Aktorzy grający aktorów. Prawdziwi ludzie portretujący samych siebie. Filmy w filmach i przedstawienia teatralne rodem z koszmarów sennych. W marcu na SundanceTV pojawią się cztery meta-filmy, które sprawią, iż zakwestionujesz choćby samą rzeczywistość…
W cyklu filmowym „Sezon na kino w kinie” na antenie premierowo pojawią się: komedia „Hey Viktor!” o aktorze dziecięcym próbującym po dwóch dekadach wskrzesić swoją karierę produkując
i reżyserując sequel filmu, za pomocą którego stał się popularny, a także dokument „Jerry w roli samego siebie” o Jerrym, emerycie i imigrancie mieszkającym na Florydzie, zwerbowanym przez chińską policję do roli tajnego agenta.
W „Sezonie na kino w kinie” zobaczymy również argentyński dramat „Królowa strachu”
przedstawiający historię Robertiny – cenionej aktorki, która w dniach poprzedzających premierę jej monodramu walczy z ogromnym stresem i paraliżującym ją niepokojem przeżywającej oraz film „Madeline i Madeline” o wrażliwej nastolatce zmagającej się z problemami psychicznymi, charyzmatycznej reżyserce teatralnej Evangeline i spektaklu zaczynającym wymykać się spod kontroli.
16 marca o 22:00
PRZYPADKI JEREMY’EGO THOMASA (2021)
Tytuł oryginalny: The Storms of Jeremy Thomas
Reżyseria: Mark Cousins
Przez dekady legendarny producent filmowy Jeremy Thomas jeździł na Festiwal Filmowy w Cannes. Tym razem towarzyszy mu ceniony reżyser Mark Cousins.
W ich intymnej, wizualnej pięciodniowej podróży przez sielską francuską prowincję prowadzą rozmowy o niektórych z najbardziej cenionych i kontrowersyjnych filmów w dorobku Thomasa. Wspominają takie wybitne produkcje jak: Ostatni cesarz, który przyniósł mu dziewięć Oscarów, w tym za najlepszy film; Crash Davida Cronenberga i związany z nim skandal w Cannes, oraz erotyczne arcydzieło – Zmysłowa obsesja.
Thomas wprowadza widzów w swój niezwykły świat pełen gwiazd filmowych: Marlona Brando, Jacka Nicholsona, Davida Bowiego – oraz odważnego kina międzynarodowego będącego pod wpływem punku i kontrkultury. Podróż przeplatają spotkania z wybitnymi aktorkami, Tildą Swinton i Debrą Winger, które dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat Jeremy’ego i jego pracy.
Ilustrowany oszałamiającą gamą klipów filmowych i bogaty w refleksje na temat kreatywności oraz
przetrwania, Przypadki Jeremy’ego Thomasa to pamiętnik z podróży przez Francję, a zarazem szkoła filmowa i – w erze streamingu oraz dominacji wielkich korporacji – gorący apel o filmy, które trafiają w sedno życia.
6 marca
HEY VIKTOR! (2023)*
Reżyseria: Cody Lightning
Minęło 20 lat od chwili, gdy Cody Lightning zdobył sławę wcielając się w postać Małego Viktora w filmie Smoke Signals z 1998 roku. Dorosły Cody walczy z trudną rzeczywistością. Jego kariera dawno przygasła, a on sam, zmuszony do powrotu do swojego rodzinnego rezerwatu w północnej Albercie, wciąż żyje przekonaniem, iż jest gwiazdą – mimo iż jedyne propozycje ról, jakie teraz dostaje, to porno i reklamy promujące wydobywanie surowców energetycznych.
Kiedy dowiaduje się, iż jego żona wraz z dziećmi odchodzi do młodszego, odnoszącego większe sukcesy aktora, postanawia przestać marnować czas i stworzyć swoje opus magnum – napisać, wyreżyserować i zagrać w Smoke Signals 2: Still Smoking.
Ekipa dokumentalna towarzyszy mu w podróży przez świat rdzennych społeczności – od prób zebrania oryginalnej obsady, przez pożyczanie pieniędzy od handlarzy bronią, aż po realizację jego wizji… tylko po to, by odkryć, iż jest ona kompletną klapą.
13 marca
JERRY W ROLI SAMEGO SIEBIE (2023)*
Tytuł oryginalny: Starring Jerry as Himself
Reżyseria: Law Chen
Dokument opowiada historię Jerry’ego – emerytowanego, rozwiedzionego imigranta z Tajwanu mieszkającego w Orlando na Florydzie. Jest on również ojcem producenta filmu.
Pewnego dnia Jerry otrzymuje pilny telefon od chińskiej policji. Funkcjonariusze informują go, iż jest głównym podejrzanym w międzynarodowym śledztwie dotyczącym prania brudnych pieniędzy. Przez należące do niego konto bankowe miało nielegalnie przejść 1,28 miliona dolarów. Grożąc aresztowaniem i ekstradycją do Chin, służby zmuszają Jerry’ego do współpracy i wcielenia się w rolę tajnego agenta. W kolejnych tygodniach mężczyzna pomaga policji w śledztwie, wykonując zdjęcia z monitoringu swojego banku, przeprowadzając tajne transakcje, a choćby nosząc podsłuch, by szpiegować pracowników placówki.
Po miesiącach ukrywania prawdy Jerry w końcu wyjawia wszystko swojej rodzinie.
