2–8 grudnia

magazynszum.pl 3 tygodni temu

Katowice

Monograficzna wystawa Toshihiro Hamano zatytułowana Beauty of Japan – tradition and modernity otworzy się w czwartek (5.12) w Muzeum Śląskim w Katowicach. Zaprezentuje ona zarówno prace samego Hamano, minimalistyczne kompozycje inspirowane okolicami Tai-an i tradycją japońskiej estetyki, jak i szerszy kontekst jego twórczości. Wernisażowi towarzyszyć będzie koncert Bartka Wąsika grającego utwory zmarłego w zeszłym roku japońskiego kompozytora Ryuichiego Sakamoto.

Kraków

Kuratorowana przez Anię Batko wystawa opowiadająca o twórczości grupy Stacja Pi.Stacja, którą tworzą Katarzyna Pochrzęst, Adam Rzepecki, Grzegorz Zygier oraz Paweł Filas, otworzy się w środę (4.12) w Bunkrze Sztuki. Na Ty idź żebrać, a my cię wylansujemy znajdą się m.in. tworzone przez zawiązaną w 1990 roku grupę slapstickowe filmy oraz liczne fotografie i archiwalia dokumentujące ich utrzymane w neodadaistycznym duchu działania performatywne.

Zofia Rydet, z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni – Oczekiwania”, 1975-1979, dzięki uprzejmości Muzeum Fotografii w Krakowie

Mniej znane oblicze Zofii Rydet pokaże krakowskie Muzeum Fotografii na otwieranej w piątek (6.12) wystawie Zofia Rydet. Świat uczuć i wyobraźni. Zobaczymy na niej kolaże z tytułowego cyklu, nad którym fotografka pracowała przed rozpoczęciem Zapisu socjologicznego. Będzie to pierwszy od wielu lat muzealny pokaz cyklu, na który składa się około setka prac podzielonych na 15 serii tematycznych, dotyczących uniwersalnych stanów i emocji związanych z samotnością, lękiem, miłością czy przemijaniem, a jednocześnie najsilniej w dorobku Rydet odzwierciedlających jej doświadczenia wojny i Zagłady.

Solowa wystawa Mikołaja Szpaczyńskiego otworzy się w piątek (6.12) w galerii Rooter, jednym z najmłodszych krakowskich artist-run space’ów. Znany z jaskiniowych eksploracji artysta powstające w nich stalaktyty, stalagmity, kolumny, polewy naciekowe, heliktyty, nacieki grzybkowe i inne formacje traktuje jako rodzaj dzieł rzeźbiarskich stworzonych na przestrzeni tysięcy lat przez naturę. Na wystawie Wykapki Szpaczyński wytworzy w przestrzeni wystawienniczej warunki podobne do tych panujących w jaskiniach, dając zaczątek do wytworzenia się form, o których kształcie zadecyduje już nie artysta, a prawa natury.

Temat współczesnego nomadyzmu w dobie globalizacji, migracji oraz nowych form przynależności podejmować będzie wystawa zaniedomowienie, otwierana w sobotę w galerii Subteria. Ekspozycja organizowana w ramach projektu Ekologia i technologia – rozwój kompetencji w sektorze kultury we współpracy z Instytutem Sztuki i Designu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie przyglądać się będzie naszemu zmieniającemu się podejściu do odwiedzanych miejsc, zawieranych relacji, a przede wszystkim do samych siebie.

Lublin

Od środy do piątku (4–6.12) w Galerii Labirynt potrwa kolejna odsłona przeglądu sztuki wideo VideoNews. Na organizowanym już od dekady wydarzeniu spotykają się osoby studenckie z uczelni artystycznych w całym kraju. Poza tradycyjnymi prezentacjami prac wideo oraz otwartymi dla publiczności dyskusjami, w tym roku w programie znajdą się też warsztaty z zakresu ekologii w sztuce i wykorzystania narzędzi cyfrowych. W tym czasie w galerii otworzą się również dwie nowe wystawy indywidualne. Gabriela Benedeti badać będzie relacje między człowiekiem, środowiskiem a przemysłem. Na otwieranej w czwartek (5.12) wystawie Projechotomy artystka zaprezentuje instalacje, w których przy użyciu węgla kamiennego i peletu drzewnego analizuje wpływ przemysłu energetycznego na naszą codzienność, dekonstruując przy tym pojęcie „zrównoważonej energii”. Dzień później (6.12) otworzy się Jad. Elektrownia wodna Daniila Revkovskyiego. Ukraiński artysta kreuje w projekcie postać fikcyjnego bohatera Leonida Kamensky’ego, który pracował w elektrowni wodnej w Dnieprze, a w wolnym czasie współtworzył zespół muzyczny. Ekspozycja zapowiadać będzie większy projekt Revkovskyiego poświęcony muzyce lat 70.

