"Dear Future / Дороге майбутнє" w przestrzeni miejskiej Warszawy

magazynszum.pl 1 rok temu

Jaką sztukę tworzyć w czasie wojny i czy w ogóle ją tworzyć? jeżeli tak, to o czym? Yulia Krivich i Anita Nemet, ukraińskie artystki wizualne i kuratorki zaprosiły polskich i ukraińskich artystów oraz artystki do zastanowienia się nad fundamentalnymi zmianami, jakie zaszły w otaczającej nas rzeczywistości od początku 2022 roku.

Nazar Furyk, „Untitled-2”, 2022, widok wystawy „Dear Future”
Nazar Furyk, „Untitled-2”, 2022, widok wystawy „Dear Future”
Mateusz Kowalczyk, „Ceremonia otwarcia. Medytacyjny spacer z Łąki do Parku”, 2021, fot. Marcin Polak, widok wystawy „Dear Future”

Wybrane przez kuratorki artystki i artyści z Polski i Ukrainy posługują się różnymi formami wyrazu (grafiką, fotografią, wideo, rysunkiem, ilustracją, działaniem), dzięki temu w różny sposób i z różnej perspektywy, opowiadają o wojnie, ale też o polsko-ukraińskich relacjach.

fantastic little splash, „New Information”, 2017, widok wystawy „Dear Future”
Kaja Kusztra, Czerwona pszenica, 2022, animacja, widok wystawy “Dear Future”
Anna Manankina, Historia naturalna zniszczenia, 2022, animacja, widok wystawy “Dear Future”

Artyści zastanawiają się m.in. nad poszukiwaniem alternatywnych form informacji, czy w dobie fake newsów i farm troli sztuka nie jest bardziej pojemną jednostką przekazu – pyta ukraiński kolektyw fantastic little splash. Z kolei Nazar Furyk, ukraiński artysta dokumentuje brutalne i niszczycielskie konsekwencje wojny oraz ich powidoki w ludziach, którzy wracają na przedmieścia Kijowa. Anna Manankina, w swojej instalacji wideo eksploruje gwałt, jako doświadczenie, którego nic nie jest w stanie wymazać, zawsze obecną traumę. „My wszyscy, którzy pochodzimy z Ukrainy, nosimy wojnę w sobie – w ciele i umyśle” – mówi artystka. Maria Matiashova, za ledowo-neonowej instalacji pochyla się nad naturą imperium, z pozoru monumentalnym i wiecznym, a w istocie kruchym i skazanym na upadek.

fantastic little splash, „New Information”, 2017, widok wystawy „Dear Future”
fantastic little splash, „New Information”, 2017, widok wystawy „Dear Future”
Nazar Furyk, „Landmark-2”, 2022, widok wystawy „Dear Future”

Dear Future to próba poradzenia sobie z tym, co dzieje się dziś. Myślenie o przyszłości to terapeutyczny zabieg, który ma pomóc w radzeniu sobie tu i teraz. Wystawa w przestrzeni publicznej to “wiadomość w butelce”. Dear Future to prezentacja fotografii, wideo, malarstwa oraz grafik na nośnikach reklamowych zlokalizowanych w przestrzeni miejskiej, na małych ekranach w tramwajach i wielkoformatowych ekranach w metrze. Prace artystek, artystów i kolektywów ilustrują zestaw zagadnień, których nie sposób pominąć w dzisiejszych dyskusjach – traumatyczna pamięć, informacja, reakcja społeczna, dynamiczne zmiany znaczeń symbolicznych. W świetle dzisiejszych wydarzeń polska i ukraińska scena artystyczna staje przed kolejnym wyzwaniem i nową falą solidarności. Wszystko to dzieje się na ulicach Warszawy, miasta, które doświadczyło okropności wojennego zniszczenia niespełna osiemdziesiąt lat temu.

Mateusz Kowalczyk, „Ceremonia otwarcia. Medytacyjny spacer z Łąki do Parku”, 2021, fot. Marcin Polak; jedna z prac eksponowanych na wystawie „Dear Future”
Nazar Furyk, „Edited-2”, fotografia, 2022;, jedna z prac eksponowanych na wystawie „Dear Future”
Nazar Furyk, „Series-2”, fotografia, 2022;, jedna z prac eksponowanych na wystawie „Dear Future”
Nazar Furyk, „Edited-1”, fotografia, 2022;, jedna z prac eksponowanych na wystawie „Dear Future”

Organizatorzy wystawy planują opublikowanie mapki z lokalizacjami prac, a 21 i 28 stycznia zapraszają na spacer po wystawie. Wystawę na nośnikach reklamowych będzie można oglądać od 16 do 29 stycznia. Wystawa będzie również przyczynkiem do dyskusji na temat roli sztuki i kultury w czasie wojny. Spotkanie odbędzie się 26 stycznia (czwartek) o 18.00 w SDK Słonecznik, ul. Pańska 3 w Warszawie.

Organizatorami wydarzenia są: Centrum Mieroszewskiego, Galeria Promocyjna, Staromiejski Dom Kultury.

Idź do oryginalnego materiału