Wszyscy znamy ten format: ktoś intonuje fragment jazzowego standardu, ktoś inny podłapuje tonację, ale rozwija temat w zupełnie nowym kierunku, dodaje nową melodię, partię wokalną, egzotyczne brzmienie instrumentu. Finał zwykle ma kilka wspólnego z początkową frazą. Dzięki improwizacji – zrodzonej w duchu celebrowania różnorodności – świat muzyczny poszedł do przodu. Czy wolnościowa, inkluzywna improwizacja jest możliwa również w świecie dizajnu? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć projektant Norman Teague, tworząc pierwszą z serii wystaw Designer’s Choice w nowojorskim Museum of Modern Art. Co należy do muzeum i kto o tym decyduje? Czy i jak możemy być bardziej demokratyczni w definiowaniu wartości? Jak redefiniować kanon?
Norman Teague zaprasza nas do ponownego wyobrażenia sobie przeszłości poprzez wyjście poza „dobry, nowoczesny dizajn” zdefiniowany przez instytucje takie jak MoMA. Czerpiąc inspirację od artystek i projektantów wykluczonych dotąd z instytucjonalnych narracji i wspomagany przez generatywną sztuczną inteligencję, oferuje reinterpretację historii wzornictwa. Ten nowy kanon – plakaty i pełnowymiarowe prototypy pokazane obok obiektów z kolekcji MoMA – są ucieleśnieniem nowego, inkluzywnego nie-ludzkiego chóru kształtującego współczesny świat.
10.10.2024–11.05.2025
Designer’s Choice: Norman Teague – Jam Sessions
The Museum of Modern Art, Nowy Jork
www.moma.org
Norman Teague, MoColor, 2024, dzięki uprzejmości Norman Teague Design Studios