Również w piątek (6.12) w lubelskim Muzeum Osiedli Mieszkaniowych otworzy się indywidualna wystawa Eli Szurpickiej. W projekcie Było nas we śnie artystka przygląda się kwestii śnienia w relacji między gatunkami. dzięki skanów 3D artystka rejestruje więź łączącą ją z jej psem, Gutkiem, a wykorzystując celowo techniczne glitche tworzy hybrydowe formy będące zapisem niedającej się jasno zdefiniować niehierarchicznej bliskości.

Ela Szurpicka, „Było nas we śnie”, dzięki uprzejmości Muzeum Osiedli Mieszkaniowych w Lublinie

Opole

W piątek (6.12) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu otworzy się wystawa Fotografia jest wszędzie – opowieść o fotografii skierowana przede wszystkim do dzieci, przygotowana przez Katarzynę Sagatowską, Monikę Szewczyk-Wittek i Martę Szymańską. Zgodnie z tytułem, projekt koncentruje się nie tylko na fotografii artystycznej, a na wszechobecności fotografii, jej wykorzystaniach od badań kosmosu po życie codzienne.

Poznań

W piątek (6.12) w galerii SZOKART otworzy się wystawa Sylwestra Ambroziaka i Aleksandra Roszkowskiego Ekspresja ucieleśniona. Artyści, którzy przed kilkoma dekadami funkcjonowali w kręgu nowej ekspresji, od początku traktowani byli jako twórcy osobni, między ich pracami dostrzec można było jednak pewne powinowactwa. Dziś obaj znajdują się już w innym miejscu, w ich twórczości przez cały czas jednak istnieją pokrewieństwa, ujawniające się m.in. w haptyczności ich prac. Ambroziak w swoich współczesnych rzeźbach przez stypizowanie sylwetek bohaterów oraz pozbawienie ich indywidualnej fizjonomii kreuje nowego everymena, Roszkowski z kolei na przestrzeni dekad przeszedł od figuracji do abstrakcji, którą charakteryzuje gruba, mięsista tkanka obrazu.

1
Krytyka 08.07.2022

Legion fotograficznych safari. Miesiąc Fotografii i Fotofestiwal 2022

Marcin Stachowicz

Warszawa

Solowa wystawa Marty Bogdańskiej Vive la Résistance! W oku patrzącego otworzy się w czwartek (5.12) w Instytucie Fotografii Fort. To pierwsza odsłona nowego projektu fotografki, która pozostaje przy tematach związanych z relacjami między ludźmi a innymi zwierzętami i ponownie sięga po materiały archiwalne jako punkt wyjścia, tym razem skupiając się na zwierzęcej sprawczości, oporze oraz współistnieniu.

Po hucznym i budzącym emocje nie tylko w środowisku otwarciu siedziby MSN czeka nas w tym tygodniu otwarcie kolejnej długo wyczekiwanej placówki. W najbliższy piątek (6.12) otworzy się dla publiczności QueerMuzeum. Na początek w pierwszym tego rodzaju muzeum w naszym kraju zobaczymy wystawę stałą poświęconą wielowarstwowej historii queerowej społeczności w Polsce oraz złożoną z przekazanych przez społeczność LGBTQIAP+ artefaktów i historii wystawę czasową Dary.

W ramach piątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa w piątek i sobotę (6–7.12) w Nowym Teatrze zobaczyć będzie można spektakl Miet Warlop One Song. Belgijska artystka opowiada w nim swoją teatralną biografię przeplatając przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Podejmuje równocześnie refleksję nad teatrem jako formą sztuki i opowiada o odnajdywaniu jedności w różnorodności przez metaforę zawodów sportowych/koncertu.

