Na zdjęciu mecenasi z nagrodzonymi artystami, fot. Katarzyna Samczyńska/BWA Kielce
PROTOKÓŁ OBRAD JURY 46. INTERDYSCYPLINARNEGO KONKURSU PLASTYCZNEGO WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO PRZEDWIOŚNIE
Komisja w składzie:
Prof. Dorota Sak – artysta graficzka i malarka, ASP w Łodzi – przewodnicząca
Prof. Sławomir Brzoska – artysta rzeźbiarz, ASP w Katowicach
Prof. Paweł Frąckiewicz – artysta grafik – ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Oceniła 210 prac 74 autorów i do wystawy pokonkursowej zakwalifikowała 119 prac 64 autorów. Jury rozstrzygnęło konkurs na plakat i wybrało 1 zgłoszoną pracę do realizacji – autora Jakuba Święcickiego.
Nominowani do nagród:
- Kornel Arciszewski
- Małgorzata Bielecka-Kiesner
- Beata Bugaj- Tomaszewska
- Anna Ciszek
- Diana Gaweł
- Krzysztof Jan Heyke
- Monika Iwan
- Mira Jagiełło
- Ewa Łuczywo-Nowak
- Tamara Maj
- Sławomir Micek
- Zbigniew Miernik
- Radosław Nowakowski
- Mateusz Pięta
- Krzysztof Piotrowski
- Katrina Sadrak
- Grzegorz Sideł
- Karolina Sideł-Kozieł
- Zuzanna Starzyńska
- Ewa Stawiarska
- Stanisław Świeca
- Dawid Szlufik
- Ewa Wiśniewska-Zduniak
- Krzysztof Zając
- Katarzyna Żugaj
Przyznano nagrody, które otrzymali:
- Nagroda Prezydenta Miasta Kielce GRAND PRIX
Anna Ciszek za zestaw dwóch obrazów pt.: „Las” i rysunek, poliptyk pt.: „Geośniegi”
- Nagroda (PGS) Polskie Górnictwo Skalne sp. z o.o.
Monika Iwan za grafikę w technice linorytu
- Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego
Katrina Sadrak za instalację rzeźbiarsko-malarską
- Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach
Małgorzata Bielecka za obraz olejny pt.: „Burzliwe i spokojne kolorów relacje”
- Nagroda Wojewody Świętokrzyskiego – nagroda rzeczowa
Grzegorz Sideł za zestaw fotografii
- Nagroda Targów Kielce
Tamara Maj za zestaw prac pt. „Jak w kalejdoskopie”
- Nagroda Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A.
Dawid Szlufik za rzeźbę pt. „Bruce Wayne”
- Nagroda Wodociągów Kieleckich
Zuzanna Starzyńska za zestaw obrazów olejnych pt.: „Tissue”
- Nagroda Galerii Echo
Stanisław Świeca za zestaw grafik, gipsorytów pt.: „Intruz”, „Pocałunek”
- Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu
Katarzyna Żugaj za zestaw prac pt.: „Rytm”
- Nagroda Gminy Masłów
Krzysztof Piotrowski za tryptyk pt.: „Powinność”
- Nagroda TVP 3 Kielce (nagroda wycofana po obejrzeniu reprodukcji prac)
Krzysztof Zając za fotografię pt.: „Lewica Prawica”
Nagrody specjalne:
- Grupa Goldenmark – Wystawa indywidualna w Kielcach i w innym wybranym oddziale, promocja w mediach partnerskich i materiały marketingowe: mini katalog do wystawy, wernisaż itp., opieka kuratorska, wciągnięcie do oferty wybranych prac i druk w katalogu ofertowym ogólnopolskim.
Ewa Stawiarska za zestaw obrazów pt. „Melony”, „Smoczy owoc”
- Nagroda Hotelu Bristol Busko ART & Medical Spa w Busku-Zdroju – weekend dla 2 osób
w Hotelu Bristol Busko ART & Medical SPA i prezentacja prac
Zbigniew Miernik za zestaw prac pt.”Ikar”, „Queen”, „Genesis”
- Nagroda ZPAP- Wystawa indywidualna
Ewa Wiśniewska-Zduniak za cykl „Świętokrzyskie źródła mocy”
- Nagroda BWA Ostrowiec Świętokrzyski-Wystawa indywidualna
Sławomir Micek za zestaw rzeźb pt.: „Agresor’
Podpisano:
Przewodnicząca :Prof. Dorota Sak – artysta grafik i malarka , ASP w Łodzi
Prof. Sławomir Brzoska – artysta rzeźbiarz, ASP w Katowicach
Prof. Paweł Frąckiewicz – artysta grafik – ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Kielce, 20 maja 2023
„Interdyscyplinarny Konkurs Plastyczny Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE już po raz czterdziesty szósty zgromadził najbardziej aktywnych w ciągu ostatnich dwóch lat twórców kieleckiego środowiska artystycznego. W liczbie 74 uczestników, zgłosili oni do konkursowej rywalizacji w sumie
210 swoich oryginalnych dzieł, wykonanych w różnych technikach, konwencjach i formach plastycznych. Zostały one starannie obejrzane i ocenione przez trzyosobowe jury pod przewodnictwem prof. Doroty Sak, które zgodnie wydało ostateczny werdykt o dopuszczeniu do wystawy 119 prac 64 autorów oraz przydzieliło 16 kolejnych, ufundowanych przez sponsorów nagród.
