Według historii biblijnej Bóg postanowił pomieszać języki ludziom, którzy wznosili wspólnymi siłami wieżę Babel. Czy jednak jego czyn nie świadczy o despotyzmie? Idee wspólnoty i kooperacji, dzięki którym wspólnymi siłami i w porozumieniu ludzie dążą do ideałów, to jeden z aktualnych tematów w dobie katastrofy klimatycznej i aktywizmu. Idea człowieka uzurpującego sobie prawo do boskości to kontrowersyjny aspekt, przejawiający się w postawach czołowych postaci ze świata polityki, technologii i kapitalizmu. Za sprawą hierarchii społecznych, nierówności klasowych i posiadanego kapitału, we współczesnym świecie prawo do „boskości” uzurpują sobie m.in. technokraci z Doliny Krzemowej. Alexa to twór tego pokroju, stworzony w korporacji Amazon, budzącej kontrowersje z uwagi na sposób traktowania swoich pracowników – postrzegany przez wielu jako nierówny, wyzyskujący i przemocowy. Alexa to urządzenie oparte na sztucznej inteligencji, czyli, jak głosi super gwiazda technokracji – Elon Musk, najniebezpieczniejszym tworze technologii, jaki na nas czyha, ze względu na potencjalną przewagę nad człowiekiem – może szybciej się uczyć i szybciej produkować. Czy mroczna, technokratyczna wizja z filmów science fiction rzeczywiście nam grozi? Czy technokratyczny nadczłowiek rzeczywiście objawi się w postaci robota i komputera? Interaktywna instalacja stworzona za pośrednictwem urządzeń Alexa pozwoli jej na chwilę osiągnąć poziom sacrum, wcielając się w rolę wyroczni oraz spowiednika. To „bóstwo” rozświetli światłem wmontowanej diody zarys przyszłości, którego cień już teraz pada na nasze komputery, telefony i wbudowywane chipy.
„Babel" Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
„Babel" Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
„Babel" Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
„Babel" Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
„Babel" Xawerego Deskura w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. J. Gaworski, dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej
Xawery Deskur – Mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta wizualny, filmowiec i rzeźbiarz. Absolwent krakowskiej ASP (2015) i kursu scenopisarstwa SCRIPT oraz kursu filmu dokumentalnego DOK PRO w Szkole Wajdy w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Młoda Polska” (2021) oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2022). Uczestnik festiwali artystycznych i filmowych, takich jak Sundance Tv Shorts w Londynie, Berlin Short Film Festival, Artloop w Sopocie, Biennale WRO we Wrocławiu, Narracje w Gdańsku, Etiuda & Anima, Krakowski Salon Sztuki, ArtBoom w Krakowie. Współtwórca pracy w przestrzeni miejskiej pt. „Makaron” która miała miejsce na dachu kultowej niegdyś knajpy PKP Powiśle w Warszawie (2013 r.). Aktualnie doktoryzuje się na ASP w Warszawie. Jest opiekunem Larsa; królika doświadczalnego, uratowanego z Warszawskiego laboratorium.