W piątek 26 stycznia w warszawskim Iluzjonie, kinie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego rozpoczyna się przegląd twórczości jednego z najważniejszych brytyjskich reżyserów powojennych. Retrospektywa filmów Kena Loacha obejmie 20 tytułów – od debiutanckiego "Czekając na życie" (1967) aż po najnowsze dzieło "The Old Oak" (2023), które pokażemy przedpremierowo. Oprócz tego w Iluzjonie zostanie zaprezentowanych 10 ulubionych filmów samego Loacha.
Premiera najnowszego filmu 87-letniego reżysera, który zapowiada przejście na filmową emeryturę, może stać się punktem wyjścia do refleksji nad całą jego twórczością. Podziwiany przez takich filmowców jak Krzysztof Kieślowski, Ken Loach jak nikt inny zawsze potrafił portretować na ekranie życie prostych, zwyczajnych ludzi. Począwszy od pierwszych produkcji telewizyjnych z początku lat 60., aż po "The Old Oak", brytyjski twórca konsekwentnie walczy za pośrednictwem medium filmowego o prawa osób najbiedniejszych, pozbawianych godności i spychanych na margines społeczeństwa. Nazwisko Loacha stało się wręcz synonimem kina społecznego najwyższej rangi.
Wyjątkowe miejsce Loacha w historii dziesiątej muzy jest niepodważalne. Dość wspomnieć, iż aż dwa dzieła artysty – "Wiatr buszujący w jęczmieniu" (2006) i "Ja, Daniel Blake" (2016) – zdobyły Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Legendarny "Kes" (1969) zajął z kolei siódme miejsce w rankingu dziesięciu najlepszych filmów brytyjskich zorganizowanym przez Brytyjski Instytut Filmowy w 1999 roku. Współczesne kino społeczne czerpie pełnymi garściami z dorobku reżysera, a inspiracje jego twórczością można znaleźć między innymi u braci Dardenne, Andrei Arnold, Lynne Ramsay, czy Bonga Joon Ho.
Na specjalnej retrospektywie w Kinie Iluzjon będzie można zapoznać się z rozciągniętym na siedem dekad dorobkiem Loacha. Przegląd obejmie 20 tytułów i potrwa przez luty i marzec. Pokazy rozpoczną się 26 stycznia od przedpremierowego seansu najnowszego filmu Loacha, "The Old Oak". W ramach retrospektywy nie zabraknie też debiutanckiego dzieła Brytyjczyka, filmu "Czekając na życie" (31 stycznia, godz. 20.00). Widzowie będą mogli zapoznać się z innym Loachowskim klasykiem kina społecznego, filmem "Kes" (28 stycznia, niedziela o godz. 17). Tak o tym ostatnim obrazie w swojej "Autobiografii" wypowiedział się Krzysztof Kieślowski: "Zawsze mówiłem, iż nie chcę być asystentem. Ale na przykład, jakby mnie poprosił Ken Loach, tobym chętnie podawał mu kawę. Obejrzałem «Kes» w Szkole Filmowej i wiedziałem, iż temu człowiekowi chętnie przynosiłbym kawę. Gotowałbym kawę, żeby zrozumieć, jak on to robi".
Na przeglądzie zostaną też zaprezentowane filmy Loacha z lat 70. i 80., okresu uznawanego za najtrudniejszy w jego karierze. Będzie to m.in. mało znana "Ojczyzna" (25.02, godz. 20.00, 1986), opowieść o piosenkarzu, dysydencie, który wyjeżdża z NRD, by przeżyć gorzkie rozczarowanie Zachodem.
Najlepszy z kolei okres w twórczości brytyjskiego reżysera to przełom wieków – lata 90. i następna dekada. Pasmo sukcesów rozpoczyna się wraz z "Tajną placówką" (16.02, godz. 20.00, 1990), thrillerem obnażającym działania brytyjskich służb specjalnych wobec irlandzkiego ruchu niepodległościowego. Najwybitniejsze dzieła Loacha pokazują jednak życie robotników. W Iluzjonie pokażemy też "Riff-Raff", komediodramat o grupie mężczyzn pracujących na budowie, a także "Wiatr w oczy" (11.02, godz. 17.00, 1994), inspirowaną "Złodziejami rowerów" (1948). Ludziom ze społecznych peryferii poświęcony jest wstrząsający dramat "Biedroneczko, biedroneczko" (18.02, godz. 20.00, 1994) o kobiecie z przemocowej rodziny, samotnie wychowującej czwórkę dzieci, a także "Jestem Joe" (1998), historia bezrobotnego alkoholika, który próbuje wyjść z nałogu. Tematyka robotnicza powraca też w "Nawigatorach" (2001).
