Maria Brewińska, Joanna Kordjak i Katarzyna Kołodziej-Podsiadło – taki team kuratorski gwarantuje mocną i istotną wystawę. Historie potencjalne to znaczący głos w dyskusji o roli instytucji sztuki, które mogą być tą przestrzenią, w której wybrzmią wypowiedzi grup marginalizowanych i uciszanych. W tym przypadku te świadectwa dają m.in. artyści i artystki z Ukrainy, Białorusi, Palestyny, Algierii, Egiptu. Pokazują miejsca zapomniane, naznaczone tragedią, których historia próbuje być wymazywana, przepisywana na nowo. Na wystawie znajdziemy wątki zagrabionych w afrykańskich koloniach dzieł sztuki, burzonych pomników w Europie Środkowo-Wschodniej, kwestionowania neutralności archiwów, krajobrazu jako narzędzia władzy.
To nie tylko propozycja opowiadania historii na nowo: z niezachodniej i dekolonialnej perspektywy. Ale też jej „naprawy”, wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Karolina Grzywnowicz w swojej pracy wideo Dark Green przygląda się sosnom, które sadzone na masową skalę na terenach niemieckich obozów koncentracyjnych w Polsce oraz na przejmowanych przez Izrael palestyńskich terytoriach służyły jako narzędzie do szybkiego zacierania historii. Ale idzie o krok dalej – proponuje drobny gest oporu, który może zmienić tę narrację z korzyścią dla Palestyńczyków.
19.10.2024–2.02.2025
Historie potencjalne
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, pl. Małachowskiego 3
www.zacheta.art.pl
Kadr z pracy wideo Karoliny Grzywnowicz Dark Green
Nikita Kadan, Schron II, 2022–2023, instalacja (książki, ziemia, brąz, drewno, metal, gips), dzięki uprzejmości artysty i Castello di Rivoli
Kader Attia, J’accuse, 2016, instalacja, wideo, fot. Roman März, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Nagel Draxler
Mykola Ridnyi, Batalia o Mazepę, 2023, wideo, dzięki uprzejmości artysty