ArteKino 2024: poznaj tegoroczne konkursowe filmy

filmweb.pl 5 dni temu
Zdjęcie: plakat


Trwa Festiwal ArteKino 2024. Impreza daje widzom szansę na obejrzenie 12 europejskich filmów młodych twórców i twórczyń. Wszystkie dzieła dostępne są bezpłatnie na stronie arte.tv bądź za pośrednictwem aplikacji ARTE na urządzenia mobilne i SmartTV.Większość z prezentowanych filmów zdobyła uznanie na najważniejszych festiwalach filmowych, a niektóre są światowymi premierami. Poniżej prezentujemy Wam wszystkie tytuły biorące udział w tegorocznym konkursie.

AGATHE, SOLANGE ET MO
Jest to historia współczesnej młodej kobiety, Agathe, i kobiety, która była młoda dawniej, Solange. Historia wnuczki i jej babci. Jedna z nich żyje, druga już nie - ale jej obecność wciąż pozostaje namacalna. To także film o naszej dziwnej historii, Agathe i mojej. To opowieść o rodzinnym filmie i upływającym czasie.

O reżyserce: Louise Narboni tworzy filmy na pograniczu fikcji, dokumentu i filmowego dziennika. Jej pierwszy film fabularny Chanson triste znalazł się w selekcji FIDMarseille (Nagroda Georges de Beauregard i Nagroda Renaud Victor), Festiwalu ArteKino i BBC.


AMANDA
Dwudziestoczteroletnia Amanda odkąd pamięta, nie miała przyjaciół. A jest to przecież rzecz, której pragnie najbardziej. Gdy odkrywa, iż w dzieciństwie spędzała dużo czasu z Rebeccą, Amanda stawia sobie za cel przekonanie jej, iż przez cały czas są najlepszymi przyjaciółkami.

Carolina Cavalli jest scenarzystką i współscenarzystką niezależnych filmów i seriali. Otrzymała wsparcie między innymi ze strony włoskiego Ministerstwa Kultury, programu MEDIA Creative Europe oraz funduszu rozwoju kina Rai. W 2021 roku wyreżyserowała swój pierwszy film fabularny, "Amanda". Jesienią 2022 r. opublikowała swoją pierwszą powieść, Metropolitania (Fandango).


NUCLEAR NOMADS (ATOMNOMADEN)
We Francji tysiące osób pracują u podwykonawców w sektorze jądrowym, przemieszczając się z jednej elektrowni jądrowej do drugiej w celu wykonania prac konserwacyjnych. Tak jest w przypadku Marie-Lou, Floriana, Jérôme’a i Vincenta, którzy doświadczają podobnej samotności i borykają się z tymi samymi trudnościami.

Kilian Armando Friedrich studiował sztuki widowiskowe i reżyserię filmową w Hildesheim, Madrycie, Monachium i Meksyku, specjalizując się w filmach dokumentalnych. W 2022 roku otrzymał nagrodę dla młodych talentów miasta Monachium. Twórca filmów dokumentalnych Tizian Stromp Zargari urodził się w 1993 r. w rodzinie pochodzenia argentyńskiego i niemieckiego z jednej strony oraz kurdyjskiego i irańskiego z drugiej, a dorastał na francuskiej wsi w pobliżu Le Mans. Po ukończeniu studiów licencjackich z geopolityki i zrównoważonego rozwoju w Lyonie, wyruszył w dwuletnią podróż rowerową do Iranu w poszukiwaniu swoich korzeni. Po powrocie w 2018 roku rozpoczął studia z zakresu reżyserii w Wyższej Szkole Telewizyjnej i Filmowej w Monachium.


CZARNY KAMIEŃ (BLACK STONE)
Podczas kręcenia dokumentu o „nieobecnych” urzędnikach państwowych w Grecji, dwójka filmowców spotyka Charoulę, nadopiekuńczą matkę desperacko poszukującą swojego zaginionego syna. Gdy jednak jego nazwisko pojawia się w kontekście oszustw rządowych, Charoula próbuje oczyścić go z zarzutów, wykorzystując do tego celu swojego drugiego niepełnosprawnego syna, Lefterisa.

Spiros Jacovides urodził się w Londynie. Studiował reżyserię w London College of Printing (LCP) i Stavrakou Film School w Atenach. Uczył się również w Berlińskiej Akademii Filmowej (DFFB). Napisał scenariusze i wyreżyserował trzy filmy krótkometrażowe i jeden pełnometrażowy.


COUNTY LINES
Tyler, nastolatek mieszkający w skromnym mieszkaniu z matką i siostrą, zostaje wplątany w ogólnokrajowy handel narkotykami opierający się na wyzysku dzieci będących w trudnym położeniu.

Henry Blake to brytyjski pisarz i reżyser. Jego uznany przez krytyków debiut fabularny "County Lines" miał brytyjską premierę na London Film Festival w 2019 roku. Film był nominowany do nagrody BAFTA w kategorii najlepszej aktorki drugoplanowej oraz do nagród BIFA w kategoriach debiutu reżyserskiego oraz w kategoriach najlepszej aktorki drugoplanowej, najlepszego aktora drugoplanowego i najlepszego debiutu aktorskiego dla odtwórców trzech głównych ról. Henry Blake został również nominowany w 41. edycji Critics’ Circle Film Awards w kategorii „Nowy brytyjski/irlandzki reżyser”.


