Muzeum w Gliwicach: „Każda z nich jest dziełem sztuki…”. Początki nowoczesnej grafiki polskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

legitymizm.org 2 tygodni temu
„Każda z nich jest dziełem sztuki…”. Początki nowoczesnej grafiki polskiej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie
Wspaniała wiadomość dla wszystkich, których w 2021 r. przygotowana przez Muzeum w Gliwicach wspólnie z Muzeum Narodowym w Krakowie wystawa Młoda Polska przyprawiła o zawrót głowy. Młoda Polska powraca do Gliwic, ale tym razem w graficznej szacie. Znów spotkamy się z najlepszymi spośród młodopolskich artystów – przede wszystkim zobaczymy prace dwóch „filarów” grafiki polskiej – Józefa Pankiewicza (1866–1940) i Leona Wyczółkowskiego (1852–1936) z jego tek Mieszanej (1904), Tatry (1906), Litewskiej (1907), Gdańskiej (1909), Wawelskiej (1911–1912). Nie zabraknie prac Teodora Axentowicza, Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Chełmońskiego, Jana Stanisławskiego, Ferdynanda Ruszczyca. Na wystawie zaprezentowane zostaną również grafiki Feliksa Jasińskiego (1862–1901) – autora bezbłędnych reprodukcji dzieł wielkich mistrzów, które są traktowane jako ich oryginalne interpretacje, entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność oraz jury prestiżowych konkursów. Jasiński, ów „genialny odtwórca”, z wielkim wyczuciem i wrażliwością potrafił wejść w istotę artystycznej osobowości mistrza, którego odtwarzał. Reprodukcja zaprowadziła go do poszukiwania własnej idei artystycznej. Ich owoce są prezentowane na wystawie: niewielkie w formacie, ale jakże odważne i nowoczesne w formie. Kolejną wielką osobowością pokazaną na wystawie będzie Feliks Jabłczyński (1865–1928) – eksperymentator w zakresie warsztatu graficznego. Z wykształcenia chemik, był Jabłczyński twórcą nowej, unikatowej techniki – ceratorytu. Jego rzadko pokazywane, miękkie i wrażeniowe prace o tematyce architektonicznej, tworzone pod wpływem Jakuba McNeila Whistlera, będą prawdopodobnie odkryciem dla niejednego widza.
Idź do oryginalnego materiału