1–7 kwietnia

magazynszum.pl 5 miesięcy temu

Gliwice

Monograficzna wystawa Lerzego Lewczyńskiego, jednej z najważniejszych postaci w historii polskiej fotografii, otworzy się w piątek (5.04) w galerii ESTA. Notes obrazkowy składać się będzie z dwóch części: barwnych fotograficznych zapisów rzeczywistości końcówki ubiegłego wieku oraz notatek obrazkowych, zapisków fotograficznych, które wyciągnięte z kontekstów tworzą nową, wyimaginowaną historię.

Kraków

Solowa wystawa Dominika Podsiadłego otworzy się w piątek (5.04) w Art Gallery Sephia w Krakowie. Obiekt + Kolor wychodzić będzie od wzięcia w nawias naszych przyzwyczajeń dotyczących patrzenia, ukształtowanych przez kulturę i politykę schematów warunkujących choćby odbiór konkretnych kolorów. Podsiadły pyta, czy jesteśmy w stanie odrzucić znaczenie słowa, koloru czy kształtu, posługując się przy tym specyficzną antyestetyką, przez którą poza kontekstem galeryjnym jego obiekty łatwo mogą zostać przeoczone.

Marek Wodzisławski, „Umgebung”, 2023, dzięki uprzejmości Centrum Kultury Zamek w Poznaniu

Łódź

W piątek (5.04) w Akademickim Centrum Designu w Łodzi otworzy się wystawa Miejsca żywe i wyobrażone, będąca częścią cyklu Design w procesie. Będzie ona opowieścią o przestrzeni, która jest miejscem swobodnych przepływów i punktów liminalnych. Autorki i autorzy ekspozycji poruszają m.in. wątek miejsc tranzytowych i planowania miejsca do mieszkania na styku dwóch różnych przestrzeni. Wystawie towarzyszyć będzie również organizowana w dniu otwarcia konferencja naukowa.

Poznań

Przy okazji czterdziestej rocznicy pierwszej wystawy Koła Klipsa, zorganizowanej w 1984 roku w Galerii Wielka 19, Muzeum Narodowe w Poznaniu przypomni dorobek tej kluczowej dla poznańskiej sceny lat 80. formacji. Otwierana w piątek (5.04) wystawa Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku prezentować będzie zarówno prace Koła Klipsa i związane z formacją archiwalia, jak i różnego rodzaju materiały prezentujące muzyczną scenę Poznania lat 80. i dorobek takich zespołów jak Malarze i żołnierze, Ręce do góry, Krew czy Zbombardowana laleczka.

1
Krytyka 07.02.2020

Rozmowa z zaświatów. „Knaf’s Not Dead” w PGS Sopot

Jakub Knera

Tego samego dnia (5.04) w Centrum Kultury Zamek otworzy się porezydencyjna wystawa Marka Wodzisławskiego Umgebung. Artysta koncentruje się w niej na różnego rodzaju przedłużeniach ciała realizowanych poprzez odzież, architekturę, żywność czy paliwo, bada granice protez i możliwość konstytuowania się na nowo. Sięgając po materiały naturalne, tkanki i biologiczne produkty uboczne, Wodzisławski nadaje im formy paraużytkowe, tworzy obiekty na pograniczu organizmu i przedmiotu.

Szczecin

Przy okazji dziesięciolecia swojej aktywności na styku muzyki, sztuk wizualnych i teatru zespół Nagrobki, współtworzony przez Macieja Salamona i Adama Witkowskiego, zagra w czwartek (4.04) urodzinowy koncert inaugurujący jednocześnie wystawę Chciałbym nie wierzyć w nic w Trafostacji Sztuki. Na szczecińskiej wystawie monumentalna kompozycja Sądu Ostatecznego Salamona, wypełnioną „nekropolową” ikonografią związaną ze śmiercią i współczesnymi apokaliptycznymi lękami, zestawiona zostanie z najnowszymi obrazami i obiektami grupy, powstałymi specjalnie na pokaz w TRAFO. Dopełniać je będzie nagrobkowa interpretacja Trenu – Ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego.