Na przeglądzie nie mogło zabraknąć "Polaka potrzebnego od zaraz" (2007), dramatu podejmującego temat wykorzystywania emigrantów pracujących na czarno w Wielkiej Brytanii. Ponieważ filmy Loacha z ostatnich 15 lat miały przeważnie dystrybucję kinową w Polsce, przegląd w Iluzjonie skupia się na mniej znanych i starszych dziełach. Wyjątkiem jest "Duch roku 45" (2013), rzadko pokazywany w Polsce dokument o przemianach społecznych w Wielkiej Brytanii po 1945 roku.
Zachęcamy do lektury tekstu kuratora przeglądu Roberta Birkholca poświęconego twórczości brytyjskiego reżysera. Od lutego w kinie dostępny będzie katalog retrospektywy, w którym przeczytają Państwo m.in. rozmowę z Kenem Loachem.
Uzupełnieniem przeglądu będzie pokaz 10 ulubionych filmów Kena Loacha: "Reguł gry" (1939) Jeana Renoira, "Złodziei rowerów" (1948) Vittorio De Siki, "Popiołu i diamentu" (1958) Andrzeja Wajdy, "Do utraty tchu" (1960) Jean-Luca Godarda, "Julesa i Jima" (1962) François Truffauta, "Miłości blondynki" (1965) i "Pali się, moja panno" (1967) Miloša Formana, "Pociągów pod specjalnym nadzorem" (1966) Jiříego Menzel, "Bitwy o Algier" (1966) Gillo Pontecorvo i "Drzewa na saboty" (1978) Ermanno Olmiego.
Pełna informacja o przeglądzie (w tym o biletach) znajduje się na stronie Kina Iluzjon. Dokładna rozpiska seansów jest wciąż uzupełniana. Już niedługo na stronie Iluzjonu pojawią się dokładne godziny projekcji w marcu.
26.01, godz. 20.00 "The Old Oak", reż. Ken Loach, 2023 | Przedpremiera
28.01, godz. 17.00 "Kes", reż. Ken Loach, 1969
31.01, godz. 20.00 "Czekając na życie", reż. Ken Loach, 1967
9.02, godz. 20.00 "11.09.01", reż. Ken Loach oraz Sean Pen, Mira Nair, Youssef Chahine, Claude Lelouch, Idrissa Ouedraogo, Alejandro González Iñárritu, Danis Tanović, Amos Gitai, Shôhei Imamura, Samira Makhmalbaf, 2002
11.02, godz. 17.00 "Wiatr w oczy", reż. Ken Loach, 1993
16.02, godz. 20.00 "Tajna placówka", reż. Ken Loach, 1990
17.02, godz. 18.00 "Ziemia i wolność", reż. Ken Loach, 1995
18.02, godz. 20.00 "Biedroneczko, biedroneczko", reż. Ken Loach, 1994
23.02, godz. 20.00 "Pieśń Carli", reż. Ken Loach, 1996
25.02, godz. 20.00 "Ojczyzna", reż. Ken Loach, 1986
01.03, "Riff Raff", reż. Ken Loach, 1991
03.03, "Jestem Joe", reż. Ken Loach, 1998
08.03, "Chleb I róże" , reż. Ken Loach, 2000
09.03, "Bilety" , reż. Ken Loach, 2005
10.03, "Rozbitkowie", reż. Ken Loach, 2001
14.03, "Słodka szesnastka, reż. Ken Loach, 2002
15.03, "Wiatr buszujący w jęczmieniu", reż. Ken Loach, 2006
17.03, "Czuły pocałunek", reż. Ken Loach, 2004
20.03, "Polak potrzebny od zaraz, reż. Ken Loach, 2007
24.03, "Duch roku 45", reż. Ken Loach, 2013
Ulubione filmy Kena Loacha:
5.02, godz. 21.00 "Pali się moja panno", reż. Miloš Forman, 1967
10.02, godz. 16.30 "Pali się moja panno", reż. Miloš Forman, 1967
10.02, godz. 20.30 "Miłość blondynki", reż. Miloš Forman, 1965
19.02, godz. 20.00 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
20.02, godz. 20.00 "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard, 1960
24.02, godz. 17.00 "Miłość blondynki", reż. Miloš Forman, 1965
25.02, godz. 20.00 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
26.02, godz. 18.30 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
26.02, godz. 20.30 "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard, 1960
Kolejne terminy seansów w ramach przeglądu "Ulubione filmy Kena Loacha" pojawią się na stronie Kina Iluzjon wkrótce.
