„Litania piwnic 1944”, czyli Artur Gotz w muzycznym hołdzie Powstańcom Warszawy

radio.lublin.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: „Litania piwnic 1944”, czyli Artur Gotz w muzycznym hołdzie Powstańcom Warszawy


Wielkimi krokami zbliża się premiera wyjątkowego albumu Artura Gotza pt. „Litania piwnic 1944”.
Album ten powstał z okazji 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, a zaprezentowany zostanie podczas zaplanowanych koncertów. Najważniejszy z nich odbędzie się 3 sierpnia przed Izbą Pamięci przy Cmentarzu Powstańców Warszawy na warszawskiej Woli.

Od artysty:
„Litania piwnic 1944” to album zupełnie inny od tych, które do tej pory nagrałem. Poruszałem się wcześniej na granicy satyry, kabaretu i vintage-popu. W tym przypadku skupiłem się w większości na poezji, poprzez którą próbuję opowiedzieć o Powstaniu Warszawskim w 80 lat później.

Warszawa zawsze mnie fascynowała. Przyjeżdżałem tu od czasów, kiedy byłem nastolatkiem, a dwa lata po studiach w szkole teatralnej we Wrocławiu zamieszkałem w stolicy i pracowałem w tutejszych teatrach. Wtedy rozpocząłem dokładnie poznawać miasto.

W 2009 r. trafiłem do obsady spektaklu „Pamiętnik z Powstania Warszawskiego” Mirona Białoszewskiego, w reżyserii Jerzego Bielunasa, w Teatrze Kamienica. Wtedy twórca tego niezwykłego miejsca, czyli Emilian Kamiński, zaszczepił we mnie miłość do Warszawy.

Nikt wcześniej z takim przejęciem nie opowiadał mi o warszawskich powstaniach, czyli o Powstaniu w Getcie Warszawskim w 1943 roku i o Powstaniu Warszawskim 1944 roku. To dzięki Emilianowi poznałem powstańców i ludność cywilną stolicy. To fascynujące, a jednocześnie bardzo smutne, iż tamtej Warszawy już nie ma.

Spektakl w Kamienicy był przełomem w moim zawodowym życiu. Od tamtego czasu, czyli od piętnastu lat, myślałem o swoim projekcie na temat Powstania Warszawskiego i zacząłem gromadzić materiały i piosenki.

Moja płyta przypomina o wielkiej euforii na początku sierpnia, ale jednocześnie nie pomija tragedii, z którą musiała zmierzyć się ludność cywilna Warszawy. Wykorzystane zostały opisy nalotów samolotów i spadania bomb oraz makabryczne obrazy ukrywania się ludności w piwnicach, aż po dzień kapitulacji, czyli 2. października.

Aby opowiedzieć o tych 63 dniach napisałem muzykę do wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Borowskiego, Tadeusza Gajcego, Józefa „Ziutka” Szczepańskiego, Michała Zabłockiego i do mojego tekstu. Na płycie znajdują się również dwie kompozycje Zygmunta Koniecznego, z którym rozpocząłem współpracę w Piwnicy pod Baranami. Jest to m.in. wyjątkowa kompilacja wierszy Czesława Miłosza i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz kompozycje Mateusza Pospieszalskiego, z którym współpracowałem podczas realizacji „Pamiętnika z Powstania Warszawskiego”, a także oryginalna pieśń z czasów Powstania, czyli „Pałacyk Michla” Ziutka Szczepańskiego. Ciekawostką jest utwór Grzegorza Tomczaka „Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos”, który jest ponadczasowy, okrutnie prawdziwy i wyciska łzy z oczu, szczególnie gdy śpiewałem go poza granicami kraju. W warstwie muzycznej wykorzystałem współczesne aranżacje.

Życzę, aby udało się Państwu przeżyć chwilę zadumy i refleksji podczas słuchania tej płyty. Gloria victis!” – Artur Gotz
___

Artur Gotz – wokalista (6 płyt, ponad 750 koncertów w Polsce, Europie, USA, Australii, Nowej Zelandii i na Kubie), aktor scen Warszawy, tytułowy bohater powieści „Idol” Marty Fox, laureat nagrody „Wokalista Roku 2016”.

Patronat medialny nad płytą objęły cztery rozgłośnie Polskiego Radia, w tym Radio Lublin.

Partnerami projektu są m.in. Samorząd Województwa Mazowieckiego, Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie, Polish Community Council of Victoria w Australii i STOART. Wydawcą albumu jest Luna Music.

Oficjalna strona artysty: www.arturgotz.pl
(źródło: nadesłane)

Idź do oryginalnego materiału