Brazylijski zespół ekstremalnie metalowy Matakabra wydał singiel i teledysk do „Banalidade do Mal”, wykorzystując koncepcję filozofki Hannah Arendt jako metaforę do refleksji nad tym, jak przemoc może stać się trywialna i oddzielona od osoby, która ją popełnia, gdy „po prostu wykonuje swoją pracę”. „.
„W przypadku Brazylii czarna i biedna ludność to ta, która cierpi z powodu przemocy „usprawiedliwionej” czystymi uprzedzeniami rasowymi i klasowymi” – podkreśla zespół.
Posłuchajcie także singla „Banalidade do Mal”:
O „Banalidade do Mal” wokalista Rodrigo Costa tak skomentował:
„Ten nowy singiel jest pierwszą piosenką spośród kilku utworów, które wydamy teraz na początku 2024 roku i czuję, iż jest to piosenka, która odzwierciedla i pasuje do tego, co robiliśmy przez te wszystkie 9 lat jako zespół. To jest piosenka zawierająca istotną krytykę społeczną, fakty z życia codziennego, do których zawsze staramy się odnosić. To linia brzmienia, która jest już naszym znakiem rozpoznawczym i jesteśmy bardzo podekscytowani możliwością kontynuowania wydawania nowych wydawnictw. Pojawią się nowe rytmy i motywy nigdy nie wyobrażaliśmy sobie, iż będzie tak dobrze pasować do naszego brzmienia. Bądźcie czujni!”
„Banalidade do Mal to piosenka należąca do najcięższych w zespole. Proces tworzenia opierał się na bezpośredniej i ciężkiej melodii, ekstremalnej perkusji i wszechstronnych riffach. Zamierzamy wydać tę piosenkę, a oczekiwania co do występu, który ogłosiliśmy z Blackiem, są duże Pantera i Eskröta” – dodał gitarzysta Fernando Marques.
„Banalidade do Mal ukazuje bardziej dojrzały i techniczny moment muzyczny zespołu. Skomponowałem bas pełen tappingów z towarzyszeniem solówki. To zdecydowanie jeden z wersów, który lubię najbardziej. Ale najważniejszym elementem tej piosenki jest nasza dialogu i krytyki koncepcji Hannah Arendt, gdy używamy jej do zasygnalizowania rasizmu i uprzedzeń klasowych aparatu państwowego, nie przestając przywoływać wymiaru osobistej przyjemności, jaki w grę wchodzi policyjna przemoc. Wszystko to równolegle, uznając to samo przewrotne wyobcowanie, które skłania podmiot do stosowania przemocy, jest przyczyną zagrożeń, które oddalają go od tego, co kocha” – dodał basista Rafael Coutinho.
„Banality of Evil to bez wątpienia nasz zakład na powrót na scenę w 2024 roku. Na perkusji włożyłem wszystkie swoje uczucia, aby oddać wagę tej piosenki. Dzięki niemu udało nam się również stworzyć niepowtarzalną atmosferę przy pomocy klawiszy Bruno Saraivy, dźwięki i syntezatory. Zamknęliśmy tożsamość” – podsumował perkusista Theo Espindola.
Piosenka jest kompozycją Fernando Marquesa, z tekstami: Rodrigo Costą i Rafaelem Coutinho, nagraniem, miksem i masteringiem: Joelem Limą, nagraniem w JA Studio, z produkcją muzyczną: Rafaelem Coutinho i Rodrigo Costą oraz udziałem Bruno Saraivy na klawiszach i syntezatorach . Okładka została stworzona przez Hell Yeah Music Company na podstawie zdjęć Bruno Cavalcantiego, odpowiedzialnego również za zdjęcia promocyjne. Teledysk do „Banalidade do Mal” został nakręcony przez Bruno Cavalcantiego i Henrique Costę, a zmontowany i sfinalizowany przez Marcelo Silvę.
Matakabra pojawiła się w 2015 roku i w swoim brzmieniu czerpie silne inspiracje z Extreme Music, nie zapominając o swoim regionalnym pochodzeniu. W ten sposób artykułowanie brzmienia perkusyjnego z tym, co najnowocześniejsze i współczesne w Metalu, stanowi idealne tło dla manifestacji agresywności zawartej w jego motywach. W swoich tekstach Matakabra stara się wyraźnie ukazać brutalność i przemoc codziennego życia w społeczeństwie. Każdy, choćby bez uważnego słuchu, jest w stanie zrozumieć przesłanie niesione w tej atmosferze.
Obecny skład zespołu obejmuje wokalistę Rodrigo Costa, basistę Rafaela Coutinho, gitarzystę Fernando Marquesa i perkusistę Theo Espindolę.
Dowiedz się więcej o Matakabrze i jej wydawnictwach poprzez @matakabra na Instagramie.