CENTRALNA SCENA TAŃCA Krytyka i Teoria Tańca | panel ekspercki, 16 stycznia

biuro-prasowe.mik.waw.pl 8 godzin temu
01/10/25

CENTRALNA SCENA TAŃCA Krytyka i Teoria Tańca | panel ekspercki, 16 stycznia


Rozmawiamy o roli osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Zwracamy uwagę na potrzebę rozwijania praktyk producenckich i inwestowania w ten zawód.

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA jest budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupia się na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy dotyczące sztuki tańca, jednak uwzględniające także konteksty społeczne, kulturowe, polityczne.


CST: KRYTYKA I TEORIA TAŃCA

Rola i znaczenie osób producenckich w sztukach performatywnych

panel ekspercki | 16 stycznia 2025 (czw.), godz. 18:00 |

Osoby producenckie są nieodzownym ogniwem współczesnych sztuk performatywnych, łączą wizje artystyczne z wymogami formalnymi, organizacyjnymi i pracą kreatywną. Ich działalność często jest interdyscyplinarna – poruszają się po wielu obszarach, łączą wiedzę teoretyczną z praktyką, wykorzystując różne umiejętności. Są tymi, którzy współtworzą przestrzeń artystycznego działania. Pracują głównie freelancersko, od projektu do projektu, bardziej lub mniej łącząc się z poszczególnymi osobami twórczymi, zespołami czy instytucjami.

Coraz częściej w dyskursie publicznym podkreśla się rolę osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Mówią o nich także ci, którzy kreują sztukę – w kontekście faktu, iż bez osób producenckich poszczególne wydarzenia by nie powstały, a także w nawiązaniu do potrzeby rozwijania praktyk producenckich, inwestowania w ten zawód. Czy nie czas zatem na zwrócenie jeszcze większej uwagi na to, jak jest ważny?

Podczas panelu przyjrzymy się roli i funkcjom osób zajmujących się produkcją w sztukach performatywnych.
Jaka jest specyfika tej pracy? Jakie kompetencje są tu niezbędne? Jednym z punktów wyjścia będzie przestrzeń tańca, w której w ostatnich latach rozwijała się działalność osób producenckich.
Wyjdziemy jednak poza ten obszar, przyglądając się także innym dziedzinom sztuki. Podkreślimy, jak istotne jest, by rozwijać praktyki producenckie i inwestować w ten zawód.

prowadzenie: dr Marta Seredyńska
zespół ekspercki: Karolina Dziełak-Żakowska, Sandra Lewandowska, dr Agata Siwiak

Marta Seredyńska
Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych i widowisk poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW (2023). Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów, Fundacją Performa, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Akademią Tańca i Baletu FRU. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. W 2016 roku założyła Fundację Rezonanse Kultury. Kuratorowała konferencję naukową Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku organizowaną przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Jest redaktorką publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2022 roku kuratoruje pracę działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca. W tym samym roku wstąpiła do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. W 2022 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w roku 2023 w ramach współpracy z Warszawskim Obserwatorium Kultury zrealizowała badanie dotyczące warunków pracy osób freelancerskich działających w obszarze tańca współczesnego i konceptualnego, zakończone raportem badawczym.

  • projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja VI
  • dział: CST Krytyka i teoria tańca
  • kuratorka: dr Marta Seredyńska
  • organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • współfinansowanie: m. st. Warszawa
Idź do oryginalnego materiału