1
Krytyka 11.10.2024

„Moja praca jest coraz bardziej naga”. Tapta w Muzeum Susch

Anna Pajęcka

Spojrzenie na twórczość Jolanty Owidzkiej, jednej z czołowych reprezentantek polskiej szkoły tkaniny, w kontekście historii jej najważniejszych wystaw proponować będzie otwierana w sobotę (7.12) w Fundacji Arton wystawa Nie ważyłabym się chodzić po dziele sztuki. Pierwszą z nich była indywidualna wystawa Owidzkiej w Zachęcie w roku 1960. Do wpisu w księdze gości z tej właśnie ekspozycji, który skłonił artystkę do badania możliwości prezentowania tkaniny w przestrzeni, nawiązuje tytuł wystawy w Artonie.

Janek Zamoyski, „KENKO (Homage to Nampei Akaki)”, dzięki uprzejmości artysty

Tego samego dnia (7.12) w LELE Art Space Otworzy się solowa wystawa Janka Zamoyskiego kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego. Doliny niesamowitości to artystyczny powrót twórcy po kilku latach nieobecności, którym jednocześnie podsumowuje on dotychczasową działalność i otwiera zupełnie nowy rozdział. Projekty z lat 2012-2019, związane z historią założonej przez artystę galerii Czułość, pokazane tu zostaną po raz pierwszy razem, a ramować je będą dwie nowe postfotograficzne realizacje, nawiązujące do kategorii pejzażu i autoportretu.

Wrocław

Jutro (3.12) w galerii Entropia otworzy się solowa wystawa Mirosława Chudego. Palmy krążyć będą wokół egzystencjalnych lęków i społecznych napięć powodowanych manipulowaniem pojęciami i uniwersalnymi pragnieniami. Wychodząc od diagnozy, iż współczesne pole sztuki pozostaje w impasie, a być może choćby regresie, Chudy stawia w projekcie pytania m.in. o rolę artysty w poszerzaniu pola sztuki oraz granic wolności twórczej, korzystając z szerokiego wachlarza mediów i nie stroniąc przy tym od wątków osobistych i odsłaniania własnych lęków.

Jesienią tego roku Marta Romankiv zainicjowała proces budowy narzędzia umożliwiającego wypowiadanie się grupom, które zwykle stanowią niesłyszalną i marginalizowaną mniejszość. Na otwieranej w czwartek (5.12) w 66P wystawie Pomniki będą mówiły naszymi głosami poznamy efekty tego działania. Zobaczymy na niej zarówno dokumentację procesu powstawania projektu, jak i materialny efekt – stalową konstrukcję służącą jako uniwersalne narzędzie do wygłaszania potrzeb i postulatów różnych grup społecznych.

Piotr Bujak, z cyklu „The Walking Piece”, dzięki uprzejmości artysty

Monograficzna wystawa Kasi Kmity Warstwy otworzy się tego samego dnia (5.12) w Galerii Miejskiej we Wrocławiu. Zobaczymy na niej przekrój prac artystki: ludowe wycinanki nawiązujące do popkultury, prace malarskie, instalacje z papieru i fotografie. Akcentem lokalnym będzie praca odwzorowująca najstarszy plan Wrocławia, czyli mapę Weihnera, a jedną z kluczowych realizacji praca ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego – papierowe modele warszawskich kamienic z mebelkami oraz laleczki, które stworzyła dla swojej córki Róży w czasach okupacji graficzka Janina Giedroyć-Wawrzynowicz.

Indywidualna wystawa Marcina Berdyszaka Tożsamość (ID) równa się SZTUKA (ART) w stosunku do TLENU (O2) otworzy się w piątek (6.12) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Znajdą się na niej przede wszystkim prace, w których artysta wchodzi w dialog z istotnymi dla niego innymi twórcami – od Jana Berdyszaka i Jarosława Kozłowskiego po Andrzeja Wrólewskiego, Jacka Malczewskiego, Caspara Davida Friedricha, Marcela Duchampa czy Gordona Matta-Clarka.

Tego samego dnia (6.12) w Galerii u Kosałki otworzy się solowa wystawa Piotra Bujaka kuratorowana przez Aleksego Wójtowicza. The Walking Piece to wybór zdjęć powstałych w ostatnich kilku latach, kiedy codziennym rytuałem artysty stało się podróżowanie z portretem jego babci. Podczas wędrówek ze stale towarzyszącym Bujakowi zdjęciem babci sprzed 90 lat, przedstawiającym ją jako dziewczynkę targającą lalkę, powstał cykl fotografii będący rodzajem osobistego pamiętnika artysty.

Idź do oryginalnego materiału