Inside Out 2 to niemal dokładnie taka sama historia jak w Big Mouth od Netflixa

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


Zdrowy film familijny Pixara Od wewnątrz na zewnątrz 2 i pikantna komedia Netflixa Duże usta stosują zasadniczo różne podejścia do badania umysłów uczniów szkół średnich, ale ich wątki fabularne dotyczące lęku są zadziwiająco podobne w ogólnych szczegółach i obaj są na tej samej fali, jeżeli chodzi o radzenie sobie z problemem. Duże usta pary dojrzałe dyskusje na temat zdrowia psychicznego z ogromną porcją żartów o fiuciechwila Od wewnątrz na zewnątrz 2 przyjmuje całkowicie bezpłciowy pogląd na zmiany, jakie przynoszą hormony. Ale oba animowane projekty ostatecznie docierają do tego samego przesłania o tym, jak lęk jest potężną, burzliwą siłą, której nigdy nie można wygnać, ale można nią zarządzać z niewielką pomocą przyjaciół.

Która z nich lepiej wykorzystała tę samą fabułę? Oto analiza tego, jak dwie różne pod względem tonu historie radzą sobie z tymi samymi rytmami — i jak tworzą mało prawdopodobny podwójny seans dla dorosłych i nastolatków zastanawiających się, jak radzić sobie z lękiem.

[Ed. note: Major spoilers ahead for Big Mouth season 4 and Inside Out 2.]

Inside Out 2 kontra Big Mouth: Jak odczuwa się niepokój?

Obraz: Netflix

Podobieństwa między tymi dwiema historiami są uderzające. Od wewnątrz na zewnątrz 2Lęk (Maya Hawke) i Duże ustaTito, komar lękowy (Maria Bamford) po raz pierwszy pojawiają się, by dręczyć swoje ofiary na obozie letnim. Dzieje się tak częściowo dlatego, iż oboje czują się niepewnie w relacjach ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi. Riley (Kensington Tallman) właśnie dowiedziała się, iż ona i jej najlepsze przyjaciółki pójdą do różnych szkół średnich i defensywnie wycofuje się z ich przyjaźni. Podobnie Nick Birch (Nick Kroll) jest w separacji ze swoim najbliższym przyjacielem Andrew Gloubermanem (John Mulaney) po wielkiej kłótni o pocałunek Nicka z byłą dziewczyną Andrew.

Tito, komar lękowy, pojawia się w premierowym odcinku czwartego sezonu Duże ustanowy dodatek do galerii emocji łobuzów serialu, takich jak Depresja Kitty i Czarodziej Wstydu. (Wstyd był uważany za nową emocję dla Od wewnątrz na zewnątrz 2(ale nie udało mi się dostać.) „Jestem najgorszy, ale ty też” – mówi Tito na powitanie, po ugryzieniu Nicka.

Podobnie jak wiele współczesnych filmów Disneya, seria Inside Out nie ma tak naprawdę czarnych charakterów, ale Anxiety działa jako antagonista, stając naprzeciw emocjonalnych postaci z pierwszego filmu. Joy (Amy Poehler) zwykle siedzi w centrum emocjonalnej konsoli kontrolującej Riley i uważa się za bohaterkę historii. Podczas gdy nauczyła się dawać przestrzeń Smutkowi (Phyllis Smith) w pierwszym filmie, niechętnie robi to samo z Anxiety i innymi nowymi emocjami Riley, i popycha Riley do wygłupiania się z jej najlepszymi przyjaciółmi ze szkoły, choćby gdy lepiej by jej służyło zwracanie uwagi na to, co mówi trener obozu hokejowego.

