„Maszyna wystawiennicza” w Cricotece

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

Trudno zrobić wystawę o maszynach. Statyczne spotyka się wtedy z tym, co ruchome. Szeroko pojmowana maszyna od wieków fascynowała twórców i twórczynie. Interesuje tym bardziej dzisiaj, kiedy AI coraz sprawniej naśladuje kreacje i akt twórczy. Dlatego w Maszynie wystawienniczej zapraszamy do ujawnienia procesu twórczego, dokonywanego w interakcji z widzami. Jego istotą jest puszczenie wyobraźni w ruch i twórcza praca w miejscu naznaczonym pamięcią Tadeusza Kantora. Grupę artystek i artystów zapraszamy do odbycia tygodniowych mikrorezydencji w Cricotece, w Galerii Szatnia. Podczas nich będą kolejno po sobie lub wspólnie przekształcać i wprawiać w ruch nawzajem własne realizacje, niejako przywołując surrealistyczną zabawę w Wybornego trupa (gra wymyślona przez Jacques Prévert’a, w której uczestnicy po kolei dorysowują elementy rysunku). Inspiracją dla nich będą maszyny stworzone do teatru przez Kantora, np. Maszyna aneantyzacyjna oraz ścieżka dźwiękowa z cricotage’u Maszyna miłości i śmierci.

widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

Kantor pisał:

„Maszyna aneantyzacyjna”

(nieforemna masa starych krzeseł) gwałtownymi,

automatycznymi ruchami

wypiera aktorów, wyrzuca „poza”,

eliminuje.

Pozostaje śmiesznie mała przestrzeń

do życia i gry. Aktorzy usiłują

nie dać się zepchnąć zupełnie,

utrzymać równowagę, czepiają się

jak tonący, rozpaczliwie walczą,

odpadają.

Wystawa w ramach Copernicus Festival 2024. Cricoteka jest partnerem festiwalu.

Copernicus Festival to odbywające się w Krakowie wydarzenie, które od 2014 roku łączy świat nauki i kultury, prowokując refleksje nad tematem przewodnim festiwalu. W programie są wykłady znanych naukowców, intelektualne dyskusje i rozmowy, jak i wystawy, warsztaty, seanse filmowe.

widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
widok wystawy „Maszyna wystawiennicza” w Cricotece, fot. Szymon Sokołowski, dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

Copernicus Festival w 2024 roku skupia się wokół hasła „Maszyna”. Czy nasze ciała to w rzeczywistości biologiczne maszyny? Czy jesteśmy skazani na życie wśród algorytmów? Jak daleko będzie sięgała władza maszyn? Jak wyglądały najwcześniejsze etapy technologii i czy poprzedzały one… pojawianie się człowieka? Te i podobne pytania towarzyszyć nam będą podczas wykładów, debat, wystaw czy projekcji filmowych.

Uczestniczenie w Copernicus Festival jest bezpłatne – dotyczy to także seansów filmowych w Kinie Mikro czy festiwalowej wystawy w Cricotece. Z wyjątkiem warsztatów, na które obowiązują zapisy, możesz dołączyć do festiwalowych wydarzeń bez konieczności rezerwacji miejsca.

Idź do oryginalnego materiału