Troje aktywistów z Just Stop Oil oblało zupą pomidorową słynny obraz "Słoneczniki" Vincenta van Gogha, który znajduje się w londyńskiej Galerii Narodowej. Stało się to zaledwie kilka godzin po tym, jak dwoje innych członków grupy skazano na więzienie dokładnie za to samo.
Zupa na obrazie van Gogha. "O grubość szyby do nieodwracalnego uszkodzenia"
Aktywiści Just Stop Oil oblali zupą pomidorową z puszki obraz "Martwa natura: wazon z piętnastoma słonecznikami" z 1888 roku oraz obraz "Martwa natura: wazon z dwunastoma słonecznikami" z 1889 roku ze słynnej serii "Słoneczniki" Vincenta van Gogha.
Aktywiści zalali zupą "Słoneczniki" van Gogha
Obrazy były częścią czasowej wystawy "Poets and Lovers" w National Gallery w centrum Londynu. Jeden z nich został wypożyczony z muzeum w Filadelfii.
Kierownictwo National Gallery poinformowało, iż obrazy nie ucierpiały dzięki szybie ochronnej. Sprawcy wandalizmu zostali zatrzymani pod zarzutem niszczenia mienia.
ZOBACZ: Lady Gaga doceniła Jana Matejkę. Słynny obraz na okładce płyty gwiazdy
W oświadczeniu wydanym w mediach społecznościowych organizacja Just Stop Oil przekazała, iż była to forma protestu przeciwko wyrokom dla dwójki innych członków organizacji.
Skazane za atak na obraz
23-letnia Phoebe Plummer i 22-letnia Anna Holland zostały skazane wcześniej tego samego dnia za oblanie "Słoneczników" van Gogha zupą pomidorową. Doszło do tego w październiku 2022 r.
ZOBACZ: Aktywiści sparaliżowali lotnisko w Niemczech. Zawieszono wszystkie loty
Aktywistki później przykleiły się także ściany pod obrazem. Sam obraz był za szybą i nic mu się nie stało. Wrócił na wystawę tego samego dnia.
Uszkodzeniu uległa jednak rama. Według prokuratury zniszczenia przekroczyły 10 tys. funtów.
ZOBACZ: Przykleili się do pasa startowego. Aktywiści sparaliżowali lotnisko w Monachium
Obie aktywistki nie przyznały się do winy. Plummer została skazana na dwa lata więzienia, a Holland na 20 miesięcy.
Sędzia sądu koronnego w londyńskiej gminie Southwark w uzasadnieniu podkreślił, iż aktywistki były o krok od zniszczenia wielkiego dzieła sztuki. "Były o grubość szyby do nieodwracalnego uszkodzenia lub choćby zniszczenia, [obrazu] który jest bezcenny w dosłownym znaczeniu".