Od wewnątrz na zewnątrz 2Podejście ‘s jest tutaj silniejsze, ponieważ uznaje, iż lęk może być korzystny, jeżeli pomaga podejmować użyteczne działania — jak Lęk sugerujący Riley naukę do testu z hiszpańskiego pod koniec filmu. Ale uznaje również, iż lęk może łatwo przerodzić się w szkodliwe, katastroficzne myślenie. Tito jest ewidentnie złośliwa w swoich przesadnych ostrzeżeniach dla Nicka, takich jak „Umrzesz jako dziewica, gdy świat eksploduje z powodu globalnego ocieplenia”. Ale Lęk wydaje się szczerze wierzyć, iż pomaga Riley, nie pozwalając jej spać całą noc, aby wyobrażała sobie równie katastroficzne scenariusze. Jej załamanie, gdy doprowadza Riley do ataku paniki, jest piękną wizualizacją uczucia utraty kontroli, a złowieszczy rój brzęczących lęków, które Tito wyczarowuje dla Nicka, nie ma tej samej mocy opowieści.

Inside Out 2 kontra Big Mouth: Do czego skłania cię lęk?

Obraz: Pixar Animation Studios

W obu historiach lęk atakuje poczucie własnej wartości nastolatka i jeszcze bardziej niszczy jego relacje z najbliższymi przyjaciółmi. Nick jest wstrząśnięty tym, iż Andrew mówi mu, iż nie jest dobrym człowiekiem. Zamiast naprawić błąd, postanawia zignorować Andrew i spędzać czas ze swoim najlepszym przyjacielem z obozu, Sethem Goldbergiem (Seth Rogen). Plany te nie wypalają, ponieważ Andrew i Seth nawiązują więź, a Nick zostaje pominięty. Nick jest tak zafascynowany tym związkiem, iż ignoruje swoją drugą dobrą przyjaciółkę, Jessi Glaser (Jessi Klein), a choćby atakuje ją, gdy próbuje pomóc mu przezwyciężyć atak paniki.

Lęk dosłownie atakuje poczucie własnej wartości Riley’a, wyrzucając je wraz z głównymi emocjami Na lewą stronę aby mogła w pełni przejąć kontrolę. Riley odpycha swoje najlepsze przyjaciółki, Bree (Sumayyah Nuriddin-Green) i Grace (Grace Lu), ponieważ czuje, iż równie dobrze może ograniczyć straty i skupić się na poznawaniu nowych przyjaciół.

Nadal zaprzecza swojemu prawdziwemu „ja” na spotkaniach towarzyskich, wyrzekając się swojego ulubionego zespołu, ponieważ starsze dziewczyny, którym próbuje zaimponować, uważają to za dziecinne. Kiedy Lęk prześladuje ją w koszmarach, Riley mniej boi się, iż zrani uczucia swoich przyjaciół, a bardziej martwi się, iż wypadną lepiej od niej w ostatnim meczu hokejowym obozu, a ona będzie wyglądać głupio, bo nie dołączyła do ich drużyny. Jej podstawowe przekonanie, iż jest dobrą osobą, gwałtownie ustępuje miejsca nowemu „ja”, zbudowanemu wokół idei „Nie jestem wystarczająco dobra”.

Oba łuki pokazują okrucieństwo lęku, ale Duże usta posuwa temat dalej, szczególnie wokół idei fizycznej samooceny na początku dojrzewania. Riley jest przez chwilę zaniepokojona przebieraniem się przed innymi dziewczynami w szatni obozu hokejowego, ale temat nigdy więcej nie wypływa, ponieważ skupia się na swoim celu, jakim jest zrobienie wrażenia na trenerze na tyle, aby dostać się do szkolnej drużyny hokejowej. To zrozumiałe w przypadku filmu dla dzieci — ale kwestie związane z postrzeganiem ciała są na pierwszym planie i w centrum Duże ustagdzie niepewność Nicka co do rozmiaru jego penisa sprawia, iż ​​przez wiele dni unika on prysznica, gotując się w narastającym smrodzie, który ostatecznie zyskuje mu przydomek „Zupa”. To właśnie w tym serialu Maya Rudolph zaśpiewać całą piosenkę o różnorodności ciał eksponowanych podczas wycieczki do koreańskiego spa w okresie 2.

