sezonu kontynuacji American Horror Stories, został napisany przez Jona Robina Baitza i Joe Bakena, a wyreżyserowany z przerażającą skutecznością przez Davida Gelba. W tym odcinku podobało nam się to, iż historia zaczyna się od tego, co już jest koszmarem każdego rodzica – znoszenia niewiedzy, co stało się z ich zaginionym dzieckiem – i tylko wzmacnia w tym miejscu czynnik przerażający.

Pomaga to oczywiście w tym, iż Imperioli doskonale radzi sobie z odgrywaniem agresywnie pokrzywdzonej osoby, rzygającej bombami atomowymi i jednocześnie cholernie przerażonego. Chce tarzać się w swojej izolacji, ale kiedy trafia do tych granic, nie ma pojęcia, dlaczego i jak długo tam przebywa.

Baitz i Baken potrafią nadać tej historii kilka warstw, co robi wrażenie, biorąc pod uwagę 48-minutowy czas trwania. Jednym z problemów, jaki zawsze mieliśmy w przypadku antologii horrorów tego typu, było to, iż ograniczony czas sprawia, iż ​​scenarzyści kładą nacisk na to, co przerażające, a nie na historię. Nie dostajemy tu wszystkich szczegółów, ale wystarczająco dużo, aby nieuniknione zakończenie zwrotów akcji wydawało się zasłużone i miało sens.

Tego rodzaju jasność może wynikać również z faktu, iż Baitz i Baken unikają typowego rozkwitu Ryana Murphy’ego / Brada Falchuka w tym odcinku. Jest bardzo dojrzale zaprezentowany i nie ma w nim czasu w żadne bzdury związane z ujęciem kamery, zewnętrznymi wskazówkami muzycznymi czy jakąkolwiek inną zbędnością. Mamy nadzieję, iż większość odcinków w tej nowej serii będzie podobna.

Seks i skóra: Nic w odcinku, który oglądaliśmy.

Strzał na pożegnanie: Tak jak za każdym razem, gdy recenzowaliśmy ten program, oddanie zdjęcia na pożegnanie zdradzi duży zwrot akcji.

Śpiąca Gwiazda: Oto niektórzy goście, którzy pojawią się w nowej serii odcinków: Victor Garber, Henry Winkler, June Squibb, Jeff Hiller, Debby Ryan, Jessica Barden, Michael Cyril Creighton i nie tylko.

Większość linii pilotażowych: Kiedy Daniel znajduje się w strefie granicznej supermarketu, pyta: „Co do cholery?” jakby kręcił film na TikToku. Nie wygląda na to, co powiedziałby zmęczony światem mężczyzna w średnim wieku.

Nasze wezwanie: STRUMNUJ GO. Najnowsza seria odcinków American Horror Stories zaczyna się od odcinka, który daje nam nadzieję, iż serial będzie przez cały czas dostarczał wielowarstwowych historii, bez zbędnych ozdobników stylistycznych.

Joel Keller (@joelkeller) pisze o jedzeniu, rozrywce, rodzicielstwie i technologii, ale nie oszukuje się: jest maniakiem telewizji. Jego teksty ukazywały się w New York Times, Slate, Salon, RollingStone.com, VanityFair.com, Fast Company i gdzie indziej.

Idź do oryginalnego materiału