Czas organizacji PRZEDWIOŚNIA to dla Organizatora – Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach – okres wytężonej pracy, mającej na celu zdobycie jak największej liczby sponsorów nagród dla artystów, środków na organizację wystawy pokonkursowej oraz realizację tejże wystawy wraz z obszernym, wartościowym dokumentalnie i graficznie katalogiem. Te – po doświadczeniach czterdziestej piątej edycji, wydawałoby się, rutynowe – działania są zawsze obciążone dużym procentem niepewności, zarówno w sferze finansowej jak i w ilości zgłoszeń uczestników. Ale jak dotąd, również i w tym roku – za co chciałabym podziękować zarówno Miastu Kielce i Sponsorom – fundatorom nagród konkursowych, jak i Artystom – uczestnikom, z których dzieł zaaranżowana jest wystawa PRZEDWIOŚNIE – są to zawsze przedsięwzięcia udane, zarówno pod względem organizacyjnym jak i merytorycznym. O wysokiej jakości tegorocznych propozycji artystycznych świadczy przede wszystkim ilość nominacji do nagród; aż 25 dzieł i zestawów, które w oczach jurorów zasługiwały na wyróżnienie. Spośród nich wyłoniono 16 laureatów nagród.
W tegorocznej edycji docenione zostały przede wszystkim dzieła, które oprócz wyróżniania się wysokimi wartościami artystycznymi dotykają także ważnych treści odnoszących się do aktualnej sytuacji społeczno-politycznej w Polsce i Europie. Sztuka zaangażowana – bo do tej kategorii można zaliczyć te rodzaje wypowiedzi artystycznych – jest w przestrzeni tegorocznego PRZEDWIOŚNIA reprezentowana wyjątkowo licznie, z czego 4 zestawy prac zostały nagrodzone. Do przyznania GRAND PRIX – Nagrody Prezydenta Miasta Kielce dwóm obrazom Anny Ciszek zatytułowanych „Las” niewątpliwie przyczyniły się empatia i wrażliwość, z jaką artystka poruszyła problem tragicznej sytuacji migrantów na polsko-białoruskiej granicy. Zderzyła w nich piękno subtelnej malarskiej materii, szlachetności kolorów, naturalnego ciepła i organiczności lasu ze szkicowo potraktowanymi, zanurzonymi w zieleni wyobrażeniami postaci, z których emanuje niepokój i lęk. Sam tytuł: „Las” – tylko las, wskazuje na powszechne wyparcie świadomości istnienia tych ludzi, ich tragicznych losów, rozstrzygających się w jednym z najpiękniejszym zakątków naszego kraju – Puszczy Białowieskiej. Sielankowość scenerii znajduje tu dopowiedzenie zależne od wiedzy i wrażliwości odbiorców; budzi emocje – ale za zadanie ma także budzenie sumień… Do jednogłośnej decyzji jury przyczynił się także poziom artystyczny zestawu wielkoformatowych rysunków z cyklu „Geośniegi” – artystka udowodniła w nich swoje mistrzostwo w posługiwaniu się oszczędnym medium rysunkowym oraz językiem czystej abstrakcji.
Kolejnym zestawem z kategorii „sztuki zaangażowanej” jest nagrodzony jedenastą – Nagrodą Gminy Masłów tryptyk Krzysztofa Piotrowskiego zatytułowany „Powinność”. To wielokrotnie odbite na kartonach rytmiczne, barwne nawarstwienia obrysów szablonów wielkoformatowych liter, z których artysta tworzył hasła protestacyjnych transparentów. Nagrodą dwunastą – (wycofaną przez fundatora TVP 3 po obejrzeniu reprodukcji prac) uhonorowane zostały dwie fotografie Krzysztofa Zająca z cyklu „Biało-czerwona” – w tym nagrodzona „Lewica Prawica”, przedstawiająca rozerwaną wzdłuż polską flagę narodową, podzieloną na zwrócone w przeciwstawne strony części: białą i czerwoną. Jury zauważyło także wymowę i jakość artystyczną monumentalnego, wpisującego się w kontekst wojny w Ukrainie zestawu trzech oryginalnych rzeźb Sławomira Micka pt. „Agresor” (szesnasta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim).
To trzy wielkoformatowe płaskie formy, o syntetycznych zarysach ludzkich sylwetek z cieniami głów prymitywnych wojowników, z których każda ma wkomponowaną w przestrzeń tułowia zwęgloną ogniem pożogi drewnianą belkę.
Najwyżej w kategorii rzeźby – siódmą na liście nagród – Nagrodą Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria S.A. – jury oceniło wielkoformatowe popiersie „Bruce Wayne” Dawida Szlufika; ze względu na ciężar i rozmiary prezentowane poza przestrzenią galerii, na zewnątrz budynku BWA. Przedstawia,
precyzyjnie odkuty w jasnym kamieniu, portret aktora w masce Batmana – pozytywnego bohatera naszych czasów z filmu science-fiction.
Docenione zostały także oryginalne rzeźbiarskie obiekty Zbigniewa Miernika, uhonorowane czternastą –
Nagrodą Hotelu Bristol ART & Medical SPA. Drugą w kolejności nagrodę – ufundowaną przez firmę Polskie Górnictwo Skalne Sp. z o. o. – otrzymała Monika Iwan za cykl pięknych i precyzyjnych linorytów.
Doskonale skomponowane i wykonane, emanują elegancją linii, harmonią proporcji i iluzją ruchu pęczniejących organicznych form. Mistrzostwo innego rodzaju grafiki – gipsorytów, zatytułowanych „Intruz” i „Pocałunek”, wykonanych przez Stanisława Świecę, zostało z kolei docenione dziewiątą –
Nagrodą Galerii Echo.
Trzecia nagroda – Marszałka Województwa Świętokrzyskiego przypadła kameralnej instalacji Katriny Sadrak, złożonej z delikatnej, półprzejrzystej, częściowo z wosku wykonanej rzeźby, oraz korespondującego z nią niewielkiego obrazu, pulsującego rudo-różowawą materią drobnych, barwnych,
rozświetlonych form o organicznym, „kosmicznym” charakterze. Otwiera ona listę nagród w kategorii malarstwa, które zostały przyznane: Małgorzacie Bieleckiej-Kiesner (czwarta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach), Zuzannie Starzyńskiej (ósma – Nagroda Wodociągów Kieleckich), Katarzynie Żugaj (dziesiąta – Nagroda Biura Wystaw Artystycznych w Sandomierzu), Ewie Stawiarskiej (trzynasta –
Nagroda Grupy GOLDENMARK) oraz Ewie Wiśniewskiej- Zduniak (piętnasta – Nagroda Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Kielecki). Wszystkie malarskie zestawy cechuje indywidualizm, oryginalność wypowiedzi twórczej, wszystkie wyróżniono także ze względu na ich wysoki poziom artystyczny
i wizualną atrakcyjność.
Nagrodą Wojewody Świętokrzyskiego (piąta) zostały wyróżnione fotografie, których autorem jest Grzegorz Sideł. Przedstawiają one subtelne, minimalistyczne krajobrazy, pełne wewnętrznej ciszy i ponadczasowego piękna. Wysoką (szóstą z kolei) nagrodę Targów Kielce zdobyły „kolażo-tkaniny” Tamary Maj. Oryginalność jej autorskiej techniki i jej pracochłonność idzie w nich w parze z atrakcyjnością zgeometryzowanej kompozycji i bogactwem struktur, powstałych z nakładanych na siebie drobnych elementów z włókniny, precyzyjnie pozszywanych w efektowne całości. Listę nagrodzonych dzieł zamyka plakat autorstwa Jakuba Święcickiego – laureata równoległego konkursu na projekt plakatu do wystawy PRZEDWIOŚNIE 46.
Kolejna edycja Interdyscyplinarnego Konkursu Plastycznego Województwa Świętokrzyskiego PRZEDWIOŚNIE podsumowała ostatni, jednoroczny etap twórczości kieleckiego środowiska plastycznego. Podkreśliła, także po raz kolejny, ważność tej najstarszej i największej w naszym województwie
artystycznej konfrontacji, która z roku na rok poszerza perspektywę czasu udokumentowanej przestrzeni jego rozwoju. Ale PRZEDWIOŚNIE jest nie tylko źródłem wiedzy na temat kondycji świętokrzyskiej plastyki – jest także stymulatorem do pracy twórczej, generującym wiele pozytywnych emocji i satysfakcji, zarówno dla artystów jak i organizatorów oraz sponsorów. Dlatego za rok znowu Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach wyśle do świętokrzyskich artystów zaproszenie do udziału w następnej edycji – już dziś zapraszamy!”
Stanisława Zacharko-Łagowska – Kurator wystawy – tekst do katalogu wystawy
Wernisaż i wręczenie nagród laureatom pokonkursowej wystawy 46. PrzedwiośnieW mediach:
Kielce.eu
RadioRekord.pl
Echodnia.eu
kultura.onet.pl
wyborcza.pl
FB
wp.pl
polityka.co.pl
press.pl
wirtualnemedia.pl