20 marca
KRÓLOWA STRACHU (2018)*
Tytuł oryginalny: The Queen of Fear
Reżyseria: Valeria Bertuccelli, Fabiana Tiscornia
Robertina, jedna z najbardziej cenionych argentyńskich aktorek, ma przed sobą zaledwie miesiąc do premiery monodramu, który może zdefiniować jej karierę. Zamiast jednak przygotowywać się i ćwiczyć, pogrąża się w stanie nieustannego niepokoju, obsesyjnie odciągając swoją uwagę od zawodowych obowiązków. Unika prób, wikła się w drobne spory między asystentami, a choćby zaczyna wierzyć, iż ktoś ją prześladuje.
Stopniowo przekształca swoje życie w dziwną mieszankę absurdalnych lęków i domowych intryg. Gdy dowiaduje się, iż jej dawny przyjaciel z Danii zachorował, porzuca wszystko, by się nim zaopiekować. Jednak w miarę jak nieubłaganie zbliża się dzień premiery, Robertina musi w końcu stanąć twarzą w twarz z tym, przed czym uciekała przez cały czas – z samą sobą.
27 marca
MADELINE I MADELINE (2018)*
Tytuł oryginalny: Madeline’s Madeline
Reżyseria: Josephine Decker
Spektakularny debiut filmowy nowojorskiej aktorki Heleny Howard, wcielającej się w postać Madeline – nastolatki z New Jersey zmagającej się z trudnymi relacjami z matką, Reginą (w tej roli scenarzystka i reżyserka Miranda July). Madeline jest zaangażowana w improwizowany spektakl teatralny, którego reżyserka, Evangeline (Molly Parker), fascynuje się swoją nową charyzmatyczną gwiazdą. Z czasem kobieta popada w obsesję na punkcie nastolatki i zaczyna zmieniać spektakl czerpiąc inspirację z osobistych doświadczeń Madeline.
W miarę jak granice między życiem a sztuką się zacierają, film nabiera onirycznego, niemal halucynacyjnego charakteru, stając się jednocześnie odbiciem rzeczywistości i obrazem zmieniającej się świadomości bohaterki.
4 marca o 22:00
GRA KOLORÓW (2013)
Tytuł oryginalny: Upstream Color
Reżyseria: Shane Carruth
Pewien mężczyzna i kobieta zostają uwikłani w cykl życia ponadczasowego organizmu. Tożsamość staje się iluzją, gdy walczą o poskładanie luźnych fragmentów rozbitego życia.
9 marca o 22:00
iFEEL (2016)
Reżyseria: Ludwig Ciupka
U progu 35. urodzin Daniel zaczyna kwestionować swój nowoczesny nowojorski styl życia. Wyrusza w osobistą podróż w poszukiwaniu spokoju i poddaje w wątpliwość wszystko, co go otacza. Przez obiektyw swojego telefona przedstawia wyjątkowe spojrzenie na naturę i miłość.
12 marca o 22:00
MARTE UM (2022)
Tytuł oryginalny: Mars One
Reżyseria: Gabriel Martins
Czteroosobowa rodzina z niższej brazylijskiej klasy średniej stara się nie tracić nadziei i realizować swoje marzenia w miesiącach następujących po wyborze prawicowego kandydata, Jaira Bolsonaro na prezydenta. Jest on człowiekiem, który reprezentuje wszystko, czemu sprzeciwiają się członkowie rodziny.
21 marca o 22:00
PERMANENT (2017)
Reżyseria: Colette Burson
Akcja filmu rozgrywa się w 1982 roku w małym miasteczku w Wirginii. Bohaterami tej opowieści o nietrafionej fryzurze jest rodzina Dicksonów: 13- letnia Aurelie i jej rodzice, Jeanne i Jim.
Dicksonowie mierzą się z poważnymi zmianami w życiu, a jednocześnie desperacko próbują wyjść z nich cało. Dla tej rodziny samo przetrwanie dnia jest zwycięstwem.
26 marca o 22:00
OCZY MOJEJ MATKI (2016)
Tytuł oryginalny: The Eyes of my Mother
Reżyseria: Nicolas Pesce
W swoim położonym na odludziu gospodarstwie matka, dawniej chirurg w Portugalii, uczy anatomii swoją córkę Franciscę i oswaja ją z lękiem przed śmiercią. Pewnego popołudnia tajemniczy gość w przerażający sposób burzy sielankę rodzinnego życia Franciski.
Głęboko traumatyzuje młodą dziewczynę, ale też budzi w niej niezwykłą ciekawość. Choć Francisca trzyma się kurczowo wycofanego ojca, jej samotność i traumy z przeszłości powracają po latach, a tęsknota za kontaktem z otaczającym ją światem przybiera wyraźnie mroczną formę.
31 marca o 22:00
OLBRZYM-SAMOLUB (2013)
Tytuł oryginalny: The Selfish Giant
Reżyseria: Clio Barnard
Zaadaptowana na podstawie bajki Oscara Wilde’a opowieść o dwóch brytyjskich chłopcach z klasy robotniczej. Wojowniczy, nadpobudliwy Arbor i jego najlepszy przyjaciel Swifty zaczynają zbierać złom dla podejrzanego handlarza, który ma zamiłowanie do wyścigów zaprzęgów konnych.
Arbor ma talent do interesów, ale to spokojniejszy Swifty, z nieoczekiwanym darem do trenowania koni, gwałtownie staje się faworytem. Gdy pojawia się zazdrość, więź między chłopcami zaczyna się rozpadać.
foto, źródło. SundanceTV