Disney porzucił księżniczkę Tianę — dopóki nie potrzebował tego, co ona reprezentuje

cyberfeed.pl 2 dni temu


Najnowsza atrakcja Disneya, Przygoda Tiany w Bayouzastępuje kontrowersyjna Splash Mountain — ale Disney nie chce, aby fani porównywali starą przejażdżkę z nową. W dzisiejszych czasach, Disney nie przyznaje się do tego Pieśń Południana podstawie którego powstał film Splash Mountain. Film nigdy nie doczekał się wydania cyfrowego i nie jest oficjalnie dostępny do streamingu. Ale do 2020 r. Splash Mountain był ogromnym, nie do zignorowania, konkretnym przypomnieniem filmu, zaskakująco dużą rysą w zwykle gruntownym tapetowaniu Disneya wątpliwych momentów w swojej historii.

Teraz już tego nie ma i nie musimy się zastanawiać, co to znaczy mieć Pieśń Południa jeździć w parkach Disneya. Ale ponieważ Disney nie powie tego wprost Dlaczego zastąpił Splash Mountain, musimy omówić inne pytanie: co oznacza mieć Księżniczka i żaba atrakcja w 2024 roku.

W obliczu ruchu Black Lives Matter w 2020 r. wiele petycji krążyło w sieci domagając się, aby Disney zmienił temat Splash Mountain. Odmiany zjeżdżalni z kłodami pojawiły się w Walt Disney World, Disneylandzie w Kalifornii i Tokyo Disneyland, a okresowo zajmowała wysokie miejsca w nieformalnych ankietach parków Disneya najbardziej lubiane atrakcje. Jednak niektórzy fani Disneya byli oburzeni jego związkiem z Pieśń Południahybryda filmu animowanego i aktorskiego Disneya z 1946 roku, najbardziej znana z rasistowskich karykatur i optymistycznego ukazania życia na Południu w okresie Rekonstrukcji.

Kontrowersje związane z Splash Mountain nie są niczym nowym…

Zdjęcie: Olga Thompson/Disney

Sprzeciw wobec filmu nie rozpoczął się w 2020 r.: film był wyśmiewany aż do swojej pierwotnej premiery w latach 40. XX wieku, kiedy to protestujący gromadzą się na premierze w centrum Oakland. Kiedy Disney ogłosił Pieśń Południa-atrakcja o tej tematyce w 1987 roku, już wcześniej ugruntowała się reputacja filmu jako rasistowskiego reliktu przeszłości.

Michael Eisner, ówczesny dyrektor generalny Disneya, martwił się tą spuścizną i rzekomo nalegał, aby nazwać przejażdżkę „Splash Mountain”, raczej niż coś bezpośrednio powiązanego Pieśń Południa. (Według Imagineera Toma Baxtera, który wymyślił tę przejażdżkę, miało to krzyżowa promocja Pluśnięciefilm o syrenie z Tomem Hanksem i Daryl Hannah.) A jednak zgodnie z artykułem w LA Times Jak wynika z informacji opublikowanych tuż przed premierą atrakcji, przedstawiciele Disneya byli pewni, iż goście nie będą sprzeciwiać się przejażdżce, ponieważ w atrakcji wykorzystano wyłącznie postacie zwierząt z animowanych segmentów filmu i nie wykorzystano w niej żadnych czarnoskórych postaci ludzkich.

Kiedy latem 2020 r. petycje o likwidację lub zastąpienie Splash Mountain osiągnęły punkt kulminacyjny, Disney ogłosił To był remontuję przejażdżkę i planowałem to zrobić od jakiegoś czasu, bardzo dziękuję. Komunikat prasowy z 2020 r. zasugerował kontrowersyjną przeszłość atrakcji, ale nie wyjaśnił tego wprost: „Nowe nadanie Splash Mountain nowego znaczenia ma dziś szczególnie ważne znaczenie. Nowa koncepcja jest inkluzywna — taka, z którą wszyscy nasi goście mogą się utożsamić i którą mogą się zainspirować, i która odzwierciedla różnorodność milionów ludzi, którzy każdego roku odwiedzają nasze parki”.

Ta nowa koncepcja? Jeden z ostatnich tradycyjnie animowanych filmów Disneya, a także pierwszy (i jedyny), w którym główną rolę grała czarna księżniczka.

…ale wsparcie Disneya dla filmu, który go zastąpił, jest czymś nowym

Obraz: Disney

2009 rok Ten Księżniczka i żaba był ma ożywić tradycyjną animację dla Disneya. Studio odchodziło od animacji 2D po serii wpadek kasowych na początku XXI wieku, w obliczu ogólnobranżowego nacisku na animację CG. Ówczesny dyrektor kreatywny Walt Disney Animation Studios, John Lasseter, który przeszedł z Pixara, szczególnie naciskał na zmianę. Według niezależnyuważał, iż decyzja Disneya o porzuceniu tradycyjnej animacji była błędem.