Wiktor Gałka, „Tamagotchi Tree”, akryl na płótnie, 85x70cm, 2024

Warszawa

Wielkimi krokami zbliża się jesienne otwarcie nowego budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej, tymczasem jeszcze w ten piątek (5.04) czeka nas wernisaż ostatniej wystawy w pawilonie nad Wisłą. Tygrys w ogrodzie. Sztuka Marii Prymaczenko to pierwszy w Polsce tak obszerny pokaz prac ukraińskiej malarki, hafciarki, ceramiczki i ilustratorki, która w swoich pracach ukazywała relacje między człowiekiem a naturą, czerpiąc z ludowych tradycji rodzinnego Polesia, mitologii i pogańskich wierzeń. Ekspozycja powstała w oparciu o prace pochodzące z kolekcji Eduarda Dymszycia i jest kontynuacją projektu prezentowanego w 2022 roku w Muzeum Narodowym we Lwowie imienia Andrzeja Szeptyckiego.

W galerii lokal_30 tego samego dnia (5.04) otworzy się solowa wystawa Anny Orbaczewskiej Dziwne uczucia. W swoich ekspresyjnych obrazach i rysunkowych notatkach tuszem artystka przygląda się kobiecemu doświadczaniu ciała oraz ambiwalentnej naturze związków z innymi. W najnowszych pracach Orbaczewskiej ciała podlegają mutacjom, groteskowym hybrydyzacjom i przemianom, a widoczne na nich gesty i sytuacje pozostają zawsze niejednoznaczne. Obok charakterystycznych dla artystki czerwonych obrazów na wystawie pojawią się też prace utrzymane w tonacji błękitnej, które autorka wywodzi z niebieskości lata, z koloru nieba i wody, oraz zielone, podkreślające wpisanie ludzkiego podmiotu w świat natury.

Anna Orbaczewska, Bez tytułu, olej na płótnie, 200×170 cm, 2024, dzięki uprzejmości galerii lokal_30

Solową wystawę Stana Buglassa Auto Deco zaprezentuje w piątek (5.04) Śmierć Człowieka. W prezentowanych na niej obrazach i rzeźbach młody brytyjski artysta sięga po znalezione formy z ulicy, aby zatrzeć granicę między abstrakcją a rzeczywistością. Pozostałości i odrzuty pochodzące z budynków i maszyn przypominają o starzejącej się infrastrukturze, jednocześnie zamieniając się poniekąd w osobne obiekty o tajemniczym przeznaczeniu.

Tego samego dnia (5.04) w galerii Nocny Art Patrol otworzy się z kolei solowa wystawa Wiktora Gałki. Data Biome to tytuł nowego cyklu obrazów artysty, malarskiego zapisu podróży przez wygenerowany cyfrowo świat.

1
Krytyka 26.05.2023

Świadectwo niedojrzałości, czyli ciemna materia patrzy na boom. Wokół filmu „Ile za sztukę?”

Aleksy Wójtowicz

W ten weekend (6–7.04) czeka nas kolejny wspólny event warszawskich galerii komercyjnych, co do założeń bliski Friend of a Friend, choć pod innym, nowym szyldem – Constellation. W imprezie organizowanej przez Piktogram, Galerię Dawid Radziszewski i Stereo uczestniczyć będą również BWA Warszawa, Fundacja Galerii Foksal, Gunia Nowik Gallery, Monopol, Raster, Turnus i wanda, które gościć będą galerie z innych zakątków Europy, od galerii Anca Poterasu i Ivan z Bukaresztu po londyńskie Emalin czy Collective Ending.

Aleksandra Liput, „Robak sercowy”, 2023-2024, dzięki uprzejmości BWA Wrocław

Wrocław

Rzeźby i płaskorzeźby Aleksandry Liput wykonane z ceramiki, szkła, tkaniny oraz drewna zobaczymy na jej solowej wystawie Robak sercowy, otwieranej w piątek (5.04) w galerii SIC! BWA Wrocław. Artystka porusza w niej temat choroby, przyglądając się temu, jak z biegiem czasu zmieniły się ludzkie mechanizmy obronne i przekonania dotyczące zdrowia, a każda z prezentowanych prac jest metaforą magicznych rytuałów związanych z medycyną ludową słowiańszczyzny.

Obrazy Michała Gątarka z ostatnich kilku lat zobaczymy na solowej wystawie artysty 2021–2024 otwieranej w piątek (5.04) w Galerii u Kosałki. W najnowszych płótnach artysty powraca motyw ciągłego zawieszenia, a także degradacji środowiska naturalnego i jego dalekosiężnych konsekwencji, jak w obrazie Złe złego początki, przedstawiającym pancernika na tle szczątków spalonego lasu, w którym zwierzę jest jednocześnie ofiarą, jak i swego rodzaju zapowiedzią zemsty natury na człowieku.

Idź do oryginalnego materiału