Eurowizja 2025: Chorwacja potwierdza udział i organizację „Dory”. TVP zostaje w tyle za Europą • Grecy wracają do preselekcji, a Szwedzi terminarz Melodifestivalen

dziennik-eurowizyjny.pl 2 godzin temu

Chorwacja uruchamia zgłoszenia ! Polska zostaje w tyle

Już tylko Mołdawia, Australia, Armenia i (niestety) Polska to kraje, których nadawcy nie przekazali żadnych informacji dotyczących udziału w Eurowizji 2025 i strategii związanej z wyborem reprezentanta do Bazylei. Dziś preselekcje „Dora” uruchomiono w Chorwacji, a regulamin konkursu został opublikowany na stronie HRT. Zgłoszenia przyjmowane będą do 15 listopada, a komisja selekcyjna wyłoni 24 uczestników konkursu i 4 utwory rezerwowe. Zgłaszać można jedynie utwory, które jeszcze nie zostały nigdzie opublikowane, a jedynym kryterium wyboru ma być wartość muzyczna i jakość utworu oraz tekstu. Rozstrzygnięcie preselekcji planowane jest w formie finału na żywo transmitowanego przez HRT w lutym, jednak nie ma jeszcze decyzji o tym, czy odbędą się półfinały – dokładne zasady telewizyjnej części „Dory” poznamy do 20 stycznia 2025 roku. Piosenki mogą być nagrane w jakimkolwiek języku, wykonawcy muszą mieć obywatelstwo Republiki Chorwackiej, a w trakcie wykonań na żywo zabronione będzie korzystanie z autotune. Zgłaszający się muszą dostarczyć końcową wersję utworu (nie demo) i pełną dokumentację, w tym potwierdzenie obywatelstwa wykonawcy. Do 15 grudnia zakwalifikowani uczestnicy będą mieli obowiązek dostarczenia HRT informacji o tym ile osób wystąpi na scenie i jak ma wyglądać sama prezentacja. Wszystko po to, by producenci mogli odpowiednio przygotować występy.

Niuanse regulaminu. Polityka, opłaty, wnoszenie rekwizytów

Po stronie uczestników leży też obowiązek dbania o to, by wydarzenie nie było upolityczniane. Zgodnie z regulaminem zakwalifikowani nie mogą w żaden sposób promować się politycznie czy reklamować jakichkolwiek marek lub firm. To samo dotyczy wywiadów, aktywności w social mediach czy samych występów. W piosenkach nie może być żadnych odniesień do polityki, tematów komercyjnych czy przekleństw. Nadawca chorwacki z pewnością zwracać będzie na to dużą uwagę, a wszelkie nieregulaminowe czy nieetyczne zachowania mogą skończyć się dyskwalifikacją. Co ciekawe, HRT jasno określa jakie rekwizyty mogą być wnoszone na scenę. Mogą być to sprzęty i elementy, które da się wnieść na scenę w ciągu 30 sekund i przy udziale maksymalnie 12 osób z ekipy technicznej. Nadawca chorwacki gwarantuje pokrycie kosztów udziału w Eurowizji 2025, pobytu całej delegacji (w tym reprezentanta) oraz opłacenie występu i działań promocyjnych w Bazylei. Dodatkowo opłaci też uczestnikom „Dory” przejazd z ich miejsca zamieszkania do miasta, w którym odbędą się preselekcje. Opłacona będzie także podróż powrotna. Po stronie uczestników przygotowanie jest teledysku promocyjnego – będą mieć na to czas do 5 stycznia. jeżeli teledysk nie powstanie, lub nie będzie odpowiedniej jakości, telewizja HRT zastrzega sobie prawo do wykorzystania występu preselekcyjnego jako oficjalnego teledysku na potrzeby Konkursu Piosenki Eurowizji i promocji. Co istotne – HRT samodzielnie ma decydować o tym, jak występ eurowizyjny będzie wyglądać. Dotyczy to rekwizytów, choreografii, strojów, efektów pirotechnicznych czy choćby języka utworu. W regulaminie istnieje też zapis, iż HRT ma prawo nie wybierać nikogo spośród zgłoszonych i anulować preselekcje narodowe.

Sukces „Rim Tim Tagi Dim” nie zmienił podejścia HRT?