Mimo dobrych recenzji, Disney eksperymentuje z powrotem do czasów filmów 2D nie spełnił oczekiwań firmy w kasie biletowejStudio wyprodukowało tylko jeden inny film animowany 2D po Księżniczka i żaba — 2011 Kubuś Puchatek — zanim całkowicie przestawił się na CG.

„Byłem oszołomiony, iż Księżniczka „nie poradził sobie lepiej” – Lasseter powiedział Variety w 2016 r.„Zagłębiliśmy się w to i przeprowadziliśmy wiele badań i grup fokusowych. Publiczność uznała to za staromodne”.

Jak inni filmy uznane za nieudane według standardów Disneya, Księżniczka i żaba zniknęły w tle. Zaplątany i wtedy Mrożony przejęła większą część krajobrazu kulturowego, a Disney cieszył się z drugiego renesansu. Skupiono się na wspieraniu i rozwijaniu nowej grupy hitowych filmów animowanych, tym razem wyprodukowanych w CG. Zaplątany I Wielki bohater 6 mam animowane programy telewizyjne. Zwierzogród otrzymało rozbudowę parku rozrywki, ogłoszoną w 2019 r. Rozwal to, Ralph doczekał się kontynuacji. Mrożony doczekał się kontynuacji, spektaklu na Broadwayu, kilku krótkometrażowych filmów pobocznych oraz licznych spotkań i atrakcji w parkach rozrywki, zaledwie kilka lat po premierze.

Nic z tej miłości nie rozciągnęło się na Księżniczka i żaba.

Obraz: Disney

Oderwana od kontekstu kulturowego 2020 roku, ogromna przejażdżka oparta na tym filmie animowanym stała w sprzeczności z poprzednim podejściem firmy do filmu. Księżniczka i żaba, w porównaniu do jego rodzeństwo z filmu o księżniczkachtraktowano jak nowość.

Członek obsady Disney Parks przebrany za Księżniczka i żabaGłówna bohaterka filmu, przyszła restauratorka z Nowego Orleanu Tiana, czasami pojawiała się w parku wraz z innymi postaciami z filmu. Tiana przez cały czas była w nim uwzględniona oficjalne produkty Disney Princess. Ale podobnie jak Mulan i Pocahontas, często była drugoplanowa w stosunku do bardziej popularnych postaci. (Fakt, iż wszystkie trzy są kolorowymi księżniczkami, prawdopodobnie nie jest przypadkiem.)

W 2018 roku Ralph rozbija internet‘S wielka księżniczka crossover sekwencja tak źle ocenili wygląd Tiany, iż aktorka głosowa Tiany, Anika Noni Rose, napisał list na Instagramie mówiąc, iż ona i jej zespół „natychmiast” skontaktowali się z Walt Disney Animation Studios w sprawie tej decyzji. Po otrzymaniu (szczerze mówiąc rozczarowującego) wytłumaczenia, iż ​​CG czasami robi „inne rzeczy”, Rose wyraziła, jak ważne jest, aby „jej odcień skóry pozostał tak bogaty, jak był, a jej nos pozostał małym okrągłym noskiem […] na wielu innych małych brązowych buziach na świecie, które tak rzadko możemy zobaczyć w świecie fantasy”. Disney szybko zrewidowano wersję Tiany w filmie.

Ale gdy w 2020 r. ruch na rzecz sprawiedliwości rasowej stał się dla Disneya nie do zignorowania, studio nagle zapragnęło postawić Tianę i Księżniczka i żaba jako najważniejszy przykład podejścia do zróżnicowanego opowiadania historii. Film, który kiedyś był „staromodny” dla Disneya, nagle stał się jego kołem ratunkowym.

Przygoda Tiany w Bayou to istotny krok

Zdjęcie: Olga Thompson/Disney

Dla wieloletnich fanów zarówno filmu, jak i jego dwuwymiarowej, manualnie animowanej wersji, nowe zainteresowanie Disneya Tianą jest potwierdzeniem słuszności. Księżniczka i żaba to przepięknie animowany film z zaraźliwą muzyką, który zasługiwał na o wiele większą uwagę i świętowanie niż otrzymał w momencie premiery. Tiana jest bohaterką Disneya z prawdziwymi, namacalnymi celami i marzeniami, z wadami i błędami do przezwyciężenia. Ma przekonujące relacje ze swoją matką, najlepszą przyjaciółką Lottie, obiektem jej miłości Naveenem i całą masą stworzeń, które spotyka na swojej drodze. Widząc w końcu jej blask, można to uznać za potwierdzenie — pełnoprawna atrakcja parku rozrywki to zaszczyt rzadko przyznawany choćby największym hitom Disneya.

Ale fakt, iż to zajęło Ten długo po premierze filmu — fakt, iż miało to miejsce w kontekście ogólnokrajowego rozliczenia się z rasową sprawiedliwością naprawczą — sprawia wrażenie, jakby Disney został przyłapany na wycofaniu się. Firma świętuje różnorodność, ale także schlebia, aby uniknąć zasłużona krytyka.

