Eurowizja 2025 z Theo Evanem dla Cypru i Kseniją dla Czarnogóry? • Znamy finalistów selekcji JESC z Malty • Eurowizja dla Młodych Muzyków i wyniki oglądalności

dziennik-eurowizyjny.pl 3 tygodni temu

Cypr postawi na Theo Evana?

Już od niedzieli rozpoczyna się nowy rok eurowizyjny, a wszystkie wydane po 1 września piosenki mają prawo wybrzmieć na Eurowizji 2025. Najpewniej na początku września dowiemy się, kogo na reprezentanta Cypru wskazała stacja CyBC. Faworytem ma być Theo Evan, młody wokalista o korzeniach greckich i cypryjskich, który aktualnie mieszka w Los Angeles. Tworzy muzykę elektroniczną, ale korzysta też z wpływów R’n’B czy reggaetonu. Wokalistę już teraz na Instagramie śledzi wiele portali eurowizyjnych (w tym Wiwibloggs) oraz szef prasowy delegacji Cypru na Eurowizji. Theo na swoim kanale YouTube zaczynał od coverów, jednak później zaczął stawiać na własne utwory. Najnowszy, „Dark Side” wydał prawie rok temu. Nie wiemy jeszcze czy plotki o nim są prawdziwe i czy faktycznie to on będzie reprezentować Cypr na Eurowizji w Bazylei lub Genewie. W ostatnich latach soliści-mężczyźni rzadko mieli okazję występować dla Cypru. Ostatnim przykładem jest Andrew Lambrou, który w 2023 roku zajął dla wyspy solidne 12. miejsce w finale. Jego poprzednikiem był Hovig – ostatni wokalista cypryjskiego pochodzenia, który miał okazję śpiewać dla tego kraju. Wokalista wszedł do finału, jednak zajął tam jedynie 21. miejsce. W 2020 roku Cypr reprezentować miał Alessandro Rutten, znany jako Sandro Nicolas, Sammy Clay, TYLR czy Leo Dante. Jego „Running” nie trafiło na Eurowizję z powodu anulowania konkursu, a on sam kariery nie zrobił. Aktualnie mieszka w Stanach Zjednoczonych i eurowizyjny świat chyba już o nim zapomniał.

Montesong pod wodzą Vladany

Telewizja czarnogórska szykuje się do powrotu, który został już oficjalnie potwierdzony. Powstaje też nowy projekt – festiwal Montesong, który pierwszą edycję ma mieć już w tym roku. Zgłoszenia trwają, a RTCG planuje do finału zakwalifikować ponad 16 wykonawców. Dyrektorem artystycznym wydarzenia będzie ostatnia reprezentantka kraju – Vladana, która już wchodzi w rolę ambasadora preselekcji. Zwycięzcę wybiorą jurorzy oraz widzowie w stosunku głosów 50/50, a podobnie jak w Chorwacji, punkty publiczności podane będą według procentowego rozłożenia głosów. Z pewnością do festiwalu zgłoszą się największe nazwiska czarnogórskiego rynku muzycznego, gdyż tego typu inicjatywy to dla nich jedne z nielicznych okazji by wystąpić w telewizji dla ogólnokrajowej publiczności. Spekuluje się, iż zainteresowana może być była przedstawicielka Serbii na Eurowizji – Ksenija Knežević, która w 2021 wystąpiła w Rotterdamie jako członkini oryginalnego składu trio Hurricane. Wokalistka urodziła się w Belgradzie, ale jej ojcem jest czarnogórski wokalista Knez (ESC 2015).

Maltańczycy gotowi do preselekcji JESC

Telewizja maltańska ogłosiła już skład finału preselekcji do Eurowizji Junior. O wyjazd do Madrytu powalczy 14 uczestników z piosenkami zarówno po angielsku jak i po maltańsku. Jak co roku, w selekcjach wyspy startuje wielu wykonawców, którzy mają już doświadczenie sceniczne nabyte poprzez udział w różnego rodzaju festiwalach czy programach telewizyjnych. Przykładowo Thomas Casha i Eleny Incorvaja Scerri śpiewali podczas Festival Kantamagħna, Shaznay Mangion reprezentowała Maltę podczas Sanremo Junior 2021, Alayia Cini prezentowała się na Melodija Magika w 2019 roku, a Kayleen Mercieca podczas konkursów „Junior’s Hope” oraz KKI Junior. Ramires Sciberras ma na koncie zwycięstwo podczas festiwalu Riga Simphony za wykonanie piosenki „Husavik” z filmu o Eurowizji, a Ilona Mercieca brała udział w „The Voice Kids Malta” w 2022 roku. Kilku uczestników selekcji próbuje swoich sił ponownie – znamy ich z wcześniejszych finałów narodowych. Maria Curmi zadebiutowała w 2021 roku z „Wild and Free”, Shaznay pojawiła się w finale narodowym rok później, a kilku finalistów wraca po ostatnich konkursie. W 2023 o reprezentowanie Malty walczyli Anneka Xerri, Emma Farrugia, Keira Farrugia czy Daylin Cassar Randich, który zajął 2. miejsce, przegrywając tylko z Yulan Law. Teraz wracają, jednak będą mieli okazję zaprezentować propozycje na Eurowizję, a nie covery, jak rok temu. Finał selekcji odbędzie się 21 września, a zwycięzcę wybiorą jurorzy oraz widzowie w nierównych proporcjach.

Czy Europa śledziła rywalizację muzyków?

Telewizja austriacka, której reprezentant wygrał Eurowizję dla Młodych Muzyków 2024 osiągnęła 13% udziału w rynku podczas retransmisji show na kanale drugim. Program obejrzało 129 tysięcy widzów, a prawdopodobnie większość z nich wiedziała już, iż ich rodak Leonhard Baumgartner zwyciężył. W organizującej konkurs Norwegii program na żywo śledziło 114 tysięcy widzów, z kolei w Niemczech na WDR (z 45-minutowym opóźnieniem) 120 tysięcy widzów, co dało raptem 3,1% udziału. Jeszcze gorzej było w Belgii, gdzie konkurs transmitowano na żywo poprzez Musiq’3 oraz z 25-minutowym opóźnieniem na La Trois. Zmagania muzyków oglądało raptem 12,7 tysięcy widzów (1,69% udziału). W Szwajcarii retransmisję na SRF1 oglądało 48 tysięcy widzów, a na francuskojęzycznym RTS jedynie … 6 tysięcy! W telewizji czeskiej Eurowizja dla Młodych Muzyków pokazana była na żywo i zebrała 35 tysięcy widzów, co dało nieco ponad 1,5% udziału. Nie znamy wyniku oglądalności transmisji w Polsce. Konkurs na żywo pokazano jedynie w Czechach, Armenii, Belgii, Norwegii, Polsce i w Serbii. Pozostali nadawcy zdecydowali się na retransmisję.

Źródło: ESCkompakt.de, RTCG.me, Wikipedia, Eurovoix, TVM, EBU, fot.: @theoevan_ @cinemartcy

Idź do oryginalnego materiału