Mathias Schaffhauser – Singing About It

nowamuzyka.pl 3 godzin temu

Stylowy ukłon w stronę popowej piosenki.

Choć od ćwierć wieku koloński producent kojarzony jest słusznie z minimalowym tech-house’m o klubowym przeznaczeniu, na początku swej kariery wykonywał nieco inną muzykę. Był wtedy kompozytorem i wokalistą zespołu Sally Davis Junior, który w 1993 roku objawił się albumem próbującym wpisywać klasyczny synth-pop w bardziej taneczne rytmy o house’owej proweniencji. Nic więc dziwnego, iż kiedy Mathias Schaffhauser rozpoczął solową działalność producencką, w tworzonych przezeń elektronicznych nagraniach, również słychać było śpiew – choćby w pamiętnym coverze „Hey Little Girl” z 2001 roku.

Struktury piosenkowe były jeszcze bardziej wyraziste w twórczości jego duetu Fanatico – z tym, iż obowiązki frontmana pełnił w nim amerykański wokalista Jorge Socarras. Niemiecki producent lubił sobie z kolei samemu pośpiewać podczas swych didżejskich setów. Ponieważ w wielu przypadkach składały się one z jego własnych kompozycji, Schaffhauser improwizował do nich wokale, sięgając po teksty Davida Bowie czy Davida Byrne’a, a z czasem wymyślając choćby własne. Tak narodziły się podwaliny piosenek, które koloński artysta postanowił doszlifować, by zaprezentować nam je teraz na płycie „Singing About It”.

Już otwierający album utwór tytułowy wprowadza nas w klimat całości – mamy bowiem do czynienia z balladą, zaśpiewaną przez Schaffhasuera w manierze Bryana Ferry do oszczędnie dozowanej elektroniki. „Fancy Grey” to ukłon kolońskiego twórcy w stronę ejtisowego synth-popu, podrasowany jednak współczesnymi breakami. W podobnym tonie utrzymany jest utwór „I Fall With You”, który brzmi niczym nieznane nagranie z sesji Bryana Ferry do słynnego albumu „Boys & Girls”. W „The System, Not The Symptoms” uderza funkowa energia wymodelowana na house’ową modłę, łącząc pulsujący bas z przetworzoną melodeklamacją i chwytliwym refrenem. Nastrój uspokaja „Things To Know About A.I.”, bo tym razem dostajemy niekonwencjonalny ambient, wypełniony niepokojącymi szeptami.

„Return (Again)” to typowy dla Schaffahausera minimalowy tech-house, ozdobiony jednak finezyjną wokalizą, wystylizowaną na soulowy falset. Podobny śpiew rozbrzmiewa w „We Are Going Wrong” – a jest to cover rockowej piosenki z repertuaru Cream, zamieniony przez niemieckiego twórcę w hipnotyczny trip-hop w stylu Tricky’ego. Dla odmiany „Don’t Go Crazy With Your Fantasy” wciąga na parkiet rytmiką rodem z klasycznego disco, która wnosi melodyjny refren i przestrzenne efekty. Najlepszą piosenką w zestawie jest jednak dopiero „Cover Me”. To niesiona tęskną wokalizą piękna ballada, wpisana w trip-hopowy podkład rytmiczny. Całość wieńczy „Kein Eile, Keine Hektik, Kein Stress” – zaskakujący eksperyment o oszczędnym brzmieniu i stonowanym nastroju.

Choć zaczyny piosenek na „Singing About It” powstawały podczas improwizacji, muzyka na płycie ma starannie przemyślany charakter. Mając ponad trzydzieści lat doświadczenia w tworzeniu elektroniki, Mathias Schaffhauser potrafi wykreować pomysłowo i nienachlanie korzystające ze skarbnicy tego rodzaju brzmień aranżacje. Zachowując swe upodobanie do minimalizmu, niemiecki artysta tym razem wprzęga te umiejętności w służbę popowej piosenki. Efekty są zaskakująco nośne i przystępne. Choć oczywiście słychać tu echa dokonań mistrzów Schaffhausera, jego utwory mają wyraźnie autorski ton. Materiał ten powinien więc spodobać się fanom jego twórczości, mając jednak szansę na szerszy odbiór wśród słuchaczy nowoczesnego art popu.

Ware 2024

www.ware-net.de

www.facebook.com/mathiasschaffhauser

Idź do oryginalnego materiału