Numer 2024/398

dwutygodnik.com 1 miesiąc temu

Film

Mesjasz (Jakub Socha)

Francis Ford Coppola przez całe swoje życie chciał zbawić przemysł filmowy, skończyło się klęską – tak artystyczną, jak i finansową

Literatura

Winna i ma (Monika Muskała)

Trauma wtargnięcia państwowego aparatu w prywatną przestrzeń uruchomiła w Elfride Jelinek monolog, który pod tytułem „Dane odosobowe” ukazał się niedawno w Polsce

Jakie to fińskie (Marta Tomczok)

„Mokradła” Marii Turtschaninoff, saga ludzi z bagna, kilka ma wspólnego z mitami narosłymi wokół Finlandii. To postantropocentryczna opowieść o tym, jak egoistycznie rozumiemy związki z lasem, sprowadzając go do funkcji lekarstwa na współczesne choroby cywilizacyjne

Muzyka

W poszukiwaniu nowej harmonii (Tomasz Gregorczyk)

W Syrii poziom muzyki klasycznej i współczesnej nie był tak wysoki jak w Krakowie. Kiedy przyjechałem tutaj, poczułem, jakbym był wrzucony do oceanu! Pracowałem po 16 godzin na dobę, a profesor mówił mi: „Wassim, potrzebujesz naprawdę dużo pracy”

Obyczaje

Całości się skończyły (Iwona Kurz)

Wiele pomysłów, rozwiązań, diagnoz jest już przygotowanych dzięki samoorganizacji i konsolidacji poszczególnych środowisk. Możliwe zadanie Kongresu to dyskusja o konkretach, na dodatek z udziałem przedstawicieli władzy. Tym razem adresat jest obecny

Poza dychotomię (Karol Jachymek)

Założenie, iż korzystanie z mediów cyfrowych przez młode osoby jest przede wszystkim zagrożeniem, prowadzić może na manowce – o czytaniu, scrollowaniu i innych praktykach medialnych

Teatr

Komu służą opowieści? (Magdalena Rewerenda)

W „Nie-boginiach” zamiast martwych, bezbarwnych, nagich posągów spotykamy ubrane w kolorowe kostiumy tytułowe bohaterki, które pokazują, jak minimalne przesunięcie akcentów w znanych mitach odsłania ich nieoczywistą wymowę

Idź do oryginalnego materiału