INLAND
Zagadkowy i trzymający w napięciu thriller opowiada historię młodego mężczyzny, który powraca do rodzinnego miasta po tajemniczym zaginięciu jego matki. Pod wpływem ojcowskiej postaci (Mark Rylance) wyrusza w podróż przez oniryczne krajobrazy Anglii, by zmierzyć się z dręczącym go poczuciem straty.

Dwudziestodwuletni reżyser Fridtjof Ryder dorastał między Berlinem a Gloucester. Inland to jego pierwszy film fabularny. Film miał premierę na BFI London Film Festival.


THE WORST MAN IN LONDON (O PIOR HOMEM DE LONDRES)

W wiktoriańskiej Anglii malarze z nurtu prerafaelitów żyli i uprawiali sztukę w atmosferze dużej swobody obyczajowej... Jednym z nich był enigmatyczny Charles Augustus Howell, opisany przez Arthura Conan Doyle’a jako „najgorszy człowiek w Londynie”.

Reżyser i producent Rodrigo Areias rozpoczynał karierę jako muzyk i producent muzyczny. Jest reżyserem ośmiu filmów pełnometrażowych i kilku krótkometrażowych, które zdobyły nagrody na około czterdziestu festiwalach. Jego najnowszy film dokumentalny Blue Breath miał premierę w ramach pokazu First Look na festiwalu Locarno i zdobył nagrody na festiwalach w Ismailii, Prisztinie i Kalajoki.


LE PRINCE
Monika, właścicielka galerii we Frankfurcie, poznaje Josepha, Kongijczyka czekającego na zalegalizowanie pobytu, który sprzedaje diamenty i utrzymuje się z mniej lub bardziej legalnych przedsięwzięć. Nie mają ze sobą nic wspólnego, ale są przekonani, iż nie są ograniczeni swoim pochodzeniem i iż zdołają przezwyciężyć wszystko, co ich dzieli. Jednak stopniowo w ich związek miłosny wkradają się wątpliwości...

Lisa Bierwirth urodziła się w Niemczech. Przeprowadziła się do Berlina i nakręciła swoje pierwsze filmy krótkometrażowe. W latach 2013-2016 Lisa Bierwirth była asystentką Valeski Grisebach, uczestnicząc w pracach nad realizacją filmu "Western" (Cannes 2017 - Un Certain Regard). "Le Prince" to jej pierwszy film.


RÓŻOWY KSIĘŻYC (PINK MOON)
W Holandii 29-letnia Iris dowiaduje się, iż jej ojciec Jan chce umrzeć. Gdy zbliża się ostateczny termin, porywa ojca i zabiera go w góry Słowenii, by zmusić go do odpowiedzi na dręczące ją pytanie: dlaczego?

Floor van der Meulen studiowała na Akademii WdKa w Rotterdamie oraz w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Wyreżyserowała filmy "Storming Paradise" (2014), "9 Days - From my Window in Aleppo" (2015) i "In Exile" (2016). "Ostatni samiec na Ziemi" (2019) to jej pierwszy pełnometrażowy film dokumentalny, a "Różowy Księżyc" to jej pierwszy pełnometrażowy film fabularny.


MEDIUM
Przebywająca latem w Atenach szesnastoletnia Eleftheria poznaje tajemniczego, starszego o dziesięć lat sąsiada, który zaprasza ją do fascynującego świata dorosłych. W piekącym upale przemierza wspólnie z nim ulice greckiej stolicy, odkrywając własne pożądanie.

Urodzona w Atenach Christina Ioakeimidi studiowała w London Film School, gdzie doskonaliła swoje umiejętności jako scenarzystka, reżyserska i autorka zdjęć, tworząc filmy krótkometrażowe. Jej pierwszy film fabularny, "Harisma", był pokazywany na kilku międzynarodowych festiwalach.


POŻAR BYŁBY LEPSZY (KDYBY RADŠI HOŘELO)
W pewnej czeskiej wiosce Standa i Bronya pracują jako członkowie ochotniczej straży pożarnej - jeden z nich z niecierpliwością oczekuje narodzin syna, a drugi, nieco starszy, właśnie stracił żonę. Kiedy na lokalnym festynie samochód wjeżdża w tłum, raniąc jedną osobę, życie obu bohaterów gwałtownie się zmienia: Bronya jest przekonany, iż to atak terrorystyczny, zaś Standa widzi to zupełnie inaczej...

Czeski reżyser i scenarzysta Adam Koloman Rybanský urodził się w 1994 roku w Hradec Králové. Podczas studiów na FAMU w Pradze napisał i wyreżyserował kilka filmów krótkometrażowych, które były pokazywane na międzynarodowych festiwalach. Po ukończeniu studiów w 2021 roku wyreżyserował swój pierwszy film fabularny, "Pożar byłby lepszy". W swoich filmach przedstawia sceny z życia codziennego w charakterystycznym stylu absurdalnego komediodramatu.
Informacja sponsorowana
Idź do oryginalnego materiału