Muzyka popularna cały czas się zmienia, ale praktycznie we wszystkim, co wydano w ciągu ostatnich dwóch dekad, był jeden spójny element: funkcja Auto-Tune jest wszędzie. To, co zaczęło się w latach 90. jako proste narzędzie do przetwarzania dźwięku, stało się dominującą siłą w muzyce. Artyści uczą się śpiewać dzięki funkcji Auto-Tune; piosenki dźwięk jak Auto-Tune. Czy ci się to podoba, czy nie, Auto-Tune jest wszędzie. I żeby było jasne, większość ludzi to lubi.
NA ten odcinek Vergecastdruga część naszego cyklu o przyszłości muzyki, dziennikarz muzyczny i Włączyłem Pop’a współgospodarz Charlie Harding opowiada nam historię Auto-Tune. (Ujawnienie: Włączyłem Pop’a jest częścią sieci podcastów Vox Media w obecnej postaci Vergecast.) Przede wszystkim zaczyna się od przemysłu naftowego i gazowego. Dotyczy to takich artystów jak Cher I T-Painrozprzestrzenia się błyskawicznie w branży muzycznej i gwałtownie staje się tak wszechobecny, iż prawdopodobnie zauważysz, kiedy funkcja Auto-Tune nie jest używana częściej niż wtedy, gdy jest.
Minęło już ponad dwadzieścia lat od ery Auto-Tune, a Charlie twierdzi, iż cała niechęć i frustracja związana z Auto-Tune jest zarówno przereklamowana, jak i błędna. Może po takim czasie powinniśmy myśleć o Auto-Tune nie jako o sposobie na zamaskowanie naszych braków jako muzyków, ale po prostu o kolejnym instrumencie, na którym można grać. A ponieważ proces tworzenia muzyki staje się coraz bardziej cyfrowy i możliwy do udoskonalenia, zmiany wprowadzone przez Auto-Tune nie prowadzą donikąd.
W miarę jak zbliżamy się do „ery sztucznej inteligencji” w muzyce, szukamy także wskazówek w historii Auto-Tune, które wskazują, co będzie dalej. Rozmawiamy o charakterystycznym dźwięku wydobywającym się z narzędzi takich jak Suno i Udio, o tym, jak artyści będą używać i nadużywać sztucznej inteligencji oraz czy powinniśmy się martwić, co to wszystko oznacza. Nie znaleźliśmy jeszcze „Believe” ery muzyki AI, ale prawdopodobnie nadejdzie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wszystkiego, co omawiamy w tym odcinku, oto kilka linków, od których możesz zacząć:
Zapytaliśmy także Charliego o jego nieszablonowe przemyślenia na temat najlepszej playlisty Auto-Tune i przetwarzania wokalu. Oto kilka jego sugestii, najpierw z czasów przed wprowadzeniem Auto-Tune:
A potem kilka kanonicznych hitów Auto-Tune, w dowolnej kolejności: