W tym roku Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie zyskuje nowe pasmo towarzyszące. W ramach Alterfonii wystąpią m.in. Skalpel, Jacaszek i Kwartludium oraz Dobrawa Czocher.
Pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie odbyła się w 2018 roku. Od początku zainteresowanie organizatorów festiwalu ogniskowało się na obszarze szeroko rozumianej Europy Środkowo-Wschodniej oraz twórczości muzycznej, która w mniejszym lub większym stopniu nawiązywała do tego terytorium.
I tak np. duet Biosphere/Deathprod w 2018 roku prezentował nagraną w dwadzieścia lat wcześniej interpretację kompozycji Arne Nordheima, zarejestrowanych pod koniec lat 60. XX w. legendarnym Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, a w 2019 roku Francesco Tristano przetwarzał wybrane kompozycje Wojciecha Kilara.
W 2024 roku ten alternatywny nurt otrzymał swoją oficjalną nazwę w ramach festiwalu. Brzmi ona Alterfonie i stanowi połączenie słów „alternatywny” i „Eufonie”. W ten sposób dotychczasowe festiwalowe rubieże potwierdzają swoje znaczenie i istotne miejsce na mapie Eufonii. Tradycją festiwalu są wieczorne godziny alterfonicznych koncertów. Trzy z nich odbędą się w praskiej Małej Warszawie.
15 listopada o godz. 22 odbędzie się koncert duetu Skalpel. Będzie to wydarzenie wyjątkowe. W połowie czerwca br. odbył się w Warszawie koncert Adama Struga i Monodii Polskiej, który w całości został zarejestrowany przez legendarnych elektroników z Wrocławia. Po kilku miesiącach autorzy „Konfusion” przedstawią muzykę opartą na nagranym wówczas materiale.
Jak to ujął Igor Pudło „Tak jak dziś można oświetlić światłem elektrycznym średniowieczne katedry uzyskując niezwykły efekt, my chcielibyśmy w autorski sposób „oświetlić” utwory wykonane przez Adama Struga i Monodię Polską”. Premierowym utworom będą towarzyszyły specjalnie na tę okazję przygotowane wizualizacje i oprawa świetlna.
20 listopada o godz. 20 w Małej Warszawie zagości Dobrawa Czocher. Oprócz utworów z płyty „Dreamscapes” w programie znalazły się zupełnie nowe kompozycje artystki. Po sukcesie nominowanego do prestiżowej nagrody Opus Klassik albumu, wiolonczelistka zwraca się ku wspólnemu muzykowaniu. Do nowego projektu zaprosiła pianistkę Natalię Czekałę oraz Agnieszkę Podłucką.
Jak mówi: „Samotnie nie da się zbudować na takiej energii, jak wtedy gdy ma się obok drugą osobę, która jest innym typem artysty, która wprowadza nową jakość… (…)”. Koncert w ramach Festiwalu Eufonie będzie też okazją do powrotu do Suit wiolonczelowych Jana Sebastiana Bacha – utworów kanonicznych dla wiolonczelistów. Dobrawa Czocher wejdzie w dialog z barokowym mistrzem, wplatając w swoje nowe kompozycje motywy znane z jego dzieł.
22 listopada o godz. 22 Michał Jacaszek i Kwartludium zaprezentują koncertowe wykonanie materiału z płyty „Kolchida”.
Jak piszą artyści: „Muzyka zawarta na tej płycie inspirowana jest gruzińskimi pieśniami polifonicznymi oraz niezwykłą historią starożytnej Kolchidy, krainy, której ślady świetności mozolnie odkrywają od kilku lat polscy archeolodzy. (…) W Gruzji do dziś zidentyfikowano niektóre starożytne pieśni, które wg. etnomuzykologów sięgają swoimi czasami mitologii i kultury starożytnej Kolchidy. Utwory te są dla nas inspiracją do przypomnienia w nowej formie, bogactwa nieznanej tradycji, która paradoksalnie, o czym wciąż wiemy bardzo mało, tkwi u źródeł europejskiej kultury.”
Muzyka z albumu wydanego w 2022 roku jest prezentowana bardzo rzadko, a Eufonie są najlepszym miejscem by na nowo zagrać ją przed publicznością.
Dobrawa Czocher – Fot. Maria Skarbek-Cała