Malarstwo Emila Eismana Semenowskiego, jak podaja niektóre źródła rosyjskiego żyda a czasami polskiego (stąd miejsce na tym blogu), wiąże się z rozlicznymi portretami dobrze ubranych młodych pań z końca XIX wieku. Te portrety były za życia artysty bardzo cenione i chętnie kupowane choćby do USA i znajdywały wówczas miejsce w tamtejszych muzeach. Przeglądałem kiedyś prasę amerykańską z tamtego okresu pod kątem tego artysty i zdumiało mnie wiele pisanych o nim superlatyw. Portrety tych pań źle przetrwały moim zdaniem próbę czasu i cen, zwłaszcza, iż ich buzie wzorowane były chyba na porcelanowych lalkach. Portret blazna i jego dwóch piesków to zupełnie inne i o niebo ciekawsze malarstwo tego artysty, z którym sie do tej pory nie spotkałem. Ten niemal miniaturowy obrazek wywołał spore zainteresowanie wśród licytująch.
Lot 69. Émile EISMAN SEMENOWSKY (Petrograd, 1853 – Paris, 1911). The jester and his two dogs. Panel, one board, not parqueted. Signed and dated lower right Eisman-Semenowsky. paris.1885. Minor scratches. 23 x 18 cm. Estimate 800 – 1,200 euro. Daguerre. 10/18/24. Sold 2,000 euro