Premiera najnowszego filmu 87-letniego reżysera, który zapowiada przejście na filmową emeryturę, może stać się punktem wyjścia do refleksji nad całą jego twórczością. Podziwiany przez takich filmowców jak Krzysztof Kieślowski, Ken Loach jak nikt inny zawsze potrafił portretować na ekranie życie prostych, zwyczajnych ludzi. Począwszy od pierwszych produkcji telewizyjnych z początku lat 60., aż po "The Old Oak", brytyjski twórca konsekwentnie walczy za pośrednictwem medium filmowego o prawa osób najbiedniejszych, pozbawianych godności i spychanych na margines społeczeństwa. Nazwisko Loacha stało się wręcz synonimem kina społecznego najwyższej rangi.
Wyjątkowe miejsce Loacha w historii dziesiątej muzy jest niepodważalne. Dość wspomnieć, iż aż dwa dzieła artysty – "Wiatr buszujący w jęczmieniu" (2006) i "Ja, Daniel Blake" (2016) – zdobyły Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Legendarny "Kes" (1969) zajął z kolei siódme miejsce w rankingu dziesięciu najlepszych filmów brytyjskich zorganizowanym przez Brytyjski Instytut Filmowy w 1999 roku. Współczesne kino społeczne czerpie pełnymi garściami z dorobku reżysera, a inspiracje jego twórczością można znaleźć między innymi u braci Dardenne, Andrei Arnold, Lynne Ramsay, czy Bonga Joon Ho.
Ken Loach razy dwadzieścia
Na specjalnej retrospektywie w Kinie Iluzjon będzie można zapoznać się z rozciągniętym na siedem dekad dorobkiem Loacha. Przegląd obejmie 20 tytułów i potrwa przez luty i marzec. Pokazy rozpoczną się 26 stycznia od przedpremierowego seansu najnowszego filmu Loacha, "The Old Oak". W ramach retrospektywy nie zabraknie też debiutanckiego dzieła Brytyjczyka, filmu "Czekając na życie" (31 stycznia, godz. 20.00). Widzowie będą mogli zapoznać się z innym Loachowskim klasykiem kina społecznego, filmem "Kes" (28 stycznia, niedziela o godz. 17). Tak o tym ostatnim obrazie w swojej "Autobiografii" wypowiedział się Krzysztof Kieślowski: "Zawsze mówiłem, iż nie chcę być asystentem. Ale na przykład, jakby mnie poprosił Ken Loach, tobym chętnie podawał mu kawę. Obejrzałem «Kes» w Szkole Filmowej i wiedziałem, iż temu człowiekowi chętnie przynosiłbym kawę. Gotowałbym kawę, żeby zrozumieć, jak on to robi".
Na przeglądzie zostaną też zaprezentowane filmy Loacha z lat 70. i 80., okresu uznawanego za najtrudniejszy w jego karierze. Będzie to m.in. mało znana "Ojczyzna" (25.02, godz. 20.00, 1986), opowieść o piosenkarzu, dysydencie, który wyjeżdża z NRD, by przeżyć gorzkie rozczarowanie Zachodem.
Najlepszy z kolei okres w twórczości brytyjskiego reżysera to przełom wieków – lata 90. i następna dekada. Pasmo sukcesów rozpoczyna się wraz z "Tajną placówką" (16.02, godz. 20.00, 1990), thrillerem obnażającym działania brytyjskich służb specjalnych wobec irlandzkiego ruchu niepodległościowego. Najwybitniejsze dzieła Loacha pokazują jednak życie robotników. W Iluzjonie pokażemy też "Riff-Raff", komediodramat o grupie mężczyzn pracujących na budowie, a także "Wiatr w oczy" (11.02, godz. 17.00, 1994), inspirowaną "Złodziejami rowerów" (1948). Ludziom ze społecznych peryferii poświęcony jest wstrząsający dramat "Biedroneczko, biedroneczko" (18.02, godz. 20.00, 1994) o kobiecie z przemocowej rodziny, samotnie wychowującej czwórkę dzieci, a także "Jestem Joe" (1998), historia bezrobotnego alkoholika, który próbuje wyjść z nałogu. Tematyka robotnicza powraca też w "Nawigatorach" (2001).
