Masywna małpa, ale świetny obiektyw zmiennoogniskowy

oen.pl 4 miesięcy temu


Kiedy kilka miesięcy temu firma Canon zaprezentowała nowy obiektyw RF 24-105 mm f/2.8 IS USM Z, wielu z nas zastanawiało się, o co to całe zamieszanie, bo jest to standardowa ogniskowa. Jest to naprawdę nowość na świecie, ponieważ jest to pierwszy obiektyw zmiennoogniskowy 24–105 mm ze stałą przysłoną f/2,8. Ale czy to naprawdę czyni ten obiektyw wyjątkowym, a co ważniejsze, czy przy cenie 2999 dolarów ma on dobry stosunek jakości do ceny?

Miałem ten obiektyw przez mniej więcej miesiąc, więc mogłem wypróbować go w kilku różnych rzeczywistych sytuacjach, w tym w fotografii koncertowej, portretowej i krajobrazowej. Użyłem go w moim bezlusterkowym korpusie aparatu Canon EOS R.

Cechy obiektywu RF 24-105mm f/2.8

Obiektyw ten oferuje popularny i wszechstronny zakres ogniskowych, a jego dodatkową zaletą jest to, iż jest dość szybki przy f/2,8 w całym zakresie ogniskowych. Umożliwia to stałą wydajność przy słabym oświetleniu i niewielką kontrolę głębi ostrości, co jest niezwykle ważne dla wszystkich, kto fotografuje wesela, imprezy, koncerty lub inne scenariusze przy słabym oświetleniu.

Ten obiektyw z serii L został zaprojektowany do użytku z aparatami bezlusterkowymi EOS R. Charakteryzuje się wysoką jakością wykonania zapewniającą trwałość i niezawodność, uszczelnieniem przed warunkami atmosferycznymi chroniącymi przed kurzem i wilgocią oraz wysokiej jakości optyką, którą poznaliśmy i pokochaliśmy w obiektywach L.

Podobnie jak większość obiektywów RF, obiektyw zawiera konfigurowalny pierścień sterujący, który można przypisać w celu dostosowania różnych ustawień, takich jak przysłona, czas otwarcia migawki, czułość ISO lub kompensacja ekspozycji, zapewniając fotografom lepszą kontrolę i opcje dostosowywania.

Obiektyw posiada optyczną stabilizację obrazu (IS) do 5,5 stopnia. Moim zdaniem nie jest to absolutnie konieczne w przypadku tych ogniskowych, szczególnie jeżeli masz IBIS (którego ja nie mam!). Jednak w przypadku obiektywu ważącego 2,9 funta (1,3 tys.) stabilizacja obrazu jest przydatna podczas fotografowania z ręki.

Obiektyw ma również zdejmowany pierścień manualnej przysłony do nagrywania wideo. Jest to szczególnie interesujące, ponieważ w większości przypadków do nagrywania filmów preferuję obiektywy stałoogniskowe. Jednak widzę, iż ten obiektyw jest zaletą w przypadku pracy na imprezach, tak samo jak w przypadku fotografii.

Dane techniczne

Canon RF 24-105mm F/2.8L IS USM Z
Długość ogniskowa 24-105mm
Typ Powiększenie
Maksymalna przysłona f/2,8
Minimalna przysłona f/22
Mocowanie obiektywu Canon RF
Zgodność formatu Pełna ramka
Kąt widzenia 84° do 23° 20′
Maksymalne powiększenie 0,08 do 0,29x
Minimalna odległość ostrzenia 17,7″ / 45cm
Projekt optyczny 23 elementy w 18 grupach
Ostrza membranowe 11
Typ ostrości Autofokus
Stabilizacja obrazu Tak
Rozmiar filtra 82 mm (przód)
Wymiary (ø x L) 3,5 x 7,8 cala / 88,5 x 199 mm
Waga 2,9 funta / 1,3 kg

Jakie zalety mają obiektywy zmiennoogniskowe?

Przy tak dużej ogniskowej wynoszącej 24–105 mm musimy rozważyć, dlaczego warto kupić ten obiektyw zamiast na przykład obiektywu 24–70 mm lub trzech oddzielnych obiektywów stałoogniskowych. Po pierwsze, obiektywy zmiennoogniskowe oferują wszechstronność, szczególnie jeżeli nie masz dużo miejsca na noszenie wielu obiektywów, przebywasz na ograniczonej przestrzeni i nie możesz dużo się poruszać lub jeżeli fotografujesz wiele obiektów i potrzebujesz szeroki zakres ogniskowych i nie masz czasu w wymianę obiektywów.

Aby pokryć ten zakres ogniskowych, potrzebne są co najmniej trzy obiektywy stałoogniskowe: 24/28 mm, 35/40/50 mm i 90/105 mm. Nie każdy lubi strzelać stałymi, chociaż mają one swoje zalety. Są to na ogół szybsze obiektywy i znacznie tańsze niż obiektywy zmiennoogniskowe. Jednak w przypadku RF 24-105mm f/2.8 te zalety są nieco słabsze.

Próbki obrazów

W przypadku wszystkich obiektywów RF firmy Canon, które do tej pory wypróbowałem (a na razie wypróbowałem ich już całkiem sporo!), odcienie skóry są bardzo dokładne i realistyczne. Prawie nigdy nie muszę poprawiać odcieni skóry w poście. Jest to zaleta w porównaniu z kupowaniem soczewek innych firm, jeżeli i kiedy staną się one dostępne.

Portrety:

To fantastyczny obiektyw portretowy. Masz pełną elastyczność ogniskowej portretowej od 35 mm do 105 mm, która idealnie nadaje się do portretów środowiskowych, zdjęć rodzinnych lub grupowych, a także do bardziej tradycyjnych portretów wykonywanych z szeroko otwartą przyrodą z efektem bokeh.