Duże usta skupia się znacznie bardziej na tym, jak okrutne potrafią być dzieci, choćby dziwny dzieciak, który wcześniej był workiem treningowym dla większości chłopców z obozu, gwałtownie wykorzystuje okazję, by podnieść swój status, naśmiewając się z Nicka. Natomiast dziewczyny, które Riley spotyka na obozie, akceptują ją gwałtownie — może choćby nierealistycznie szybko. Ten brak zewnętrznego konfliktu pomaga podkreślić wewnętrzny zamęt Riley, a film przez cały czas pokazuje destrukcyjną moc lęku. Ale Duże usta prezentuje lepszy obraz jego długotrwałych konsekwencji.

Inside Out 2 kontra Big Mouth: Jak walczyć z lękiem?

Obraz: Netflix

W obu przypadkach kryzysy osiągają punkt krytyczny, gdy bohaterowie dostają ataku paniki, a ich najlepsi przyjaciele ratują ich z otchłani. Od wewnątrz na zewnątrz 2 zapewnia piękny moment katharsis, gdy Bree, Grace i Riley wspólnie wychodzą na lód na wielki finałowy mecz hokejowy obozu, podczas gdy Joy obsługuje konsolę umysłu Riley. To obalenie obaw Joy, iż będzie miała mniejszy wpływ na życie Riley, gdy ta dorośnie — ten ostatni mecz pokazuje, jak cenna jest Joy.

Nic dziwnego, Duże ustapunkt kulminacyjny jest o wiele bardziej obrzydliwy. Nick i Andrew godzą się, podczas gdy Andrew oddaje wypróżnienie, które powstrzymywał przez całe lato, a gra „I’ll Stand By You” zespołu The Pretenders. Brakuje Od wewnątrz na zewnątrz 2zwarta narracja, opierająca się na szokowaniu i ogólnym odczuciu, iż chłopcy musieli się pogodzić, ponieważ byli jedynymi ludźmi, którzy w pełni tolerowaliby się nawzajem.

Zarówno Nick, jak i Riley kończą swoje lata w lepszych miejscach, niż zaczęli, potrafiąc zaakceptować niektóre ze swoich niedociągnięć dzięki pomocy wspierających przyjaciół. Mimo to ich lęki nigdy nie mogą zostać naprawdę wygnane. Nick jest zadowolony, iż pozbył się Tito, ale odcinek złowieszczo kończy się rojem komarów podążających za autobusem powrotnym do domu. Tito przez cały czas jest powracającym antagonistą w całym serialu, zmierzającym teraz do ósmego i ostatniego sezonu na Netflixie: przez cały czas dręczy Nicka, Jessi i inne postacie. Najskuteczniej udało się jej pokonać dzięki pomocy Gratitoad (Zach Galifianakis), który namawia ludzi, aby doceniali swoich przyjaciół i inne dobre rzeczy w swoim życiu.

Poszarpane drzewo samouwielbienia Lęk zbudowany w umyśle Riley trwa jako część jej bardziej złożonego poczucia własnej wartości. Lęk musi być stale kontrolowany przez resztę emocji Riley, które zachęcają ją do relaksu przy herbacie i fotelu do masażu. Zakończenie filmu jest trochę wymówką, ponieważ Riley wydaje się otrzymywać dobre wieści o dołączeniu do szkolnej drużyny hokejowej, podczas gdy znacznie bardziej przekonujący finał pokazałby, iż jest wystarczająco dorosła, aby móc zaakceptować porażkę i przez cały czas pracować nad swoją przyszłością. Ale z innym filmem w serii prawie gwarantowanym, opartym na Od wewnątrz na zewnątrz 2Ogromny sukces kasowy serialu zapewni twórcom więcej okazji do pokazania, jak lęk wpływa na Riley i jej rozwój jako osoby.

Wszystkie siedem sezonów Duże usta są dostępne na Netflixie. Od wewnątrz na zewnątrz 2 jest już w kinach.



Source link

Idź do oryginalnego materiału