„KHODA.Transformizm” Piotra Wyrzykowskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

KHODA.Transformizm Piotra Wyrzykowskiego to nowy projekt dedykowany ukraińskim kobietom i ich dzieciom, które uciekając przed wojną znalazły tymczasowe schronienie w Gdańsku.

Walentina i Bohdana, Tatiana, Viktoria i Anna, w instalacji wideo stanowiącym główny element wystawy, ulegają symbolicznej transformacji z uchodźczyń w superbohaterki, których umiejętności i siła związane z pokonywaniem trudności zostają podniesione do rangi supermocy.

Tamara Wyrzykowska, KHODA. Walentina, Tatiana, Victoria (tryptyk fotograficzny), 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Bez tytułu, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Manhunt, 2006, KHODA. TRANSFORMIZM fot. Tamara Wyrzykowska, Praca z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, fot. dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, KHODA, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Skala kadrów i tempo filmowych portretów wyświetlanych najpierw na budynki gdańskich kamienic, a następnie w galerii sprawiają, iż kobiety pozujące w tymczasowych domach dryfują przez pozornie bezpieczny Gdańsk i zniszczony działaniami wojennymi budynek Charkowskiej Okręgowej Państwowej Administracji (KHODA). Nieustanny ruch kamery wydaje się cofać je w przeszłość, w samo centrum zniszczeń i gruzowisk symbolizujących niekończący się terror i grozę, ale kobiety patrzą przed siebie, w przyszłość, wypowiadając słowa nadziei i wdzięczności.

Tamara Wyrzykowska, KHODA. Walentina, Tatiana, Victoria (tryptyk fotograficzny), 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, Bez tytułu, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „KHODA. TRANSFORMIZM”, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
Piotr Wyrzykowski, KHODA, 2024, KHODA. TRANSFORMIZM, fot. Tamara Wyrzykowska, dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Superbohaterki – świadczynie i ofiary wojny mimo stanu zawieszenia pomiędzy czasem a przestrzenią, realizowane są na stanowiskach, chroniąc i organizując nowe życie, radząc sobie z nadzwyczajnymi trudnościami i niepewnością, strachem o wszystko co jest im drogie i bliskie. W świecie, który jak pisze Alvin Toffler pogrąża się w plemiennych nienawiściach, dewastacji planety i wojnach, to kobiety są tymi, które dokonują przemiany mimo wszystko. Jednocześnie są już na zawsze naznaczone traumatyczną historią, uwikłane w konstrukty władzy, która nadzoruje, kontroluje i zarządza. Kobiety wpisane w monumentalny obiekt, kształtem nawiązujący do zapory przeciwczołgowej, pozycją i usytuowaniem przypominają Anioła Historii w jego żeńskiej odmianie, która dla Waltera Benjamina była pełna “dobra, euforii i światła”. Angelus Novus w interpretacji filozofa patrzył w przeszłość ale widział w niej wciąż narastające ruiny i zniszczenia, z kolei jego żeńska odmiana – Angela Nova, u Wyrzykowskiego w pewnym sensie pozostawia ruiny za sobą, a jej oczy zwrócone ku przyszłości wydają się dostrzegać w niej nadchodzące, pozytywne zmiany.

KHODA.Transformizm jest nie tylko artystycznym gestem solidarności, współodczuwania oraz rodzajem wsparcia dla okupowanego kraju, ale szczególnego rodzaju hołdem dla kobiet wojny, podziwem i wsparciem wiary w możliwość naprawy świata.

Idź do oryginalnego materiału