Eurowizja 2025: Znamy utwory Albanii i Estonii! • Przebieg Festivali i Kenges 63 – czego się spodziewać i kto zdecyduje o zwycięzcy? • Elvana Gjata i Tommy Cash faworytami preselekcji w swoich krajach?

dziennik-eurowizyjny.pl 2 tygodni temu

Albania prezentuje piosenki i … regulamin

Tak się składa, iż dwa pierwsze festiwale organizowane w nowym sezonie preselekcyjnym mają dyrektorki artystyczne, które reprezentowały swoje kraje na Eurowizji, więc mają już bezpośrednie doświadczenie tego, jak dobra produkcja telewizyjna powinna wyglądać i jak się do niej przygotować. Niestety Montesong w Czarnogórze, którym zarządzała Vladana (ESC 2022) zakończył się sporym fiaskiem i skandalem, a sama wokalistka zrezygnowała z pracy w RTCG i najpewniej nie będzie zaangażowana w kolejną edycję, o ile w ogóle do niej dojdzie. Jak pójdzie Elhaidzie Dani z Albanii (ESC 2015)? Póki co wszystko zapowiada się bardzo obiecująco. Wokalistka odświeżyła strategię promocyjną festiwalu, wprowadziła znacznie więcej transparentności chociaż zrealizowała dość oczywiste elementy, których jednak w RTSH wcześniej nie było. Po raz pierwszy nadawca publiczny opublikował dokładny regulamin festiwalu, w którym opisane są wszelkie aspekty związane z Festivali i Kenges. Wczoraj pokazano też wszystkie konkursowe utwory. Pierwotnie miały być to jedynie fragmenty, ale ostatecznie zdecydowano się na całość. 30 piosenek oprawiono starannie zrealizowanymi lyrics video w których zobaczymy też sylwetki wykonawców i motyw przewodni FiK63 czyli kwiecisty gramofon. Piosenki znajdują się już na kanale RTSH na YouTube. ” RTSH stworzyło tę przestrzeń, aby zapewnić przejrzystość i wspierać nowe relacje między artystami a publicznością” – czytamy na stronie internetowej. Telewizja zwraca też uwagę, iż atmosfera już robi się gorąca, ale największe emocje dopiero przed nami.

Jak przebiegać będzie FiK63?

Wspomniany wcześniej regulamin dokładnie prezentuje obowiązki wszystkich osób kluczowych dla organizacji Festivali i Kenges. Wprowadza to porządek i jasny podział zadań. Jury konkursowe zostanie powołane przez dyrektora festiwalu, a dyrektor artystyczny może sugerować jego skład. Łącznie w komisji znajdzie się siedem osób – jeden przewodniczący i sześciu członków. W tym roku istotną rolę odegrają też widzowie, którzy dopiero od niedawna mają prawo głosu w FiK. Po raz pierwszy też już przed festiwalem dokładnie wiemy jak wyglądać będzie jego przebieg. Wcześniej bywało tak, iż sami artyści nie byli do końca pewni, czy czeka ich po drodze jakieś ryzyko eliminacji i ile utworów wchodzi do finału. Teraz jest to jasne. Podczas dwóch pierwszych nocy (19-20 grudnia) usłyszymy na żywo wszystkich uczestników – każdego wieczoru wystartuje nie więcej niż 15 kandydatów. W obu częściach głosować będą jurorzy oraz widzowie, a ich głosy mają być opublikowane po zakończeniu każdego koncertu. Trzeciej nocy odbędzie się „Koncert Nostalgii” poświęcony historii Festivali i Kenges z naciskiem na kompozytorów i autorów najbardziej znanych piosenek. Wystąpi cała trzydziestka uczestników śpiewając covery. Pod koniec koncertu ogłoszone będą wyniki zbiorcze z dwóch pierwszych nocy i lista finalistów. Ma ich być nie więcej niż osiemnastu. W finale jurorzy zadecydują o tym komu przyznać Grand Prix FiK63 oraz drugie i trzecie miejsce. Przyznane będą też nagrody dodatkowe za najlepszy tekst oraz nagroda krytyków. Dodatkowo głosowanie jurorów posłuży jako 50% wyników eurowizyjnych. Drugie 50% to ponowne głosowanie sms-owe. Po połączeniu powstanie ranking, a jego zwycięzca ogłoszony będzie nowym reprezentantem Albanii na Eurowizji. W regulaminie nie jest podane, jaka będzie dokładna formuła głosowania eurowizyjnego, jakie noty będą rozdane oraz co się zadzieje w przypadku remisu. Najpewniej w głosowaniu SMS wezmą udział także mieszkańcy Kosowa.

