W tym roku dużo rozmawialiśmy o zmieniającym się Internecie i co to robi do ekosystemu mediów – zwłaszcza dziennikarstwa, które ustąpiło miejsca mediom twórców i influencerów na praktycznie każdej platformie. Ale same platformy mają duży wpływ na to, co tworzą twórcy i influencerzy.
Jeśli jesteś stałym bywalcem Dekoder słuchaczu, rozpoznasz to jako temat, do którego często wracamy – pomysł, iż sposób, w jaki rozpowszechniamy media, bezpośrednio wpływa na media, które tworzymy. Znany badacz mediów Marshall McLuhan podsumował to ponieważ „medium jest przesłaniem” – wielka idea, która kształtuje cały otaczający nas świat.
Bez wątpienia nasze medium – i nasze komunikaty – są zdominowane przez duże platformy, które rozpowszechniają wśród opinii publicznej zdecydowaną większość informacji. W ciągu ostatniej dekady wydawcy dziennikarstwa w większości przekazali całą swoją dystrybucję Facebookowi, wyszukiwarce Google, a w tej chwili platformom z krótkimi filmami, takimi jak TikTok.
Oznacza to, iż duża część naszego ekosystemu medialnego opiera się na algorytmicznych systemach rekomendacji, które zwykle przedkładają ilość nad jakość – i w ten sposób powstał ekosystem informacyjny, który pozwala wpływowym osobom i agregatorom wykorzystać wartość stworzoną przez oryginalne dziennikarstwo i zmaksymalizować ją dla algorytmicznej publiczności, która nie tak naprawdę nie wiem, skąd wzięły się te informacje, i prawdopodobnie nie przejmuje się tym.
Przysłuchiwać się Dekoderspektakl prowadzony przez KrawędźNilay Patel o wielkich pomysłach — i innych problemach. Subskrybować Tutaj!
W zeszłym miesiącu, po zwycięstwie wyborczym Donalda Trumpa, krytyk mediów i przewodniczący związku zawodowego Matt Pearce, który reprezentuje Gildię Mediów Zachodu, napisał na blogu szczególnie dobry post na ten temat. Trafnie się to nazywa „Lekcje polityki medialnej na rzeźni historii.” W tym poście Matt dość zwięźle wyjaśnił, dlaczego, jego słowami, „amerykańska gospodarka informacyjna jest zepsuta od góry do dołu, zaczynając od infrastruktury cyfrowej, która stoi pomiędzy wysokiej jakości dziennikarstwem a społeczeństwem”. Przeczytałem to i pomyślałem: „Tak, musimy zaprosić Matta do programu”.
Zaprosiłem więc Matta do programu, aby opowiedział o tym artykule, o ewolucji dziennikarstwa w epoce cyfrowej i o tym, co – jeżeli w ogóle – można zrobić w przyszłości, aby serwisy informacyjne mogły przez cały czas informować opinię publiczną i, co ważne, przetrwać materialnie. Dowiadujemy się, jakie mechanizmy można i należy zastosować do finansowania niezależnego dziennikarstwa oraz jak budowanie bezpośredniej publiczności i sprawowanie kontroli nad dystrybucją jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek.
Jeśli chcesz przeczytać więcej na tematy, o których rozmawialiśmy, sprawdź te linki:
- Lekcje polityki medialnej na rzeźni historii | Matta Pearce’a
- Walka dziennikarstwa o przetrwanie w postpiśmiennej demokracji | Matta Pearce’a
- Głębokie spojrzenie na podejrzaną (i tandetną) kalifornijską umowę dziennikarską Google | Matta Pearce’a
- Google Zero już jest — co teraz? | Dekoder
- Casey Newton o tym, jak przetrwać wielki upadek mediów i co będzie dalej | Dekoder
- Efekt iluzorycznej prawdy | Laboratorium decyzji
- Ludzie, którzy zrujnowali internet | Krawędź
- Inna niezależna witryna twierdzi, iż Google zabił swój biznes | Krawędź
- Google „nie może zagwarantować”, iż niezależne witryny odzyskają | Krawędź
- Właściciel Los Angeles Times planuje „Miernik odchylenia” obok zasięgu | New York Timesa
Dekoder z Nilayem Patelem /
Podcast od The Verge o wielkich pomysłach i innych problemach.