Autofokus działał szybko, cicho i płynnie, a w połączeniu z autofokusem oka w korpusie aparatu był bardzo dokładny. Nie widziałem absolutnie żadnych oznak aberracji chromatycznej, a rogi zdjęć wydają się równie ostre jak środek.

Bardzo niewielki wzrost ostrości widać na zdjęciach zrobionych przy przysłonie f/8, a nie przy szeroko otwartej przysłonie f/2,8. Jest to jednak zjawisko normalne i powszechne, gdyż większość obiektywów przy najszerszym otworze jest nieco bardziej miękka. Można powiedzieć, iż portrety, które wykonałem przy f/2,8 (przy czasie otwarcia migawki wystarczająco długim dla aparatu z ręki) były więcej niż wystarczająco ostre, jak na mój gust.

50 mm, f/8, 1/160, ISO 100
Powiększony do 100%
85 mm, f/2,8, 1/800, ISO 100
Powiększony o 150%

Porównanie ogniskowych

24 mm f/8
40mm f/8
105 mm f/8

Stabilizacja obrazu

5,5-stopniowa stabilizacja obrazu była bardzo pomocna podczas fotografowania z ręki. Jednakże, jak pokazuje poniższy przykład, choćby fotografowanie na ogniskowej 24 mm, stabilizacja obrazu na poziomie 1/125, nie wystarczyła, aby zapobiec niewielkim drganiom aparatu. Oczywiście, to był jasny dzień; Mógłbym zwiększyć czułość ISO, aby wydłużyć czas otwarcia migawki. Chciałem jednak zobaczyć, jak wolno mogę trzymać obiekt bez ruchu aparatu. 1/160 wydaje się być moim ograniczeniem w przypadku tego obiektywu (naturalnie trzęsą mi się ręce!).

Plusy i minusy

Nie dajcie się zwieść – to fantastyczny obiektyw. Jest super ostry w całym zakresie ogniskowych i ma bardzo mało zauważalne różnice w zakresie przysłon. Był to fantastyczny dodatek do mojej torby na aparat zarówno podczas sesji portretowych, jak i koncertu.

Lubię strzelać z szeroko otwartej przestrzeni. F/2,8 to dla mnie świetna przysłona, szczególnie podczas fotografowania przy dość słabym oświetleniu. Koncert odbywał się na zewnątrz o zmierzchu i wspaniale było nie musieć męczyć się z przełączaniem obiektywów ani zbytnio chodzić, nie przeszkadzając publiczności.

Podobnie w przypadku sesji portretowych obiektyw ten fantastycznie spisał się w przypadku fotografowania w ciasnych przestrzeniach, gdzie nie miałem luksusu, aby dużo cofać. Czasami obiektyw stałoogniskowy może być nieco ograniczający, jeżeli stoisz oparty o ścianę.

Ten obiektyw jest większy niż moja twarz!

Głównymi wadami tego obiektywu są jego rozmiar i waga. To sporo, jak na chodzący, trzymany w ręku obiektyw, i wcale nie jest to dyskretne. Wygląda na poważny obiektyw i ma dokładnie takie same wymiary jak oryginalny teleobiektyw EF 70-200 mm f/2.8 z serii L.

Odkryłem, iż obiektywy RF są generalnie bardziej kompaktowe niż wersje EF. Posiadanie czegoś tak dużego wydaje się być lekkim krokiem w tył. Wahałbym się, czy zabrać ze sobą ten obiektyw do fotografii ulicznej lub krajobrazowej podczas jakiejkolwiek wędrówki.

Jasne, możesz używać monopodu, ale jeżeli używasz także 70-200 mm, nie możesz łatwo używać dwóch monopodów.

Wniosek

Dla kogo jest ten obiektyw? Ogólnie rzecz biorąc, ten obiektyw jest fantastyczny dla wszystkich, kto fotografuje wydarzenia lub fotoreportaże, gdzie szybkość i wszechstronność mają ogromne znaczenie. Zdecydowanie wybrałbym ten obiektyw zamiast f/4, ponieważ według mnie te dodatkowe przystanki światła czynią go znacznie bardziej użytecznym obiektywem.

Jeśli fotografujesz tylko krajobrazy, zdecydowanie wybierz f/4 i zaoszczędź trochę pieniędzy (i pleców!). Ale dla mnie byłby to ten lub 24-70 mm f/2.8 w połączeniu z 70-200 mm. A 24-70 mm jest prawie 1000 dolarów tańszy. Ty wykonujesz obliczenia.

Ponieważ lubię też kręcić filmy, jestem całkiem zadowolony z używania obiektywów stałoogniskowych. W większości przypadków lubię „zbliżać się stopą” i generalnie nie wykonuję wystarczającej ilości pracy związanej z wydarzeniami, aby uzasadnić wydatek na ten obiektyw. Gdyby pieniądze nie grały roli, prawdopodobnie zainwestowałbym w 24-70 mm f/2.8, a nie w ten, ponieważ zestawiłbym go również z 70-200 mm, aby mieć pełny zakres.

W sumie to świetny obiektyw, ale moim zdaniem trochę niszowy i na pewno nie dla wszystkich. jeżeli odpowiada Twoim potrzebom, będziesz więcej niż zadowolony z jakości. Ale może zacznij robić uginanie bicepsów, jeżeli lubisz robić zdjęcia z ręki!

W chwili pisania tego tekstu obiektyw Canon RF 24-105 mm f/2.8 IS USM Z można kupić za 2999 dolarów.




Źródło

Idź do oryginalnego materiału