Na przeglądzie nie mogło zabraknąć "Polaka potrzebnego od zaraz" (2007), dramatu podejmującego temat wykorzystywania emigrantów pracujących na czarno w Wielkiej Brytanii. Ponieważ filmy Loacha z ostatnich 15 lat miały przeważnie dystrybucję kinową w Polsce, przegląd w Iluzjonie skupia się na mniej znanych i starszych dziełach. Wyjątkiem jest "Duch roku 45" (2013), rzadko pokazywany w Polsce dokument o przemianach społecznych w Wielkiej Brytanii po 1945 roku.
Zachęcamy do lektury tekstu kuratora przeglądu Roberta Birkholca poświęconego twórczości brytyjskiego reżysera. Od lutego w kinie dostępny będzie katalog retrospektywy, w którym przeczytają Państwo m.in. rozmowę z Kenem Loachem.
Ulubione filmy Kena Loacha
Uzupełnieniem przeglądu będzie pokaz 10 ulubionych filmów Kena Loacha: "Reguł gry" (1939) Jeana Renoira, "Złodziei rowerów" (1948) Vittorio De Siki, "Popiołu i diamentu" (1958) Andrzeja Wajdy, "Do utraty tchu" (1960) Jean-Luca Godarda, "Julesa i Jima" (1962) François Truffauta, "Miłości blondynki" (1965) i "Pali się, moja panno" (1967) Miloša Formana, "Pociągów pod specjalnym nadzorem" (1966) Jiříego Menzel, "Bitwy o Algier" (1966) Gillo Pontecorvo i "Drzewa na saboty" (1978) Ermanno Olmiego.
Program
Pełna informacja o przeglądzie (w tym o biletach) znajduje się na stronie Kina Iluzjon. Dokładna rozpiska seansów jest wciąż uzupełniana. Już niedługo na stronie Iluzjonu pojawią się dokładne godziny projekcji w marcu.
26.01, godz. 20.00 "The Old Oak", reż. Ken Loach, 2023 | Przedpremiera
28.01, godz. 17.00 "Kes", reż. Ken Loach, 1969
31.01, godz. 20.00 "Czekając na życie", reż. Ken Loach, 1967
9.02, godz. 20.00 "11.09.01", reż. Ken Loach oraz Sean Pen, Mira Nair, Youssef Chahine, Claude Lelouch, Idrissa Ouedraogo, Alejandro González Iñárritu, Danis Tanović, Amos Gitai, Shôhei Imamura, Samira Makhmalbaf, 2002
11.02, godz. 17.00 "Wiatr w oczy", reż. Ken Loach, 1993
16.02, godz. 20.00 "Tajna placówka", reż. Ken Loach, 1990
17.02, godz. 18.00 "Ziemia i wolność", reż. Ken Loach, 1995
18.02, godz. 20.00 "Biedroneczko, biedroneczko", reż. Ken Loach, 1994
23.02, godz. 20.00 "Pieśń Carli", reż. Ken Loach, 1996
25.02, godz. 20.00 "Ojczyzna", reż. Ken Loach, 1986
01.03, "Riff Raff", reż. Ken Loach, 1991
03.03, "Jestem Joe", reż. Ken Loach, 1998
08.03, "Chleb I róże" , reż. Ken Loach, 2000
09.03, "Bilety" , reż. Ken Loach, 2005
10.03, "Rozbitkowie", reż. Ken Loach, 2001
14.03, "Słodka szesnastka, reż. Ken Loach, 2002
15.03, "Wiatr buszujący w jęczmieniu", reż. Ken Loach, 2006
17.03, "Czuły pocałunek", reż. Ken Loach, 2004
20.03, "Polak potrzebny od zaraz, reż. Ken Loach, 2007
24.03, "Duch roku 45", reż. Ken Loach, 2013
Ulubione filmy Kena Loacha:
5.02, godz. 21.00 "Pali się moja panno", reż. Miloš Forman, 1967
10.02, godz. 16.30 "Pali się moja panno", reż. Miloš Forman, 1967
10.02, godz. 20.30 "Miłość blondynki", reż. Miloš Forman, 1965
19.02, godz. 20.00 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
20.02, godz. 20.00 "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard, 1960
24.02, godz. 17.00 "Miłość blondynki", reż. Miloš Forman, 1965
25.02, godz. 20.00 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
26.02, godz. 18.30 "Jules i Jim", reż. François Truffaut, 1962
26.02, godz. 20.30 "Do utraty tchu", reż. Jean-Luc Godard, 1960
Kolejne terminy seansów w ramach przeglądu "Ulubione filmy Kena Loacha" pojawią się na stronie Kina Iluzjon wkrótce.