Regulamin preselekcji jest bardzo szczegółowy i ma przewidzieć różnego rodzaju scenariusze, jednak nie widać w nim zmian spowodowanych sytuacją z tego roku. Baby Lasagna i jego przebój „Rim Tim Tagi Dim” został zakwalifikowany przez komisję selekcyjną do listy rezerwowej Dory 2024 i gdyby nie rezygnacja wokalistki Zsa Zsa, w ogóle nie wszedłby do stawki i nie wygrałby preselekcji, tym samym nie zająłby 2. miejsca w finale Eurowizji 2024 i prawdopodobnie nie odbyłby europejskiego tournee, w którym uwzględnił dwa miasta w Polsce. Istnieją obawy, że pomimo krytyki, jaka spadła na komisję selekcyjną, zmiany nie zostaną wprowadzone, a możliwe, iż sam skład jury nie ulegnie modyfikacjom. Najważniejsi są ludzie, którzy będą oceniać piosenki – ważne, by widzieli w zgłoszeniach potencjał i potrafili zrozumieć, czego potrzebuje Eurowizja i co jest najlepsze dla Chorwacji. Krytycy preselekcji od lat zwracają uwagę, iż dla HRT ważniejsze są nazwiska, bez względu na to, jakie utwory wysyłają. Z tego powodu stawka Dory z roku na rok nie jest zachwycająca, a pomimo wielu utworów w finale, nie ma w czym wybierać. Reaguje też na to sam rynek muzyczny w Chorwacji – piosenki z „Dory” rzadko kiedy stają się ogólnokrajowymi hitami bo nie odpowiadają trendom, a pasują bardziej do klimatu festiwali lat 90., czyli okresu, w którym Chorwacja odnosiła na Eurowizji największe sukcesy. Ostatnie wybory widzów Dory pokazują, że publika stawia na oryginalne, niebanalne i odważne propozycje kosztem popowych i bezpiecznych piosenek szybkiego tempa czy ballad okraszonych lokalnymi brzmieniami. Czy Baby Lasagna doczeka się godnego następcy i Chorwacja w Bazylei będzie się liczyć? Istnieją spore obawy, iż kraj wróci na wcześniejsze, mniej ambitne tory.

Grecy wracają do finału narodowego

Sensacyjną wiadomością zakończyła się konferencja ramówkowa telewizji greckiej ERT. Nowy dyrektor stacji ogłosił powrót preselekcji narodowych, których w tym kraju nie było od lat. W planach jest organizacja „tradycyjnego” finału narodowego w którym część decyzyjności stać będzie po stronie greckiej publiki. prawdopodobnie etap zgłoszeń nie będzie publiczny, a ma być skierowany do wytwórni muzycznych i producentów, którzy mogą rekomendować swoich podopiecznych. Zareagowała na to już jedna z największych wytwórni – PANIK Music. Jej przedstawiciel zdementował plotki o udziale Eleni Foureiry (Cypr 2018), w zamian za to zapowiedział rekomendację dla Tani Breazou. realizowane są poszukiwania „mocnego” utworu dla wokalistki. Plany greckie są ambitne i cieszą fanów, jednak należy pamiętać, że wielokrotnie zapewnienia ERT zmieniały się z biegiem czasu, a gdy już dochodziło do finałów narodowych, byłe one organizowane bez większych ambicji i nie za bardzo było w czym wybierać. Ostatni „tradycyjny” finał narodowy miał miejsce w 2015 roku. W finale pojawiło się pięciu wykonawców, a o wynikach decydowali widzowie oraz jurorzy. Wygrała Maria Elena Kyriakou. Wydarzenia nie organizowała telewizja ERT, która ówcześnie nie istniała. Zamiast niej funkcjonowała instytucja NERIT. Z kolei w 2014 roku ówcześnie istniejący nadawca publiczny DT organizował selekcje z prywatną telewizją MAD. kooperacja funkcjonowała też w 2013 – był to ostatni rok działalności ERT przed przerwą spowodowaną zmianami w strukturze nadawcy publicznego. Preselekcje 2013 miały czterech uczestników.

Ukraina, Luksemburg, Szwecja i … Macedonia przed Eurowizją 2025

Zgłoszenia do preselekcji uruchomiono w Ukrainie . Zgłoszenia przyjmowane będą do 10 października, a do 20 grudnia opublikowana będzie lista 9 finalistów, którzy pomyślnie przejdą castingi dla 20 wykonawców z longlisty. Osoby, które odpadną, będą miały szansę na „dziką kartę” od internautów – tak jak w 2024 roku. Pełny skład finałowy poznamy 17 stycznia, a sam finał odbędzie się w lutym. Tina Karol (ESC 2006) będzie muzycznym producentem preselekcji. Już pod koniec roku ruszy sprzedaż biletów na finał Luxembourg Song Contest , który odbędzie się 25 stycznia. Nie znamy jeszcze dokładnego formatu, ale wiemy, iż w finale o wynikach znów decydować będą widzowie oraz międzynarodowe jury. Zgłoszenia do selekcji realizowane są do 6 października, a później najlepsi kandydaci zostaną zaproszeni do udziału w castingach. Najsłynniejsze preselekcje w okresie – szwedzkie Melodifestivalen – ruszają 1 lutego półfinałem w mieście Lulea . Następnie konkurs trafi do Goteborga, Vasteras, Malmo, Jonkoping, a finał tradycyjnie odbędzie się we Friends Arena w Sztokholmie. Reprezentanta Szwecji poznamy 8 marca. W planie programowych telewizji macedońskiej MRT pojawiła się wzmianka o transmisji Konkursu Piosenki Eurowizji 2025 i Eurowizji Junior 2025. O ile MRT prawdopodobnie wystartuje w dziecięcym konkursie w przyszłym roku, tak małe są szanse, iż nadawca powróci do dorosłej rywalizacji i wyśle reprezentanta do Bazylei. Powodem są finanse.

Źródło: HRT, Eurovision fun, ERT, Eurovoix, UA:PBC, ERT, Wikipedia, RTL, MRT, SVT, inf. własne, fot.: Dora 2020 w Opatiji (M. Błażewicz)

Idź do oryginalnego materiału