Disney włącza swoje bardziej popularne, nowsze filmy do swoich parków, zwykle w formie tymczasowych atrakcji, takich jak pokazy, parady i spotkania z przyjaciółmi. Albo manifestują się w tematycznych obszarach, takich jak Zaplątany przestrzeń łazienkowa w Magic Kingdom, Moana szlak wodny w Epcot, czyli Wielki bohater 6 strefa handlowa w Disneyland’s California Adventure. Ale nowe przejażdżki, przynajmniej w Stanach, mają tendencję do skupiania się na IP, jak Podziwiać, Gwiezdne Wojnyi Pixar — lub w przypadku starszych filmów, takich jak Pociąg górniczy Siedmiu Krasnoludków.

Mrożony jest jedynym innym animowanym filmem Disneya (nie Pixara) wyprodukowanym po roku 2000, który w tej chwili jest dostępny w Ameryce. Frozen Ever After został otwarty w 2016 roku, zaledwie trzy lata po Mrożonypremiera i podobnie jest ze starą atrakcją o nowej tematyce (w tym przypadku jest to przejażdżka Maelstrom w pawilonie norweskim w Epcot).

Dlaczego więc jest teraz przejażdżka Tiana, 15 lat po filmie? Ponieważ tam był A Pieśń Południa przejażdżka, zbudowana lata po tym, jak Disney wycofał się z dystrybucji filmu i dekady po początkowych kontrowersjach. I ta przejażdżka trwała przez dekady. Dopiero w szczytowym momencie ogólnokrajowej dyskusji na temat rasizmu — szczególnie historii narodowego dziedzictwa złego traktowania czarnoskórych Amerykanów — uzasadnienie tej przejażdżki załamało się pod ciężarem opinii publicznej.

Zdjęcie: Olga Thompson/Disney

Disney nie powie tej części na głos. Nie ma przekonującej odpowiedzi na temat tego, co skłoniło firmę do działania Księżniczka i żaba od niższych poziomów kolekcji filmów animowanych do najwyższych. Kierownictwo firmy nie wypowiedziało się też głośno, co było nie tak z Splash Mountain. Disney odmawia choćby zasugerowania, iż ​​coś było nie tak z oryginalną atrakcją.

Podczas wywiadu z Disney Imagineer na wczesnym pokazie Tiana’s Bayou Adventure zapytałem o dziedzictwo przejażdżki, a rzecznik prasowy wtrącił się, nalegając, iż wszyscy w Disneyu skupiają się na przyszłości i promowaniu historii Tiany, nie komentując Splash Mountain. Podobnie dyskusje panelowe na pokazie skupiały się na tym, iż nowy motyw przewodni dotyczył wyłącznie świętowania Tiany i niczego więcej.

To podejście — skupianie się na teraźniejszości, ukrywanie przeszłości — wydaje się bardzo disneyowskim sposobem podejścia do tematu. niesmaczne skojarzenia, których studio nie chce przyznaćW amerykańskich parkach Disneya, przynajmniej, Splash Mountain będzie zamknięty w metaforycznym Disney Vault, jak Pieśń Południa sama w sobie — a firma przez kolejne dziesięciolecia będzie udawać, iż nic takiego się nie wydarzyło.

Tiana’s Bayou Adventure stawia księżniczkę w centrum uwagi. Jest ona epicentrum przejażdżki, nie tylko z nazwy. Jest tam za pośrednictwem animatroniki, narracji i wideo. choćby gdy zjeżdżalnia wodna wpada głęboko w bagno, aby wprowadzić grupę podejrzanie atrakcyjnych stworzeń, których nie ma w filmie, ona i tak pojawia się na ekranie, aby sprawdzić, jak radzą sobie pasażerowie. I ma adekwatny, bogaty odcień skóry i „mały okrągły nos”, który Rose uznała za tak ważny. To dalekie od skażonej spuścizny oryginalnej przejażdżki.

To była długa droga do tego, by dać Tianie jej wielki moment, by dać zapomnianemu kiedyś filmowi Disneya rozgłos, na jaki zasługiwał 15 lat temu. To satysfakcjonujące, ale nie powinniśmy po prostu zapominać dokładnie Dlaczego Disney robi z niej gwiazdę po tylu latach. Studio próbuje odwrócić naszą uwagę kolejną błyszczącą nowością, ale żadna ilość postprodukcyjnego czyszczenia nie jest w stanie zatuszować źle animowanej klatki. Nowa przejażdżka jest świetna. Jest przełomowa. Ale nie jestem pewien, czy Disney docenił ten monumentalny krok naprzód, skoro zrobiono to właśnie po to, abyśmy nie rozpamiętywali przeszłości.



Source link

Idź do oryginalnego materiału