Od wtorku próby przenoszą się do Pałacu Kongresu

Regulamin zakłada, iż może dojść do sytuacji, w której zwycięzca głosowania eurowizyjnego jednak nie będzie chciał zostać reprezentantem kraju. Wtedy zostanie zastąpiony kolejnym utworem według rankingu. Telewizja RTSH ustali poziom relacji na linii nadawca-reprezentant, zarówno w kwestii dalszych przygotowań do Eurowizji jak i w kwestii budżetu. Regulamin określa też dokładnie zasady udziału w próbach, zresztą RTSH informuje, iż takowe już wystartowały. Aktualnie realizowane są intensywne próby wszystkich 30 uczestników z orkiestrą RTSH w dużej sali orkiestrowej na terenie siedziby telewizji, natomiast od 10 grudnia wszyscy przeniosą się z próbami już do Pałacu Kongresu w Tiranie, gdzie stanie scena festiwalowa i gdzie odbędzie się Festivali i Kenges. Sprzedaż biletów także ma ruszyć po 10 grudnia. Próby i przygotowania organizowane są pod czujnym okiem dyrektorki artystycznej – Elhaidy Dani, producentów Alfreda Kačinari i Shpëtima Saraçi, a także dyrektora artystycznego orkiestry – Eltona Dedy. Festiwal transmitowany będzie na kanałach RTSH, poprzez aplikację RTSH Tani oraz (najpewniej) także na kanale YouTube. Prowadzącymi festiwalu będą Enkel Demi oraz Ornela Bregu.

Kto jest faworytem?

Wczorajsza prezentacja utworów spotkała się ze sporym zainteresowaniem fanów Eurowizji, zwłaszcza, jeżeli chodzi o Elvanę Gjatę, wokalistkę znaną z FiKu przed Eurowizją 2020. Jej „Me Tana” zajęła wtedy drugie miejsce, co spotkało się z ogromnymi kontrowersjami wywołanymi niesprawiedliwymi ocenami jurorów. Teraz wokalistka powraca z piosenką „Karneval”, którzy gwałtownie zdobył najwięcej wyświetleń i odstaje od reszty stawki. Z pozostałych utworów świetnie radzi sobie „Zjerm” duetu Shkodra Elektronike, ale też „Gjalle” Jeta. Artystami, na których na pewno warto zwrócić uwagę są m.in. Mal Retkoceri, Vesa Smolica, Lorenc Hasrama, Alis czy Ardit Cuni. W aplikacji Eurovision Scoreboard spodziewanie prowadzi Elvana Gjata, drugie miejsce ma Orgesa Zaimi, a trzecie Ardit Cuni. W top5 są też Shkodra Elektronike i Jet, a ostatnie miejsce zajmuje wokalista starszego pokolenia – Mihallaq Andrea.

Sezon się rozkręca! Znamy piosenki estońskie

Wczoraj opublikowano także utwory preselekcji Eesti Laul . Fani poznali piętnaście propozycji, w tym „Espresso Macchiato” faworyta – Tommy’ego Casha. Opinie są, jak zwykle w przypadku takich wykonawców, skrajne – od zachwytu po porównania do „Żono moja”. W aplikacji My Eurovision Scoreboard prowadzą jednak andrei zevakin feat. Karita, drugie miejsce ma An-Marien, a trzecie Elysa. Tommy jest dopiero na czwartej pozycji. Stawka finałowa nie pozostało kompletna, bowiem na początku przyszłego roku dołączy laureat rundy „dzikiej karty”. W głosowaniu udział weźmie 20 wykonawców, którzy zajęli najwyższe miejsca w rankingu komisji selekcyjnej i zgodzili się na start w dodatkowym etapie. Głosowanie internetowe ruszy 28 grudnia na stronie Raadio 2, a wyniki poznamy 6 stycznia. Przygotowana zostanie specjalna audycja, która będzie promować zarówno uczestników rundy dogrywkowej jak i finalistów. Wraz z kolejnymi zestawami publikowanych piosenek preselekcyjnych czuć, iż sezon się rozkręca. Najbliższym ważnym wydarzeniem będzie zamknięcie etapu zgłoszeniowego w Polsce – artyści mogą wysyłać swoje propozycje tylko do jutra, do końca dnia. Od poniedziałku pracę rozpocznie komisja selekcyjna. We środę poznamy nazwisko reprezentanta Czech , który wybrany został wewnętrznie. Plotki głoszą, iż do Bazylei pojedzie Eliška Tunková czyli Elly, która w preselekcjach 2024 zajęła 2. miejsce. Dzień po Czechach dowiemy się, kto został zakwalifikowany do preselekcji na Malcie , a 18 grudnia odbędzie się finał Sanremo Giovani . Od 19 grudnia skupiamy się już na Albanii, ale tego samego dnia w siedzibie TVP na Woronicza odbyć się ma casting dla kandydatów do finału preselekcji. Aby nie przegapić żadnej ważnej daty, warto śledzić terminarz Dziennika Eurowizyjnego dostępny TUTAJ.

Zgłoś się do preselekcji w Polsce!

Tylko do jutra możecie głosować w plebiscycie JESC Top 100 – wybierz razem z nami najlepsze piosenki Eurowizji Junior z lat 2003-2024! Szczegóły głosowania dostępne są TUTAJ.

Źródło: RTSH, ETV, Ceska Televize, TVM, TVP, inf. własne, fot.: M. Błażewicz 2023

Idź do oryginalnego materiału